شناسهٔ خبر: 29496 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهور در روز ملی صادرات مطرح کرد:

هواپیما از ضروریات صادرات و صنعت توریسم است/ اگر هواپیما نخریم می‌گویند برجام چه شد/ باید به دنبال سرمایه‌گذاری بزرگ و برندهای بزرگ باشیم

روحانی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هواپیما از ضروریات صادرات و صنعت توریسم است، گفت: اگر هواپیما نخریم، برخی می‌گویند برجام چه شد اگر بخریم می‌گویند شیک است و ساخت جدید است و چرا بجای آن اتوبوس نمی‌خرید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز -پنج شنبه- در مراسم روز ملی صادرات در جمع صادر کنندگان افزود: صنایع و خدمات در دنیای امروز رو به تحول است و امکان پذیر نیست که یک کالای ساخته شده با شکل قبلی بتواند به مسیر صادرات خود در بازار دنیا ادامه دهد.

روحانی اضافه کرد: یکی از فضاهای خوبی که پسابرجام برای تولید و صادرکنندگان به وجود آورده، امکان مشارکت با شرکت های خارجی و برندهای معتبر بین المللی است.

رئیس دولت یازدهم افزود: برخی فکر می کنند وقتی گفته می شود تعامل سازنده یعنی به اروپایی ها و غربی ها لبخند بزنیم، حرف بزنیم و ناهار بخوریم، این طور نیست؛ تعامل سازنده یعنی مناسب کردن محیط روابط بین الملل برای صادرات کالا، اشتغال جوانان و واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مگر در دنیای امروز کشوری می تواند بگوید بدون رابطه با دنیا می تواند به پیشرفت برسد،گفت: قرآن هم به این نکته اشاره دارد بنابراین دنیا باز و برای رقابت است و زمین وسیع می‌باشد.

اگر هواپیما نخریم می‌گویند برجام چه شد

روحانی درباره قراردادهای خرید هواپیما گفت: اگر بخواهیم هواپیما بخریم، عده ای می‌گویند چرا هواپیما، اتوبوس بخرید ولی اتوبوس در داخل تولید می‌شود و اگر لازم بود می‌خریدیم ولی هواپیما از ضروریات صادرات و صنعت توریسم است و برای عظمت ایران و جلوگیری از تلف شدن وقت مردم و ارائه محصولات به بازارهای هدف لازم است.

روحانی گفت: بنابراین اگر هواپیما نخریم، می‌گویند برجام چه شد اگر بخریم می گویند شیک است و ساخت جدید است؛ برخی در چه وادی سیر می‌کنند و چطور نگاه می‌کنند و عمر آنان چقدر طولانی است ما خبر نداریم.

وی افزود: بنابراین برای صادرات باید کامیون، کامیون کانتردار مجهز، هواپیما برای حمل و نقل و دیگر چیزها داشته باشیم و یکی از زنجیره‌ها حمل و نقل است و باید وزارتخانه‌های صنعت و معدن وتجارت، اقتصادی و دارایی و جهاد و کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها به کمک صادرکنندگان بیایند.

رئیس دولت تدبیر و امید از پیشنهاد جلسه با جمعی از صادرکنندگان استقبال و تاکید کرد: حتما باید از تجربیات آنها استفاده کنیم و باید با تعامل بیشتر اولا در داخل و بعد با دنیا مسیر حرکت در جهت رشد اقتصادی را هموار کنیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه «باید به قرن جدید برگردیم» گفت: برخی در قرن قبلی و ای کاش قرن قبلی، بلکه در قرن قبلی قبلی زندگی می کنند و ما باید شرایط را نه برای روابط خارجی بلکه اقتصادی، علمی و فناورانه و دیگر بخش ها اماده کنیم تا بتوانیم در مسیر صادرات حرکت کنیم.

باید به دنبال برندهای بزرگ در کشور باشیم

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه «باید به دنبال سرمایه گذاری صنایع بزرگ و شرکت های خدماتی و کمپانی ها و برند های بزرگ در کشور باشیم»، گفت: در کشور تایلند طبق آمار رسمی آنها سه میلیون خودرو در سال تولید می شود که یک میلیون برای مصرف داخلی و دو میلیون دیگر برای صادرات است.

روحانی خاطر نشان کرد: در سفر اخیر آسیایی، وزیر صنعت و معدن و تجارت کشورمان پس از بازدید از برخی صنایع گزارشی که ارائه کردند، در کارخانه ای که کشور تایلند به طور مشترک با ژاپن خودرو تولید می کردند، سه نفر ژاپنی وجود داشتند و مابقی مهندسان کشور تایلند بودند؛ پس هر مکانی برمبنای وضعیت و مزیت انرژی و کارگر و در زمینه حمل ونقل و جغرافیا می تواند از داشته های خود استفاده کند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که مهمانپذیری کشور از دیگر مزایای مهم صادرات است، تصریح کرد: باید مهمانپذیر باشیم هرچند مردم ایران مهمانپذیر بوده و هستند باید این روش در توریسم و خدمات وصنعت و تجارت نیز وجود داشته باشد تا بازرگانی که می خواهد وارد کشورمان شود بتوانیم مهمانپذیر باشیم و به راحتی به ایران بیاید و خارج شود.

تلاش دولت این بوده تا ایران هراسی را بردارد

روحانی گفت: تمام تلاش دولت یازدهم در طول سه سال گذشته از جمله در زمینه برجام این بود که مشکلات و موانع را از پیش پای تجار و کارآفرینان و صادرکنندگان کالا وخدمات و برای ورود سرمایه و تسهیل روابط بانکی بردارد.

وی افزود: تلاش دولت این بوده که ایران هراسی را بردارد چرا که نمی توان با ایران هراسی کار صادرات انجام داد و ایران هراسی ظالمانه ای را که دیگران به وجود آورده بودند، باید بزداییم و در این زمینه دولت کار بزرگی انجام داده و ادامه خواهد داد و برای این اقدام باید انسجام داخلی در همه زمینه ها بیشتر شود و مابقی دوستان هم دعوت می کنیم به یاری ملت ایران بشتابند.

ایران همزیستی مسالمت آمیز در منطقه و جهان را می خواهد

به گزارش ایرنا رئیس دولت یازدهم خاطر نشان کرد: ایران با صدای بلند فریاد می زند قامت بلند من بلندتر از آن است که امروز در دنیا منعکس شده است.

روحانی تصریح کرد: ایران فریاد می زند استعداد و ظرفیت من بیشتر از آن است که در اذهان مردم دنیا جا افتاده است.

رئیس جمهوری گفت: ایران با صدای بلند می گوید مهربان تر از آن است که در دنیا معرفی شده است، ایران با صدای بلند می گوید همزیستی مسالمت آمیز در منطقه و جهان را می خواهد.

روحانی تصریح کرد: درخواست من از همه جناح ها و گروه ها این است صدای ایران را بشنوند و به فریاد ایران جواب مثبت بدهیم و به آن صدایی که از مام میهن به گوش می رسد، به دست پرقدرت ایرانی که برای همکاری به سوی ملت و فرزندان خود دراز کرده است، دستمان را به سوی ایران عزیز پرقدرت دراز کنیم مطمئن باشیم ضرر نخواهیم کرد .

وی افزود: ایران دارای سابقه دیرینه و فرهنگ بلند و ملت بزرگ و استعداد درخشان و دارای نخبگان و دانشگاه و دانشجویان و افرادی است که سوابق در تجارت و تولید دارند، که می توانیم مسیر بازتری پیش روی همه کار آفرینان صنعت گران و کسانی که می توانند خدمات ارزنده ارائه دهند، داشته باشیم.

رئیس جمهوری گفت: در هر سفر خارجی دولت یازدهم بزرگترین هدف تسهیل در مسیر تجارت، توسعه اقتصادی و صادرات کالای ایرانی و جذب سرمایه خارجی بوده است و در اکثر سفرها تلاش کردیم به همراه کار آفرینان باشیم و بتوانیم فضا را برای تعامل و ایجاد قراردادهای آنها و پیشرفت کشور آماده کنیم.

روحانی افزود: به شکر خدا تلاش های خوبی صورت گرفته، اما هنوز راه طولانی پیش روی ما قراردارد و از اجرای برجام هشت الی ۹ ماه بیشتر نگذشته است البته در طول شش ماه انتظار رشد ۱۰ درصد صادرات کالا بوده است.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد: در شش ماهه دوم سال بتوانیم حرکت سریعتری در رشد اقتصادی داشته باشیم و گذشته را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: این که ایران در سال ۱۹۸۰ صادراتش ۱۲ میلیارد دلار بوده و امروز به ۸۸ میلیارد دلار رسیده، قابل مقایسه با کشورهای هم سن و سال ما در منطقه وآسیا نیست.

وی همچنین افزود: البته قبول داریم دوران دفاع ومقدس و طولانی تحریم ها را داشتیم، ولی امروز باید گذشته را جبران کنیم و در جایگاه عزت و عظمت از هر نظری قرار بگیریم .

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: از دست دادن بازار ساده است ولی بدست آوردن آن کار سختی است هرچند مسایل مختلفی در کنار صادرات باید داشته باشیم از جمله حمل و نقل مناسب که از ضروریات صادرات است.

نظر شما