ساعت ۱۲:۳۱ روز ۱۱ شهریور ۹۵، حفرهای با عمقی حدود هشت و قطر پنج متر در اتوبان ستاری –خیابان پیامبر ایجاد شد. در جریان این حادثه یک دستگاه پژو ۲۰۶ به داخل حفره افتاد و خودروی سواری پراید که در آستانه سقوط بود مهار شد؛ همچنین دو خط لوله تغذیه گاز پلیاتیلن مسدود و گاز ۱۲۰۰ مشترک به مدت چهار روز قطع شد. پس از حادثه هفت دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و تعدادی اورژانس موتوری در محل حاضر شدند وساکنان از محل تخلیه شدند که دراین بین تخلیه خانه سالمندان با مشکل روبرو شد.
خوشبختانه حادثه آسیب جانی به همراه نداشت و میتوان گفت مانند حادثه فرونشست زمین در محله شهران منطقه پنج شهرداری تهران به دلیل اینکه در ساعات اولیه بامدادی بوده و بار ترافیکی نداشته با حضور به موقع مسئولین و سازمانهای ذیربط ختم به خیر شد و تلفات جانی سنگین نداشت. ولی همواره خطر فرونشست، مناطق تهران را تهدید میکند و در روزهای اخیر شاهد این پدیده در میدان قیام و خیابان مولوی تهران بودیم.
فرونشست زمین در تهران ۹۰ برابر حد بحران اتحادیه اروپا است و هر روز یک میلیمتر از زمین تهران نشست میکند که در طول یک سال با حدود ۳۶سانتیمتر نشست در بین کشورهای جهان رکورد داراست.
به منظور بررسی علل حادثه مذکور ابتدا باید تفاوت دو مفهوم فرونشست و فروچاله را بیان کرد. فرونشست، پدیدهای مرفولوژیکی است که تحتتاثیر حرکت فررو زمین پدید میآید که در جریان آن طی یک بازه زمانی و به طورتدریجی زمین به حالت قائم رو به پایین حرکت میکند؛ اما در خصوص این حادثه که به صورت ناگهانی و در سطح کوچکی از زمین اتفاق افتاده است استفاده از واژه فروچاله مناسبتر است ...
فرونشست زمین به علل مختلف همچون انحلال تشکیلات زیر سطحی، تراکم رسوبات در اثر استخراج سیالات، فرسایش مکانیکی زیر سطحی، سطوح شیبدار، انقباض خاکهای رسی، ایجاد حفره در اثر انحلال، ریزش سازههای زیر زمینی، برداشت آبهای زیرزمینی و ... رخ میدهد.در خصوص حادثه مورد نظر میتوان سه سناریو مطرح نمود که تائید هر کدام نیاز به بررسیهای بیشتری خواهد داشت.
سناریو اول:برداشت بیرویه آب از منابع زیرزمینی و قناتها؛ که منجر به پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی و افزایش تنش خاک بدلیل خالی شدن آب درون حفرات میگردد، این اتفاق به مرور زمان باعث نشست خاک، پرشدن حفرات و ایجاد گرادیان هیدرولیکی میشوند که در نتیجه شسته شدن ذرات خاک و حرکت آنها به داخل چاه و قنات را به دنبال دارند.
سناریو دوم:وجود آبهای زیرسطحی، در اثر عواملی نظیر نشت سیستم آبرسانی و فاضلاب. وجود این آبها در سطح نزدیک زمین در کنار اختلاف تراز جهت شمالی و جنوبی شهر تهران، نفوذپذیری و تخلخل خاک باعث ایجاد گرادیان هیدرولیکی و بالطبع حرکت آب در بین خلل و فرج میشود. این امر باعث شسته شدن خاک با دانه بندی ریزتر و خالی شدن فضای بین خاک و افزایش تخلخل در خاک و باصطلاح پدیده لانه روباه می شود و پدیده فرونشست را تشدید می کند.
سناریو سوم: که چندان دور از واقعیت به نظر نمیرسد، حفاریهای مترو و وجود تونل مترو در نزدیکی محل حادثه است. این حفاریها در عمق ناشی از ماشینآلات حفاری منجر به لرزش خاکهای دانهای و متراکمشدن آنها و نشست سقف تونل میشود. همچنین وجود تونلها در زیرزمین نیز باعث افزایش گرادیان هیدرولکی و پدیده آب شستگی میشود. در این حادثه نیز کارگران مترو گفتهاند که به دلیل نشت خاک به داخل تونل مترو خط ۶، از داخل تونل فرار کردند و همچنین مدتی پیش، حادثه فروچاله منطقه شهران نیز در مجاورت عملیات حفاری خطوط مترو رخ داده بود.
تا کنون علت اصلی حادثه فرو نشست زمین در اتوبان ستاری به طور قطع مشخص نشده است و شاید بتوان گفت که مجموعهای از سه سناریو فوق به صورت زنجیرهای از حوادث منجر به این حادثه شدهاند.
*کارشناس ارشد دانشگاه علم و صنعت
نظر شما