شناسهٔ خبر: 29868 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن تشریح کرد؛

تصویب دستور کار شهری جدید جهان در هبیتات ۳/ جزئیات قطعنامه و ۳ موضوع کلی سومین کنفرانس اسکان بشر/ تغییر نگرش نسبت به پدیده شهرنشینی و توسعه پایدار شهری

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گزارشی از سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات۳) ارایه کرد و گفت: دستور کار شهری جدید به عنوان سند اصلی اجلاس به تصویب روسای دولت‌ها و نمایندگی عالی‌رتبه کشورهای شرکت‌کننده در حضور نهادهای محلی، جامعه مدنی، افراد بومی، بخش خصوصی، حرفه‌مندان، جامعه دانشگاهی و سایر بهره‌وران رسید.

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دستاوردهای سومین سفر هیات ایرانی به ریاست دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه‌ مسکن و زمین به کیتو پایتخت اکوادور و شرکت در سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات ۳) را تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه اولین کنفرانس در سال ۱۹۷۶ در ونکوور کانادا و دومین کنفرانس در سال ۱۹۹۶ در استانبول ترکیه برگزار شد گفت: در آخرین روز اجلاس، دستور کار شهری جدید (The New Urban Agenda) به عنوان سند اصلی اجلاس به تصویب روسای دولت‌ها و نمایندگی عالی‌رتبه کشورهای شرکت‌کننده در حضور نهادهای محلی، جامعه مدنی، افراد بومی، بخش خصوصی، حرفه‌مندان، جامعه دانشگاهی و سایر بهره‌وران رسید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، دستور کار شهری جدید را شامل دو بخشِ قطعنامه و برنامه اجرایی کیتو عنوان کرد.

به گفته چگنی، در قطعنامه بر سه موضوع کلیِ افزایش میزان شهرنشینی و توجه به پایداری شهری با ایجاد مسکن، زیرساخت‌ها، خدمات پایه، امنیت غذایی، بهداشت، آموزش و پرورش، شغل مناسب، ایمنی و منابع طبیعی، همچنین، تداوم وجود فقر، افزایش نابرابری‌ها و تنزل کیفیت زیست‌محیطی به رغم اجرای دو دستور کار شهری در هبیتات ۱ و ۲ و در نهایت استفاده از فرصت‌های شهرنشینی به عنوان موتور رشد اقتصادی پایدار و همه شمول برای دستیابی به توسعه پایدار تاکید شد.

چگنی برنامه اجرایی کیتو برای اجرای دستور کار شهری جدید را شاملِ تعهدات دگرگون شده برای توسعه شهری پایدار، اجرای کارآمد و پایش و نظارت بر اجرا برشمرد و گفت: تعهدات دگرگون شده برای توسعه پایدار شهری با تغییر نگرش ایجاد می‌‌شود که تغییر نگرش خود در سه موضوع توسعه شهری پایدار و از بین بردن فقر، فرصت‌ها و رونق شهری پایدار برای همه و محیط‌زیست پایدار و توسعه شهری تاب‌آور  دنبال می‌شود.

همچنین در اجرای کارآمد، بر استقرار ساختار حکمروایی شهری، برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه فضایی شهری و مکانیزم‌های اجرایی تاکید شد و در نهایت در بخش پایش و نظارت بر اجرا از نهادهای بین‌المللی منطقه‌ای همچون اسکاپ (ESCAP) برای مناطق آسیا و اقیانوسیه درخواست شد تا هر ۴ سال یکبار گزارشی از عملکرد کشورهای واقع در منطقه خود در اجرای مفاد دستور کار شهری جدید ارایه کنند.

چگنی تفاوت‌های سومین کنفرانس ملی اسکان بشر (هبیتات ۳) با دو اجلاس قبلی را تشریح کرد و گفت: سومین اجلاس به دنبال تغییر نگرش نسبت به پدیده شهرنشینی، توسعه پایدار شهری و از بین بردن فقر با رویکرد اجتماعی، محیط زیست پایدار و توسعه شهری تاب آور است در حالیکه در قطعنامه ونکور (هبیتات ۱) تاکید بر نقش دولت های مرکزی برای برنامه ریزی و هدایت توسعه فضایی سکونتگاه ها بود.

وی ادامه داد:  هبیتات ۲ نیز جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت اسکان در جهان را در کوتاه مدت با ایجاد شرایط زیست‌محیطی مناسب در دستور کار خود قرار داده بود که هدفش تامین سرپناه مناسب برای همه و توسعه پایدار سکونتگاه های انسانی در جهانی که رو به شهرنشینی است بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات ۳) از ۱۷ تا ۲۰ اکتبر(۲۶ تا ۲۹ مهرماه) در شهر کیتو پایتخت اکوادور برگزار شد. دستور کار شهری جهان در روز پایانی سفر به تصویب همه کشورهای شرکت‌کننده رسید که دستور کار شهرهای جهان برای ۲۰ سال آینده است. در این سفر وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه وی متشکل از معاون مسکن و ساختمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن و مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی و تنی چند از استادان و مسئولان ارشد حضور داشتند. /

نظر شما