شناسهٔ خبر: 29931 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم مطرح کرد؛

درآمدهای ناپایدار مناسب بافت‌شهری نیست/ انتقاد از تراکم‌فروشی به عنوان مهمترین منبع درآمدی شهرداری/ کاهش انحرافات با تامین درآمدهای پایدار

پروانه مافی نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با انتقاد از تراکم‌فروشی به عنوان مهمترین منبع درآمد شهرداری گفت: درآمدهای ناپایدار موجب شده شهرداری‌ها به سمت برنامه‌هایی کشیده شوند که مناسب بافت شهری نیست، متاسفانه تراکم‌فروشی مهم‌ترین منبع درآمدی شهرداری بوده اما درآمدهای پایدار موجب کاهش آسیب‌ها و انحرافات مذکور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در واکنش به ارائه طرح درآمد پایدار شهرداری‌ها به مجلس، با انتقاد از شیوه نامناسب تامین درآمد فعلی شهرداری‌ها، گفت: شهرداری‌ها تنها به منابع مالیات بر ارزش افزوده یا کمک‌های دولتی وابسته‌اند در‌حالیکه شهرداری‌ها باید بتوانند درآمد پایدار مشخص فارغ از موارد مذکور داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها از محل عوارض و سایر منابع باید در نظر گرفته شده اما نباید تنها به اخذ عوارض اکتفا کرد چرا که نمی‌توان حجم مخارج شهرداری‌ها را از طریق اخذ عوارض تامین کرد بنابراین شهرداران باید در این خصوص پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی با یادآوری اینکه شیوه تامین منابع پایدار برای شهرداری محلات مختلف، به شکل متفاوت باید در نظر گرفته شود، افزود: درآمد شهرداری‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین بر اساس شرایط هر منطقه، درآمدهای پایدار باید تعریف شود.

مافی با تاکید بر اینکه تامین درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را از دولتی بودن خارج می‌سازد، به خانه ملت گفت: هدر رفت بیت‌المال و عدم نظارت دیوان محاسبات بر درآمد شهرداری‌ها، زمینه‌ساز تامین درآمدهای شهری از محل‌های ناپایدار شده است.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با یادآوری آسیب‌های تامین درآمدهای ناپایدار در طول سال‌های گذشته، گفت: درآمدهای ناپایدار موجب شده شهرداری‌ها به سمت برنامه‌هایی کشیده شوند که مناسب بافت شهری نیست، متاسفانه تراکم فروشی مهم‌ترین منبع درآمدی شهرداری بوده اما درآمدهای پایدار موجب کاهش آسیب‌ها و انحرافات مذکور می‌شود. /

نظر شما