شناسهٔ خبر: 30169 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهم‌ترين خبرهای استان‌ها در یک هفته:

پیاده‌سازی طرح حمل و نقل تركیبی با رويكرد توسعه گردشگری در هرمزگان/ تکمیل واحدهای مسکن مهر ۵ استان کشور تا پایان امسال/ تلاش برای افزایش ایمنی محورهای خراسان جنوبی

گزارش آخر هفته  سفر وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان، انتصاب سرپرست جدید اداره کل راه و شهرسازی اردبیل/ اجرای ۱۱ پروژه عمرانی فرودگاه رشت و ممنوع شدن ساخت و ساز خارج از محدوده قانونی اصفهان از مهمترین اخبار استانی یک هفته اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر مهمترین رویدادها در حوزه راه‌و شهرسازی در یک هفته اخیر نشان دهنده حجم کار و تلاشی است که در هر استان در این زمینه صرف شده است. 

اصفهان

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای ۱۲ بندی مصوبه شورای‌عالی را با تاکید بر حفظ ارزش‌های تاریخی شهر، حفاظت و صیانت از باغات موجود در محدوده شهر، ممنوعیت تفکیک باغات و الزام شهرداری به عدم صدور پروانه ساخت و ساز و بهینه‌سازی سیستم خانه فاضلاب با معیار حفاظت محیط زیست به استاندار اصفهان ابلاغ کرد.

همچنین در جلسه کمیسیون ماده ۵ این هفته استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام شد، ۴۵ مورد از موارد مربوط به تغییر کاربری، حذف و یا احداث گذر مربوط به شهرهای خورزوق، درچه، دهق، شهرضا، زواره و دهاقان مطرح و مورد بحث قرار گرفت. از جمله موارد مطرح شده در این جلسه تدقیق محدوده‌های قانونی مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان بود که حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری این جلسه عنوان کرد: با توجه به ابلاغ بازنگری‌های تفصیلی مناطق ۱۵ گانه، فرصتی فراهم است تا محدوده قانونی این مناطق دقیق سازی شود.

اردبیل

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی  محبوب حیدری، مدیر ساخت و توسعه سابق راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی اردبیل را به عنوان سرپرست جدید اداره‌کل راه و شهرسازی این استان منصوب کرد.

البرز

طرح ساماندهی تردد وانت‌بارها در راه‌های برون‌شهری و روستایی از اول آبان ماه امسال در استان البرز آغاز شد.

ایلام

در جلسه شورای حمل و نقل و برنامه‌ریزی استان ایلام بر آمادگی کامل دستگاه‌های عضو شورای حمل و نقل و مسکن برای همایش بزرگ اربعین و برنامه‌ریزی برای بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی تأکید شد. در این جلسه که با حضور مدیران کل راه و شهرسازی استان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرودگاه شهدای ایلام، هواشناسی، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، پلیس‌راه و جمعی از مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد فعالیت‌های این دستگاه‌های اجرایی برای حضور میلیونی زائران اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین عملاً آغاز شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این جلسه گفت: تجربه چند ساله حضور زائران اربعین حسینی (ع) در استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران امروز باعث شده است تا تمامی دستگاه‌های اجرایی با برای خدمت‌رسانی به این عزیزان آماده باشند. سیدکمال الدین میر جعفریان گفت: وضعیت جاده‌ای محور ایلام به مهران در مقایسه با سال گذشته مطلوب‌تر شده و این وضعیت هر ساله بهبود خواهد یافت به عنوان مثال جاده کمربندی جنوب شرقی مهران امسال آسفالت و خط‌کشی شده و حدود ۱۰ کیلومتر ورودی شهر مهران تا ایام اربعین چهارخطه و ایمن خواهد شد، همچنین با اجرای قرارداد ۴۵ کیلومتر چهارخطه صالح‌آباد تا مهران چند کیلومتر از این مسیر تا ایام اربعین زیر بار ترافیک خواهد رفت و امسال خروجی شهر ایلام به سمت مهران تا روستای مهدی‌آباد به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک رفته است و این روند برای سال‌های آینده ادامه خواهد یافت و تا دو سه سال آینده شاهد چهارخطه شدن محور ایلام به مهران خواهیم بود.

چهارمحال و بختیاری

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: ۳۰۰ نیروی انسانی و ۲۸۵ دستگاه ماشین‌آلات برای انجام راهداری زمستانی درمحورهای مواصلاتی استان چهارمحال و بختیاری درنظر گرفته شده است.

خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: هماهنگی لازم با محوريت كميته اجرائی ايمنی راه‌های استان با دستگاه‌های ذيربط به‌ويژه پليس راه استان انجام گرفته تا به رغم افزايش ۱۰ درصدی آمار تلفات طی شش ماهه اول سال جاری‌، روند كاهش سال‌های گذشته با همكاری كاربران راه‌ها و تشديد اقدامات نظارت حفظ شود. ارتقای ايمنی حمل و نقل و رفع نقاط پر حادثه از دغدغه‌های مهم بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است كه بر اين اساس در دولت تدبير از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، تلفات تصادفات جاده‌ای مستند به گزارش پزشكی قانونی استان از ۲۵۱ نفر به ۱۸۵ نفر تقليل يافته و كاهش ۲۶ درصدی را ثبت کرده است. در اين راستا برنامه‌ريزی و هماهنگی لازم با محوريت كميته اجرائی ايمنی راه‌های استان با دستگاه‌های ذيربط به‌ويژه پليس راه استان انجام گرفته است تا به رغم افزايش ۱۰ درصدی آمار تلفات طی شش ماهه اول سال جاری‌، روند كاهش سال‌های گذشته با همكاری كاربران راه‌ها و تشديد اقدامات نظارت حفظ شود.  همچنين برگزاری دوره‌های آموزشی ويژه مديران فنی شركت‌ها و آموزش تخصصی ۲۰۳۶۶ نفر ساعت به رانندگان زحمتكش استان طی سال گذشته انجام گرفته است كه تأثير مهمی در بهبود رضايتمندی مردم و ارتقای ايمنی حمل و نقل خواهد داشت.

خراسان رضوی

با حضور مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رئیس کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری، این جلسه کارگروه در خراسان رضوی برگزار شد. علیرضا ساوری در این جلسه که در محل سالن اجتماعات دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با تأکید بر اینکه حاشیه‌نشینی امروز به یکی از معضلات شهرنشینی در برخی از کلان‌شهرهای کشور تبدیل شده است، گفت: حاشیه‌نشینی امروز به چالش و بحرانی تبدیل شده و در این شرایط حداقل اقدام دستگاه‌های اجرایی این است که قوانین را به خوبی تشریح کرده و به درستی اجرا کنند تا ما شاهد مهاجرت‌های بی‌رویه و ایجاد حاشیه‌نشینی و معضلات متعاقب آن در کلان‌شهرها نباشیم.

خوزستان

منوچهر رحمانی در جلسه ستاد اربعین خوزستان گفت: در طول چهار ماه گذشته و بازدیدهای مکرر و مستمر استاندار از مسیر اهواز به چذابه و همچنین شلمچه یک سری دستورات را در خصوص توسعه و بهسازی مسیر اهواز به چذابه به ویژه بستان تا چذابه صادر کرد.

قزوین

رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با توجه به مجوز ابلاغی وزارت راه و شهرسازی با هدف تأمین مسکن اقشار محروم و کم درآمد، نزدیک به ۴ هزار مترمربع زمین در سراسر استان جهت احداث واحد مسکونی برای این عزیزان اختصاص یافت. حامدمانی فر با اعلام این خبر گفت: این اقدام بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی، تولید و عرضه مسکن و در پی قرارداد منعقد شده بین ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است. مدیرکل راه و شهرسازی با بیان این مطلب افزود: بر اساس مجوز ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس این قرارداد، اراضی جهت تأمین مسکن خانواده‌های محروم، به‌صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و همکاران ما در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از محل اعتبارات خود آن‌ها را احداث خواهند کرد.

گیلان

مدیرکل فرودگاه گیلان از اجرای یازده پروژه عمرانی در فرودگاه سردار جنگل رشت خبر داد و گفت: بسترسازی چراغ‌های اپروچ، ایجاد پارکینگ تاکسیرانی فرودگاه، اجرای سنگفرش پیاده‌روهای محوطه روبروی ترمینال خارجی، تکمیل ساختمان مونیتورینگ (دوربین‌های مداربسته)، ساماندهی تردد مسیر تاکسیرانی، افزایش و نوسازی تابلوهای راهنمایی، بهسازی مامورسراهای فرودگاه و بهسازی سرویس‌های بهداشتی ساختمان اداری از جمله اقداماتی است که با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۷۰ درصد در حال اجرا است. مدیرکل فرودگاه گیلان همچنین از اجرایی شدن فاز دوم محوطه‌سازی ترمینال پروازهای داخلی، احداث پمپاژ سیستم توزیع آب شرب و همچنین اجرای سیستم روشنایی و توسعه دوربین‌های مداربسته پیرامون فرودگاه در آینده نزدیک خبر داد. غلامرضا کریم آقایی به اعتبارات این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: نود میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای این یازده پروژه هزینه خواهد شد.

مازندران

احمد اصغری مهرآبادی در جلسه بررسی وضعیت مسکن مهر شهرستان های شرق مازندران در نکا آمار واحدهای مسکن مهر واگذار شده را یک میلیون و ۹۲۰ هزار واحد اعلام کرد. وی در عین حال گفت که بر اساس بررسی های انجام شده تاکنون یک میلیون و ۷۷۲ هزار واحد مسکن مهر واگذار شده در کشور مورد بهره برداری متقاضیان قرار گرفته است‌. اصغری مهرآبادی یکی از علت های بهره برداری نشدن از ۱۴۸ هزار واحد مسکن مهر واگذار شده را نبود خدمات زیرساختی مناسب اعلام کرد‌.

هرمزگان

جلسه شورای حمل و نقل استان هرمزگان به ریاست وزیر راه وشهرسازی و با تاكید وی بر توسعه حمل ونقل تركیبی با هدف جذب گردشگر و كاهش هزینه‌های حمل ونقلی در ساختمان اداری بندر شهید رجایی برگزار شد. عباس آخوندی وزير راه و شهرسازي در بخش پایانی سفر خود به استان هرمزگان در شورای حمل و نقل استان كه در ساختمان اداری بندر شهید رجایی برگزار شد با اشاره به وضعیت فرودگاه‌های استان هرمزگان گفت: باید فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای فرودگاه‌های استان را هرچه سریع‌تر آغاز كنیم تا منجر به تقویت سیستم هوایی استان شود. آخوندی با اشاره به اين نكته كه در حوزه هوایی برنامه دولت برای خرید ناوگان هوایی مراحل نهایی خود را طی می‌كند و گفت: هوشمندسازی و یكپارچه‌شدن بنادر در حوزه IT اولین نكته‌ای است كه در آن تاكید دارم.

نظر شما