شناسهٔ خبر: 30191 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون رئیس جمهوری اعلام کرد؛

جزئیات تسهیلات دولت برای ساخت ۷۵۰۰ واحد مسکونی ایمن در زرند/ ارایه تسهیلات ساخت مسکن به ۲۵۰۰ واحد روستایی و ۵۰۰۰ واحد شهری

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ارایه تسهیلات دولت برای ساخت 7500 واحد مسکونی ایمن در زرند کرمان خبر داد و گفت: در مجموع به هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به تفکیک دو هزار و ۵۰۰ واحد روستایی و پنج هزار واحد شهری تسهیلات ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت امروز (13 آبان ماه) پس از بازدید از مناطق و اماکن زلزله زده شهرستان زرند استان کرمان در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمان این شهرستان گفت: اقدام اولیه در چنین حوادثی، بث اسکان و ارائه چادر به خانواده هاست که تاکنون یک هزار و ۴۵۰ تخته چادر توزیع شده و امید است تا فردا (جمعه) همه نیازمندان به چادر در مناطق شهری از این امکان بهره مند شوند.

وی گفت: امروز از اردوگاه موقت شهرستان زرند بازدید کردم که سرعت عمل ایجاد آرامش برای مردم قابل تقدیر بود و لازم است این مکان مجهز تر شود.

وی بیان کرد: وقوع زلزله های متعدد در زرند موجب نگرانی رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت شد و با وقوع پس لرزه های بعدی این موضوع به صورت ویژه تری مورد توجه قرار گرفت.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت مجموعه ای است که جمعی در تهران به عنوان هیات وزیران و اعضای کابینه حضور دارند و بقیه دولت در سراسر کشور گسترده است و حضور دارند.

وی عنوان کرد: با عنایت به تجربه ای که بین مدیران استان کرمان وجود داشته، اطمینان قلبی در تهران داشته ایم و می دانستیم که نخواهند گذاشت مردم دچار مشکل و سختی شوند.

نوبخت گفت: در اولین فرصت در شهرستان زرند حضور یافته و از اماکن و ابنیه خسارت دیده بازدید کرده و از نظرات مردم نیز آگاه شده و گستردگی و عمق این مشکل را دریافت کردم.

وی تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که طبیعت در این منطقه در کنار مواهب خود چنین مواردی را نیز دارد که هر از چندگاهی لرزش زمین موجب خسارت به ابنیه و ساختمان‌ها می‌شود و برای حل این مشکل جمع بندی ابتدایی صورت گرفته تا به هر یک از واحدهای در معرض آسیب امکانات و تسهیلات ارزان قیمتی ارائه شود که مکان امنی برای خود ایجاد کنند تا در زمان بروز چنین حوادثی، مسائل به سطح شهر سرریز نشود.

وی ادامه داد: مشکلاتی نیز در اماکن عمومی زرند از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و دادگستری وجود دارد که لازم است سریعا واحدهای جایگزین از جمله بیمارستان جایگزین را راه اندازی کنیم.

ایرنا از قول نوبخت نوشت: همه تسهیلات با اولویت به بیمارستان جدید سینا اختصاص می‌یابد تا در اسرع وقت و حداکثر تا اریبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی از استاندار کرمان برای تجهیز کادر مدیریتی این استان تقدیر کرد و افزود: ایشان اطمینان خاطر را برای دولت فراهم کرده اند و همانگونه که در مباحث توسعه و اقتصاد مقاومتی کرمان توانسته توجه ویژه ای را جلب کرده و الگویی برای سایر استان ها باشد، این اقدامات نیز به همین گونه انجام شده است.

معاون رئیس جمهوری عنوان کرد: مردم ولایی زرند با وجود این مصائب آرمان های انقلاب را دنبال می کنند و حضور در ۱۳ آبان را داشته اند که این موضوع را تقدیس می کنم و بی شک حضور روحانیون در این زمینه بسیار موثر بوده است.

وی از حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان فردی پرتلاش یاد کرد و گفت: نیروهای نظامی، انتظامی، بنیاد مسکن و هلال احمر نیز تلاش بسیار خوبی را در شهرستان زرند داشته اند که قابل تقدیر است.

نوبخت از اقدامات علمی و فنی فرماندار زرند نیز تقدیر کرد و گفت: اقدامات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز شایسته تقدیر است و از این نهاد می خواهیم که گزارش علمی خود را به ما ارائه کنند.

وی افزود: برای بهسازی واحدهای تجاری نیز پیشنهاداتی ارائه شده تا به سهولت بتوانیم مکان های امن تجاری و مسکونی را ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت گفت: بعد از آماده شدن این گزارش در اولین جلسه هیات دولت این مسائل مطرح و برنامه ریزی های لازم انجام می شود.

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک به شهرستان زرند برمی گردم و از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان می خواهم که روزانه این موضوعات را بررسی کرده و گزارش دهند.

نوبخت گفت: هر جا مانعی ایجاد شد مدیران استانی باید به تهران مراجعه کنند تا برای حل این مشکلات اقدام لازم انجام شود زیرا با تشکیل این ستاد مردم امیدوار شده اند و باید این امید را مستمر نگه داریم.بعد از وقوع زلزله ۴،۹ ریشتری در عصر جمعه ۲۹ مهر امسال تاکنون زمین لرزه های مکرر با بزرگی مختلف که اغلب آنها زیر ۳ و ۲ ریشتر بوده در شهرستان زرند ثبت شده است.

زلزله نخست و زلزله های نسبتا شدید بعدی به بزرگی ۴،۷ و ۴،۵ ریشتر در هفتم و دهم آبان موجب مصدومیت تعدادی از مردم شهرستان زرند به دلیل ترس و حین فرار شد و خسارات جزئی به برخی ساختمان های قدیمی وارد کرد.
تکرار زمین لرزه ها موجب نگرانی مردم شد و انتشار برخی مطالب در فضای مجازی نیز به این ترس مردم دامن زد که با تدابیر ستاد مدیریت بحران پاسخ به تقاضای مردم برای توزیع چادر در دستور کار قرار گرفت و شهر زرند به منظور بررسی مقاومت واحدهای مسکونی، خسارات احتمالی ناشی از زلزله و واگذاری چادر به ۲۳ محله تقسیم و کمپ اسکان موقت نیز برپا شد.
پس لرزه ها از ۲ هفته قبل تا امروز (پنجشنبه) در شهرستان زرند البته اغلب زیر ۳ و ۲ ریشتر ادامه داشته است.

محمدباقر نوبخت بامداد امروز به منظور بررسی وضعیت شهرستان زلزله زده زرند وارد کرمان شد و پیش از عزیمت به این شهرستان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان دیدار کرد./

 

نظر شما