شناسهٔ خبر: 30240 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان درباره نخستین کنگره بین‌المللی زنان موفق ایران گفت:

ضرورت شناسایی فرصت‌ها برای زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی/ تمرکز دولت یازدهم نسبت به تحقق حقوق شهروندی زنان در کشور

مونا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان درباره نخستین کنگره بین‌المللی زنان موفق ایران ضمن تأکید بر ضرورت شناسایی فرصت‌ها برای زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی گفت: رویكردهای دولت یازدهم در توجه به حقوق شهروندی زنان در تمامی سطوح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اقدام و فعالیت‌های متمرکز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و خانواده وعضو شورای عالی کنگره زنان موفق ایران در نشست شورای سیاست‌گذاری این کنگره ضمن تأکید بر ضرورت شناسايی فرصت‌ها در زمينه فعاليت زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد: در حال حاضر عدم برخورداری عدالت جنسیتی و بی‌عدالتی اجتماعی، مهمترین چالش حوزه زنان به شمار می‌رود.

وی در این‌باره افزود: در دوره معاصر، مرز عرصه عمومی و خصوصی در جامعه ما تغییر یافته و همچنان در حال تغییر است؛ افزایش مستمر حضور زنان در عرصه عمومی، تغییر نقش آنان در اجتماع را سبب شده و در این میان عدم تغییر بسترهای قانونی و شرایط فیزیکی در عرصه عمومی در تطابق با این تغییر نقش، چالش‌هایی را برای این گروه از جامعه فراهم کرده است.

عرفانیان سلیم ادامه داد: رویكردهای دولت یازدهم در توجه به حقوق شهروندی زنان در تمامی سطوح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اقدام و فعالیت‌های متمرکز شده است.

وی افزود: فعالیت‌های مربوط به حقوق زنان در پی دستیابی به رویكردهای متوازن ، مبتنی بر تعالی انسان و كاهش نابرابری جنسیتی در مفاهیم و شاخص های توسعه جوامع شكل می‌گیرد كه امروز به عنوان یك چارچوب مفهومی برآمده از سیاست‌های توسعه پایدار، توجه دولت‌ها را به خود جلب كرده است.

عرفانیان مهم ترین اهداف بخش امور بانوان وزارت راه و شهرسازی را پیگیری و احصاء حقوق زنان در دو گروه کارکنان و کاربران این وزارت خانه بیان کرد. یک هدف شناسایی خلاء ها ،کاستی های و همچنین توانمندی های کارکنان این وزارتخانه است. همچنین تمرکز بر حق زنان به شهر و سکونتگاه‌ها، حق زنان به دسترسی ایمن و رفاه در بهره‌گیری از حمل و نقل عمومی در چارچوب وظایف و مأموریت‌های این وزارتخانه به منظور تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نیز هدف دیگر بخش امور بانوان وزارت راه و شهرسازی است.

وی گفت : این رویکرد جهت تحقق اهداف و قواعد حقوق شهروندی و به منظور ایجاد شرایط برابر برای افراد جامعه در بهره‌مندی از امکانات و خدمات عرصه عمومی معنا می‌یابد. منا عرفانیان در ادامه به اهمیت موضوع برگزاری کنگره زنان موفق ایران پرداخت و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کنگره راهی برای افزایش اعتماد به توانمندی ها و استعدادهای بانوان کشوردرحوزه مدیریتی، انتقال تجربیات بانوان مدیرموفق درسطوح ملی وبین المللی و آشنایی سیاستگذاران وتصمیم گیران سازمانها و نهادها با تاثیرات مدیریت و مشارکت سیاسی زنان دررده های بالای تصمیم گیری باشد.

همچنین در ادامه افزود: علاقه‌مندان و پژوهشگران گرامی می‌توانند با توجه به محورهای کنگره از جمله شناسایی موانع پیش روی نقش آفرینی مدیریتی بانوان در دستگاه اجرایی، بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی در عدم حضور بانوان کشور در بخش‌های مدیریتی، شناسایی راهکارهای جهت افزایش حضور بانوان در بخش‌های مدیریتی، شناسایی فرصت و تهدیدها در عرصه حضور بانوان در بخش‌های مدیریتی و...، مقالات خود را برای شرکت در این کنگره از طریق پایگاه اینترنتی دبیرخانه کنگره، ارسال نمایند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه کنگره بین‌المللی زنان موفق ایران " نخستین کنگره بین المللی زنان موفق ایران"همگام باماده ۳۱ برنامه ششم توسعه، باهدف بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و متوازن، باحمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، استانداری تهران، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صدا و سیما، سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز آمار ایران، جمعیت هلال احمر، دانشگاه‌الزهرا، کانون زنان بازرگان ایران، با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده وزارتخانه ها، استانداری‌ها، سازمان های مدیریتی، با محوریت ارتقاء مدیریت و رهبری زنان در دستگاه‌های اجرائی در عرصه ملی، دیپلماسی و تعاملات بین المللی، با دعوت گسترده از مقامات ملی و بین المللی، از جمله ریاست محترم جمهوری؛ وزرای محترم، بانوان موفق در عرصه‌های ملی و بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان ومدیران زن در دستگاه‌های اجرایی کشور، به همت مرکز همایش­‌های بین المللی توسعه؛ دی ماه ۹۵ در سالن اجلاس سران اسلامی تهران برگزار ­می‌شود./

نظر شما