شناسهٔ خبر: 30516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی در نشست مشترک با سازمان‌های مردم‌نهاد استان قزوین:

راه‌اندازی خانه گفتگوی سمن‌ها با هدف توسعه شهری/ شرکت نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در جلسات ستاد بازآفرینی

حامد مانی فر با ایجاد یک پیوند گسترده‌تر میان دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد در مورد مباحث احیا، بهسازی، نوسازی و بازآفرینی شهری می‌توانیم یک جریان مناسب‌تری در فرآیند دستیابی به شهرهای با توسعه‌ی پایدار ایجاد کنیم.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مانی‌فر بابیان این موضوع گفت: برای این موضوع ضرورت دارد تشکل‌ها و مجموعه‌هایی که دارای شناسنامه هستند کار خود را شروع کرده و با ورود به عرصه‌های مختلف، در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت نمایند.

وی بیان داشت: سمن‌ها از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند و می‌توانند نقش بسزایی در توسعه شهری ایفا می‌کند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان همچنین افزود: ما باید از کسانی که ارتباط مستقیم با بدنه‌ی جامعه دارند کمک گرفته تا بتوانیم قدم‌های مؤثری در پیشبرد اهداف تشکل‌های مردم‌نهاد داشته باشیم که اساساً با دغدغه‌های مشخص و باانگیزه‌های مثبت پای در میدان فعالیت گذاشته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: امروز سمت‌وسوی نگاه ما فقط به کالبد شهرها نیست، امروز توسعه‌ی پایدار شهری، احداث پل و تقاطع غیر هم‌سطح نیست، بلکه ایجاد ارتباط مؤثر و کارآمد میان بافت‌های مختلف شهری و ایجاد آرامش و آسایش شهروندان در اولویت قرار دارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز دیگر مرز محلات قابل‌شناسایی نبوده و ما با یک شهر یکپارچه روبرو هستیم، آن‌هم با شهری که هویت و شخصیت مشخص و متمایزی نسبت به سایر شهرها ندارد.

مانی‌فر عنوان کرد: درگذشته نگاه برای بهسازی و زدودن فرسودگی، کوبیدن و تعریض کوچه و خیابان‌ها و تخریب کارشناسی نشده بافت‌های میانی و تاریخی شهرها بوده که این‌ها نه‌تنها منجر به بازآفرینی و حل مشکلات نشده، بلکه هویت، تاریخ و خاطره را از محله‌ها و شهرها پاک‌کرده است.

وی افزود: اندیشه‌ی بازآفرینی شهری که اکنون در اولویت دولت قرارگرفته و شخص رئیس‌جمهور هم بر آن تأکید دارد، یک موضوع میان بخشی است و شامل جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بوده و بی‌گمان برای تحقق آن تا خود مردم پا به میدان نگذراند اتفاقی نخواهد افتاد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اندیشه ایرانشهری وزیر راه و شهرسازی نیز راهکاری است که همه این موضوعات را در برگرفته و در صورت تحقق، تحولاتی گسترده در کیفیت زندگی شهری به دنبال خواهد داشت.

حامد مانی‌فر با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد برای پیگیری اهداف اندیشه ایرانشهر عنوان کرد: ما آمادگی تا در منطقه تاریخی قزوین یک‌خانه تاریخی و قدیمی را خریداری کرده و تحت عنوان خانه گفتگو در اختیار سمن‌ها قرار بدهیم که بتوانند با تمرکز در آن، اقدامات لازم در حوزه کاری خود را مورد پیگیری و اجرا قرار دهند.

اين مقام مسئول بیان داشت: جلسات ستاد بازآفرینی شهری طبق برنامه تشکیل می‌شود و دبیرخانه این ستاد نیز آمادگی دارد تا پیشنهادها و راهکارهای سمن‌ها و سایر کارشناسان و متخصصان حوزه‌ی بازآفرینی پایدار شهری را جهت بررسی و قرار دادن در دستور کار دریافت نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سمن‌ها بتوانند از میان خود نمایندگانی را تحت عنوان چند کمیته‌ی مشخص به دبیرخانه‌ی ستاد معرفی کنند، ما این افراد را به جلسات کارشناسی و تصمیم‌گیری ستاد بازآفرینی دعوت کرده و از نظراتشان که برآیند دیدگاه سایر اعضا هست استفاده خواهیم کرد.

نظر شما