شناسهٔ خبر: 30526 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده ای در هفته‌ای که گذشت:

مذاکره با ترکیه برای رفع موانع ترانزیت/ شناسایی ۳۳۹۲ نقطه پرخطر در جاده‌های کشور/ صرفه‌جویی روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت در ۶ ماه اول امسال

هفته مذاکره با ترکیه برای رفع موانع ترانزیت، اولویت اتمام قطعات یک و دو محور قزوین- الموت- تنکابن، جزئیات اقدامات زیرساختی حدفاصل ایلام و مهران، واگذاری مسئولیت کارگروه تخصصی حمل و نقل به ادارات کل راه و شهرسازی، آغاز سفر زائران اربعین حسینی استان تهران از ۲۰ آبان، اعزام زائران اربعین افغانستان و پاکستان از قم به شلمچه، واژگونی اتوبوس با ۲۸ كشته و ۱۹ زخمی در استان فارس از عناوین مهم اخبار جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علاوه بر آغاز سفرهای زائران اربعین حسینی از اقصی نقاط کشور به عراق و کربلا، مهمترین خبر حمل و نقل جاده در هفته گذشته تشریح بزرگترین طرح راهداری در سراسر کشور بود که از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد وبازتاب گسترده ای در بر داشت.

در زیر مهمترین اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذشه را می خوانید:

مذاکره در خصوص رفع توقف‌های طولانی قطارها و کامیون‌ها در مرز ترکیه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر شنبه در ملاقات با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه با بیان اینکه « مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت توسعه حمل‌ونقل است»  گفت: باید بتوانیم به روان‌سازی حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور بپردازیم تا اینکه بتوانیم از این مسیر به توسعه تجارت برسیم.

وی تسهیل عبور و مرور مرزی را مهم‌ترین راهکار دانست و با اشاره به مشکلاتی از قبیل صف‌های طولانی کامیون‌ها که ناشی از دیپ‌زنی و توقف در مرز است، گفت: هم‌چنین تفاوت قابل‌توجه قیمت سوخت در ترکیه و ایران باعث توقف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز شده است و از طرفی ناامنی‌های اخیر در ترکیه باعث توقف سیر قطارهای مسافری ما به ترکیه شده است.

شناسایی ۳۳۹۲ نقطه پرخطر با اولویت رفع ۱۵۸۵ نقطه از سطح جاده‌ها

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بزرگ‌ترین طرح راهداری کشور را تشریح کرد و گفت: مطابق دستورالعمل ابلاغی كمیسیون ایمنی راه‌های كشور، ۳۳۹۲ نقطه پرخطر در جاده‌های کشور شناسایی شدند که بر اساس تعداد تصادفات فوتی و جرحی و سایر پارامترهای مؤثر، ۱۵۸۵ نقطه به‌عنوان نقطه پر تصادف تعیین و برای رفع در اولویت قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: طبق برآورد اولیه انجام شده، به‌منظور اصلاح ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف با اولویت اقدامات زودبازده و کم‌هزینه، ۵۰۰۰میلیارد ریال اعتبار لازم است كه در این رابطه مكاتبه با وزیر محترم راه و شهرسازی انجام شده است و ایشان نیز دستور داده‌اند مراتب درخواست اعتبار به ریاست محترم جمهوری منعكس گردد.

اتمام قطعات یک و دو محور قزوین- الموت- تنکابن در اولویت است

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها در بازدید از راه اصلی قزوین-الموت-تنکابن نسبت به تسریع عملیات اجرایی قطعات یک و دو محور تاکید کرد و گفت: این محور استان‌های قزوین و مازندران را به یکدیگر متصل می‌کند و از این میزان حدود ۹۴ کیلومتر در استان قزوین واقع‌شده است و با احداث این مسیر زمینه تسهیل در تردد خودروها از  استان‌های مرکزی و جنوبی به شمال کشور فراهم می‌شود.

خادمی اولویت اجرایی در این پروژه را اتمام هرچه سریع‌تر قطعات یک و دو به طول ۶۲ کیلومتر دانست که حدفاصل قزوین تا منطقه گردشگری الموت و بخش مرکزی معلم کلایه است.

صرفه‌جویی روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت در شش ماهه نخست سال جاری

 شهرام آدم‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص ضرورت اصلاح اعتبارات سال ۹۵ اظهار داشت:با واگذاری فعالیت‌های جدید به سازمان، اعتبارات مربوط به هزینه‌های جاری و پرسنلی و تملك دارایی سرمایه‌های استانی حوزه راهداری، مطابق مصوبه شورای‌عالی اداری، در قالب ردیف‌های متمركز ملی از منابع عمومی دولت تأمین می‌شود و اعتبار منابع عمومی سازمان از محل پیوست یك قانون و ردیف‌های متفرقه تأمین خواهد شد.

وی در ادامه به بیان عملكرد سازمان در حوزه‌های مختلف در ۶ ماهه نخست سال‌جاری از صرفه‌جویی روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت در نتیجه اجرای طرح پیمایش سوخت خبر داد و اظهار داشت: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ۶۵ هزار كامیون فرسوده با استفاده از اعتبارات موضوع بند (ب) ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید عملی خواهد شد و شرایط برای نوسازی آماده می‌شود. و این اقدام می‌تواند نقشی مهم در ارتقاء ایمنی، كاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری بخش حمل و نقل داشته باشد.

جزئیات اقدامات زیرساختی حدفاصل ایلام و مهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل و ایجاد پارکینگ‌های ویژه خودروهای شخصی و ناوگان عمومی بیان کرد: پارکینگ خودروهای شخصی قبل از شهر مهران و پارکینگ اتوبوس‌های بین‌شهری بعد از شهر مهران در ابتدای جاده مهران به سمت پایانه مرزی پیش‌بینی‌شده است و اتوبوس‌ها می‌توانند با عبور از کمربندی تازه احداث‌شده به پارکینگ‌ها دسترسی داشته باشند.

کشاورزیان افزود: تردد حدفاصل پایانه تا نقطه صفر مرزی از طریق اتوبوس‌های شهری با کمک شهرداری‌ها انجام می‌شود و با توجه به مسائلی همچون هزینه زیرسازی، نگهداری و بیمه در شبانه‌روز از هر خودرو ۵ هزار تومان دریافت می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام‌شده و دلایل تکمیل نشدن عملیات ساخت بزرگراه مهران-ایلام برای اربعین تصریح کرد: استان ایلام به لحاظ زیرساخت ضعیف است؛ اما سال گذشته بخشی از مسیر خروجی ایلام به سمت مهران و ۱۰ کیلومتر از ورودی مهران دوبانده شد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد گره‌های ترافیکی در ورودی پل‌های حدفاصل مهران و ایلام، کنارگذر ساخته شد و از طرف دیگر قرارداد احداث باند دوم صالح‌آباد تا مهران با پیمانکار منعقدشده است.

مسئولیت کارگروه تخصصی حمل و نقل به ادارات کل راه و شهرسازی واگذار شد

معاونت امور دولت و مدیریت بحران کشور با ابلاغ نامه‌ای مسئولیت کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان ستاد مدیریت بحران استان‌ها را به ادارات کل راه و شهرسازی واگذار کرد.

به دنبال این ابلاغیه، مدیرکل امور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت راه و شهرسازی نیز، مسئولیت اجرای شرح وظایف این کارگروه را با ارسال و ابلاغ نامه‌ای جداگانه به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها به‌عنوان مسئول شورای هماهنگی حمل و نقل این وزارتخانه در استان‌ها تأکید کرده است. بر اساس این ماده واحده قانونی، دبیرخانه این کارگروه نیز پس از این در ادارات کل راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد.

آغاز سفر زائران اربعین حسینی استان تهران از ۲۰ آبان

مجیدرضا نصرالله نژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران با اشاره به تمهیدات ویژه این اداره کل برای اعزام ناوگان زائران اربعین حسینی اظهار کرد:  سفر زائران اربعین از ۲۰ آبان آغاز می شود  و از ۳۰ آبان تا ۵ آذر زمان برگشت زائران به تهران مشخص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با اعلام آمادگی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اتوبوس در روز جهت انتقال مسافران به مرز مهران افزود: طی چند جلسه با صنوف حمل و نقل هماهنگی‌های لازم به منظوره برخورد با تخلفات احتمالی شرکت‌های مسافری انجام گرفته است و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به منطور ارسال کالای مسافران اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعزام زائران اربعین افغانستان و پاکستان از قم به شلمچه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم با بیان اینکه بسیاری از زائران اربعین کشورهای افغانستان و پاکستان از میرجاوه برای زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) به قم می‌آیند و اعزام آنها به شلمچه از این استان انجام می‌شود از نام‌نویسی بیش از ۷۰۰ نفر ازاین زائران در سامانه سماح خبر داد.

واژگونی اتوبوس با ۲۸ كشته و ۱۹ زخمی در گردنه دژكرد استان فارس

 فرمانده پليس راه شمال استان از كشته شدن ۲۸ نفر و زخمي شدن ۱۹ نفر بر اثر واژگوني يك دستگاه اتوبوس در گردنه دژكرد واقع در جاده اقليد به سمت ياسوج خبر داد و گفت: ساعت ۲۱ شب دوشنبه يك دستگاه اتوبوس اسكانيا كه از يزد به سمت ياسوج، در حال حركت بود، در گردنه دژكرد واقع در جاده اقليد به سمت ياسوج به دره سقوط کرد و بر اثر اين واژگوني متاسفانه ۲۸ نفر از مسافران اتوبوس جان خود را از دست دادند و ۱۹ نفر ديگر نيز مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.

فرمانده پليس راه شمال استان فارس اظهار كرد: علت تامه اين حادثه توسط کارشناسان ، عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه به علت تخطي از سرعت مطمئنه توسط راننده اتوبوس تشخيص داده شده است.  مجروحان در بيمارستان هاي شهرستان اقليد و ياسوج بستري و تحت درمان هستند.

نظر شما