شناسهٔ خبر: 30584 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایمانی جاجرمی اعلام کرد:

محله‌محوری بهترین راه‌کار برای حل چالش‌های مسکن/ شهر فروشی و نابودی مدیریت شهری بحران فعلی حوزه شهرسازی/ حاکمیت سوداگری مسکن را به کالا تبدیل کرده است

حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید راهکار محله‌مبنایی را بهترین راه‌حل برای رفع چالش‌های موجود مسکن در کشور دانست و گفت: حاکمیت سوداگری در شهرها مسکن را که باید ارزش مصرفی داشته باشد به یک کالا تبدیل کرده است به همین دلیل می‌بینیم که مسکن دیگر برای مردم ساخته نمی‌شود بلکه تنها برای فروش ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین ایمانی جاجرمی جامعه‌شناس و عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص مسئله چالش‌های مسکن و راهکارهای محله و مسکن مبنا اعلام کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که درحال حاضر شرایط عادی در کشور نداشته و در یک بحران به سر می‌بریم. بحرانی که نشان‌می‌دهد سرمایه اجتماعی ما چه در بعد اجتماعی و چه عمومی نسبت به سال‌های گذشته دچار تنزل شده  است.                         

ایمانی جاجرمی در ادامه ازبین رفتن نهاد مدیریت شهری و تبدیل آن به شهرفروشی را یکی از دلایل ایجاد این بحران در نظام مسکن و شهرسازی کشور دانست و گفت: درحال حاضر به جای اداره شهرها براساس منافع شهروندان شاهد فروش شهر به سودجویان هستیم. می‌بینیم که فضاهای عمومی به راحتی از میان رفته و برج‌ها جایگزین آن می‌شوند.

وی در این‌باره اضافه کرد: حاکمیت سوداگری در شهرها مسکن را که باید ارزش مصرفی داشته باشد به یک کالا تبدیل کرده است به همین دلیل می‌بینیم که مسکن دیگر برای مردم ساخته نمی‌شود بلکه تنها برای فروش ساخته می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه مداخلات در بافت‌های تاریخی و مراکز شهرها با رویکرد سوداگری و حذف فقرا را نیز یکی دیگر از عوامل بروز بحران در کشور دانست و گفت: ما باید در انجام هر پروژه و طرحی در این بخش، جامعه هدف را مشخص کرده و همه اقشار جامعه را در بهره‌وری از آن در نظر بگیریم. ما نباید با اشتباه و درک نادرست از شرایط فعلی سیاست نادرستی را در پیش بگیریم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به بحران و آسیب‌های اجتماعی موجود در منطقه ۱۲ شهر تهران اعلام کرد: این مشکل قطعا ناشی از سیاست‌های اشتباهی بوده که تا کنون اتخاذ شده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: سایت‌های مسکن مهر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل سیاست‌های اشتباه نتوانستند به هدف نهایی خود که کمکی برای اقشار ضعیف جامعه بود برسند چراکه در حال حاضر با وجود این واحدها رقمی از آمار فقرای موجود در کشور کاهش نیافت.

به گفته این مقام مسئول کودکان ساکن در این مناطق به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای عمومی و محله محور بودن سایت‌ها نمی‌توانند هیچ درکی از مفهوم محله، زندگی شهری و ... داشته باشند. در حقیقت این سیاست به درستی تعریف نشده و همه را گرفتار کرده است.

ایمانی جاجرمی با تأکید براینکه ما باید برای این شرایط بحرانی سیستم مدیریتی خاص و ویژه‌ای را در نظر بگیریم گفت: به عقیده من سیاست ساخت مسکن باید محله‌مبنا باشد. این بدان معناست که مسکن در دل محله دیده شده و در هنگام ساخت به تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، فضایی، ایمنی و تاب‌آوری آن توجه شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه برای ساخت سایت‌های مسکن مهر از ابتدا فکری برای اشتغال و فضای عمومی شهر که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند نشده است و این مشکل باعث شده تا امروز مسئولین با وجود مشکلات مالی بسیار در کشور اراضی را که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد فضاهای عمومی استفاده کرد برای تأمین منابع این پروژه‌ها فروخته تا آن‌ها را فعال نگه دارند./

نظر شما