شناسهٔ خبر: 31055 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قم خبر داد:

تعادل نسبی عرضه و تقاضای مسکن در قم/ توسعه درون‌زای شهر مقرون به‌صرفه‌تر از ایجاد منطقه جدید شهری

صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: شرایط کنونی در استان و روند قیمت‌ها در بازار مسکن نشان‌دهنده این است که عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به تعادل نسبی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری بیان کرد: در چند سال گذشته از سویی روند مهاجرت به قم کاهش یافته و از سوی دیگر مسکن مهر نیز به مرور تکمیل شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، ازاین رو ۲ عامل فوق بر ثبات قیمت مسکن تأثیر زیادی داشته است.

وی با اشاره به این‌که قم شهری مهاجرپذیر و همیشه تقاضا برای مسکن در این شهر وجود دارد، اضافه کرد: اگر تقاضا بیش از عرضه باشد در روند قیمت‌ها اثرگذار است ولی ثبات قیمت نشان‌دهنده تعادل ایجاد شده در این بازار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این‌که بخش مسکن نیز همانند سایر بخش‌های اقتصادی در رکود است، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد با توجه به سیاست‌های تشویقی در ارائه تسهیلات از طریق بانک مسکن و صندوق پس‌انداز، حوزه مسکن در آستانه خروج از رکود است، اما به این‌گونه نیست که جهش بزرگی در افزایش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

صبوری بیان کرد: جهشی که در دولت قبل در این حوزه اتفاق افتاد حباب مسکن بود و ناشی از تقاضا نبود.

وی با تأکید بر این‌که رشد قطعی مسکن و خروج این حوزه از رکود سیاست وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در استان قم از ابتدای دولت یازدهم تا پایان آبان ماه امسال برای چهار میلیون و ۴۳۲ هزار و ۸۸۹ مترمربع، پروانه ساخت ساختمان صادر شده و ۱۸ هزار و ۸۵ واحد مسکن مهر افتتاح شده است.

وی با بیان این‌که استان قم تعهد ساخت ۴۶ هزار واحد مسکن مهر داشت که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد باقی‌مانده است، گفت: انتظار می‌رفت تا پایان سال ۹۵ این طرح به اتمام برسد، ولی با توجه به مشکلاتی امکان بهره‌برداری از این تعداد تا پایان امسال فراهم نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی قم ابراز امیدواری کرد: تا پایان ۶ ماه نخست سال ۹۶ با حل مشکلات موجود، همت مضاعف و کار ویژه تمام واحدهای مسکن مهر در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی با بیان این‌که سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که مسکن مهر در ابتدا تعیین تکلیف شود، گفت: اگر قبل از به اتمام رسیدن مسکن مهر سیاست جدیدی در بخش مسکن اتخاذ و اجرایی گردد، تکمیل واحدهای مسکونی مهر با مشکل مواجه می‌شود.

وی به زیرساخت‌های مسکن مهر در منطقه پردیسان قم اشاره و بیان کرد: زیرساخت‌های پردیسان از ابتدای شکل‌گیری در حوزه‌های مختلف دارای نارسایی بود که توسعه این طرح و تعداد زیادی که در مسکن مهر ساکن شدند بیش از میزان ارائه خدمات بود و منجر به نابسامانی‌هایی شد.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

صبوری در عین حال افزود: مسکن مهر در استان قم از ابتدا با موفقیت پیش رفت و با مشارکت مردم واحدهای زیادی در مدت کوتاهی به بهره‌برداری رسید و توسعه بخش‌های مختلف عمرانی، بهداشتی و آموزشی در شهر پردیسان مستلزم اعتبارات مورد نیاز است.

توسعه درون‌زای شهر مقرون به‌صرفه‌تر از ایجاد منطقه جدید شهری

وی بیان کرد: سیاست در توسعه فضای شهری و مسکن، توجه به بافت‌های فرسوده، تاریخی و ناکارآمد شهری است و در این راستا توسعه درون‌زای شهری و جلوگیری از توسعه فیزیکی و گسترش شهر مدنظر است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم افزود: ایجاد یک فضای جدید و الحاق آن به شهر، هزینه‌های چند برابری دارد و برای کشور مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

صبوری با تأکید بر این‌که توسعه درون‌زا به‌طور قطع بهترین راه‌حل است، اضافه کرد: سیاست‌ها و تشویق‌ها باید به گونه‌ای باشد تا مردم ترغیب به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شوند و در این برنامه‌ها مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در این راستا باید با ارائه تسهیلات بانک مسکن، صندوق پس‌انداز و تخفیف‌هایی که شهرداری در پرداخت عوارض ساخت مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفته، مردم را تشویق کنیم تا این بافت‌ها به بالندگی برسد.

وی گفت: بر اساس آمار رسمی و مصوب یک هزار و ۷۴ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در استان قم وجود دارد و برای ۶۸۰ هکتار نیز در شورای عالی معماری و شهرسازی درخواست الحاق شده است تا به این محدوده اضافه شود.

نظر شما