شناسهٔ خبر: 31268 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن خبر داد:

تشریح گزارش ارایه شده در کمیسیون سوانح راه‌آهن/ مسئول بخش CTC شاهرود و راننده لکوموتیو دوم مسئول وقوع حادثه ریلی محور دامغان- سمنان/ اعلام نتایج بررسی سانحه ظرف دو هفته آینده

حسین عاشوری رئیس کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن گفت: فردی که در بخش CTC شاهرود مستقر بوده به دلیل اشتباه محرز به قطار اجازه می دهد که قطار از حالت مکانیزه خارج شود و به صورت سیستم دستی به حرکت خود ادامه دهد. در ادامه لکوموتیوران نیز اشتباه دوم را مرتکب شده که با مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن هماهنگی نکرده بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه کمیسیون رسیدگی به سوانح رانندگی امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزرای راه  و شهرسازی، بهداشت، کشور استانداران آذربایجان و سمنان و همچنین مدیرعامل راه آهن به مدت ۹۰ دقیقه برگزار شد.

حسین عاشوری رئیس کمیسیون سوانح راه آهن در خصوص تصمیمات اخذ شده در این کمیسون اظهار داشت: در بررسی های اولیه مسیر تهران به مشهد جزو مسیرهایی است که مجهز به سیستم پیشرفته علائم ارتباطات ATC است و تمامی قطارهایی که در این مسیر سیر می کنند با سیستم مرکزی و کنترل های محلی تحت کنترل هستند و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم که افراد مختلفی در این حادثه نقش داشتند که تصمیمات غلط آنها موجب بروز حادثه شده است.

وی افزود: در ساعت ۶:۲۲ قطار تبریز-مشهد پس از توقف چراغ‌های موجود در بلاک‌های قبل از خود را قرمز می‌کند و قطار سمنان-مشهد در ساعت ۶:۵۰ به صورت اتوماتیک از طریق سیستم کنترلATC  متوقف می شود.

سپس لکوموتیو ران قطار سمنان-مشهد در ساعت ۷:۱۴ با مرکز CTC تماس می‌گیرد. اولین خطا از جانب فرد مسئول بخش CTC شاهرود حادث شد که به قطار سمنان-مشهد  اجازه داد تا قطار از سیستم مکانیزه خارج و به صورت سیستم دستی به حرکت خود ادامه دهد. (به نظر می رسد این مسئول این قطار را با قطار تبریز-مشهد اشتباه گرفته باشد).

لوکوموتیورانی که قطارش را حرکت داده بود هم اشتباه دوم را انجام داد چون وقتی دوباره شروع به حرکت کرد با مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن برای ادامه سیر هماهنگی نکرد. او باید بعد از مجوز دریافت مجوز اولیه از CTC  با مرکز کنترل راه‌آهن برای عبور از چراغ قرمز تماس می گرفت.

این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت کرد و چهار دقیقه بعد در ساعت  ۷:۲۲ صبح به محل سانحه رسید و حادثه برخورد اتفاق افتاد.

به دلیل وجود تپه در اطراف محل حادثه لکوموتیوران قطار سمنان-مشهد دید کافی برای انجام اقدام فوری نداشت؛ لذا ۸ ثانیه قبل از برخورد باقطار جلویی اقدام به ترمز می‌کند که این مساله هم باعث تشدید سانحه شد.

وی با اشاره به دومین عامل تشدید کننده حادثه گفت: در واقع قطار دوم حدود ۶ کیلومتر قبل از محل حادثه با استفاده از سیستم علائم ارتباطات متوقف شده بود و وقتی دوباره به آن اجازه حرکت دادند، با قطار اول یعنی قطار تبریز-مشهد برخورد کرد.

با توجه به سرعت مجاز سیر قطار که ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است، قطار دوم در این فاصله به سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت رسید و با ضربه‌ای شدید به قطار جلویی برخورد کرد.  

در نتیجه ما مجموعه‌ای از خطاهای چند نفر را داشتیم، ضمن آنکه در ادامه بررسی‌ها باید همه مدیران و افرادی که در این فرآیند حضور داشتند مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند تا بتوانیم به بررسی همه جانبه برسیم.

وی تاکید کرد: تردیدی در نقش عوامل انسانی در وقوع این حادثه نیست اما سایر عوامل نیز نیاز به بررسی دارد.

رئیس کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن با اشاره به اعلام زمان نتیجه گیری این کمیسیون بیان داشت: برای دستیابی به یک جمع بندی صحیح باید همه مدارک و مستندات را مورد بررسی قرار دهیم  که به صورت معمول بین یک تا دو ماه زمان نیاز دارد اما با تاکیدات این جلسه مبنی بر تعجیل در نتیجه گیری ظرف یک الی دو هفته آینده نتیجه اعلام خواهد شد.

روزانه ۷ قطار در مسیر راه‌آهن تهران-مشهد تردد می‌کنند که شامل تردد ۳۵ قطار از تهران به مقصد مشهد و ۳۵ قطار دیگر از مشهد به تهران می‌شود. با توجه به وقوع حادثه مشابه در سال ۹۲ سیستم مکانیزه ATC برای جلوگیری از افزایش سرعت قطارها و یا شناسایی موانع یا خرابی قطارها در راه‌آهن این مسیر از سال گذشته راه‌اندازی شد.

نظر شما