شناسهٔ خبر: 31288 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ابراهیم مرادی مطرح کرد:

رقبای عرب به دنبال جذب پروازهای عبوری از آسمان ایران هستند/ ضرورت ترسیم مسیرهای جدید هوایی با قابلیت ماهواره‌ای RNAV۱

ابراهیم مرادی عضو هیات مدیره شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به حضور رقبا برای جذب پروازهای عبوری از آسمان ایران هشدار داد: مادامی که مسیرهای کوتاه و یک‌طرفه را به استانداردهای مورد نظر سازمان‌های بین‌المللی نرسانیم، متاسفانه پروازهای عبوری به سمت فضای کشورهای همسایه سرریز خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،ابراهیم مرادی ضمن اعلام این مطلب و با اشاره به اینکه ایران ظرفیت بالایی برای افزایش ترافیک عبوری دارد٬ گفت: صنعت هوانوردی ایران پیچیده و همزمان از قوانین ملی و بین‌المللی تبعیت می‌کند. ما در حال حاضر درخواست‌های بین‌المللی را برای احداث مسیرهای جدید، موازی‌ و مستقیم‌تر دریافت كردیم اما متاسفانه٬ طولانی شدن رویه‌های كاری از سمت بعضی از بخش‌ها و ارگان‌های شرکت‌کننده در کمیته دائمی فضا موجب شده است نتوانیم به تعهدات بین‌المللی خود به موقع پاسخگو باشیم و در زمینه اجرای آن اقدام كنیم.

مرادی یادآور شد: از جمله این تعهدها ترسیم مسیر چهارم از منطقه خلیج‌فارس به سمت فضای تركیه بود كه با طولانی‌شدن رویه‌های كاری، آهنگ رشد پروازهای عبوری در فضای كشور طی ۲ ماه اخیر متوقف شده است اما امیدواریم با تدبیر مسئولان این مشكل برطرف شود.

عضو هیات مدیره شركت فرودگاه‌ها با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی و ژئوپولیتیك فضای کشورمان گفت: فضای ایران در بخش هوایی نیز همچون جاده ابریشم بوده و فرصت خوبی است كه از این درآمد خدادادی بهره‌ كامل ببریم و اتكای درآمد كشور به نفت را روز به روز كاهش دهیم.

به گزارش روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وی ادامه داد: تمام اعضای دفتر منطقه‌یی ایکائو به‌جز ایران کشورهای عربی هستند كه همواره به‌دنبال جذب پروازهای عبوری از فضای ایران هستند. در این زمینه رقیب اصلی ما فضای كشور عراق است كه اگر توجه نكنیم٬ پروازهای عبوری به سمت این کشور سرریز می‌شود و ما از این درآمد محروم خواهیم شد.

گفتنی است؛ طی ۲۰ ماه گذشته و پس از بسته شدن فضای اوكراین با سقوط هواپیمای مالزین و بسته شدن فضای عراق، سر ریز پروازهای عبوری این دو فضای مهم در ترابری هوایی وارد فضای كشور ما شد و میانگین ۴۵۰ سورتی پرواز عبوری در ۲۴ ساعت به ۷۰۰ سورتی پرواز رسید، این موضوع با قبول مسئولیت و افتخار‌آفرینی كنترلرهای ترافیك هوایی مركز كنترل صورت گرفت.

به گفته مرادی با توسعه سامانه‌های ارتباطی، راداری و ناوبری٬ تقسیم‌بندی مجدد فضای كشور از ۷ سكتور به ۱۱ سكتور و ترسیم مسیرهای جدید هوایی با قابلیت ماهواره‌ای RNAV۱٬ میانگین ۷۰۰ سورتی در شبانه‌روز را به میانگین ۱۰۰۰ سورتی در شبانه‌روز رساندیم.

وی اظهار داشت: با اقدامات توسعه‌یی گفته شده و قبول مسئولیت كنترلرهای ترافیك هوایی و متخصصان و مهندسان شركت توانستیم راهبرد اقتصاد مقاومتی را در صنعت هوانوردی كشور و شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اجرایی ساخته و درآمد ارزی خوبی را جذب كشور و صنعت هوانوردی ایران نماییم. البته این درآمد در برابر هزینه‌های مترتب با نوسازی زیرساخت‌های صنعت و توسعه فرودگاه‌های كشور و متناسب‌سازی ظرفیت فرودگاه‌ها با فضای ایجاد شده در پسابرجام كم بوده و نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس شورای اسلامی جهت انجام آن هستیم.

 اكنون ۱۳۶ مسیر پروازی در فضای ایران به طول ۷۵ هزار كیلومتر وجود دارد.

نظر شما