شناسهٔ خبر: 31362 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رونق بهسازی تکایای گرگان با مشارکت‌های مردمی

بازدید فاز اول عملیات بهسازی تکایای پاسرو گرگان مرکز استان گلستان، با مشارکت و حمایت‌های مالی و معنوی مردم و متولیان آن طی مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، بهسازی این تکایا با هدف جذب و گسترش مشارکت‌های مردمی و متولیان از سال ۹۵ در دستور کار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که پیشرفت فیزیکی فاز اول آن هم‌اکنون به ۲۵ درصد رسیده است.

در فاز اول قرار است چهار تکیه دباغ، پیرتکیه و گوشواره‌های شمالی و جنوبی از این تکایا در قالب ۴ قرارداد بهسازی شود که شامل اجرا، برچیدن، پتک کوبی و عناصر سازه‌ای و سازه سقف، بندکشی آجرکاری نما، اجرای آجرفرش کف، نازک‌کاری داخل ساختمان، نما و حتی در و پنجره‌ها با حفظ سبک و معماری زمان ساخت آن‌ها می‌شود.

برای اجرای این عملیات حدود ۵ میلیارد ریال از محل منابع ملی اداره کل راه و شهرسازی گلستان در نظر گرفته شده و بناست در صورت مساعد بودن شرایط جوی و تأمین به‌موقع اعتبارات، ظرف ۸ ماه به اجرا درآید.

تکایای پاسرو متشکل از ۱۲ تکیه و یکی از بزرگ‌ترین تکیه‌های تاریخی گرگان است که در ضلع شمال شرق مسجد جامع و ورودی بازار نعلبندان این شهر واقع شده است.

قدمت تکایای اولیه به دوره قاجار می‌رسد اما به علت خیابان‌کشی در زمان پهلوی اول تخریب شد و متولیان آن در سال ۱۳۲۳، احیای مجدد آن را شروع کردند.

مرکز محله پاسرو از محلات اعیان‌نشین و قاجارنشین گرگان بوده و بر اساس شنیده‌ها به دلیل وجود درختان چنار و سرو قدیمی و باغ‌ها و کاخ‌های قاجاری و همچنین به معنای مجازی و استعاری درخت سرو که نماد عرفان و استقامت بوده به نام پاسرو معروف شده است.

گرگان سومین شهر کشور پس از یزد و اصفهان و وسیع‌ترین بافت تاریخی شمال ایران است که بافت‌های تاریخی ارزشمند و با سبک معماری خاص دارد.

بافت تاریخی گرگان از سمت شمال غرب و شمال به خیابان ۳۰ متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می‌شود.

این بخش از گرگان نزدیک به ۱۵۰ هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر را در برگرفته است.

شهرستان گرگان بیش از ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، کارگزاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گرگان، تشکل‌های مردم‌نهاد و سایر مسئولان استانی و شهرستانی و علاقه‌مندان به بافت‌های تاریخی نیز از شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

متولی حفاظت و نگهداری از تکایای پاسرو هم‌اکنون بر عهده هیات امنای آن است.

نظر شما