شناسهٔ خبر: 31431 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

آشنایی با چند نکته ضروری در رعايت موارد ايمنی در مناطق عبور خطوط راه‌آهن

قطار زندگی در حاشیه و نزدیک خطوط آهن توجه به نکات ایمنی را برای شهروندان و رانندگان وسایل نقلیه ضروری می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه‌آهن شرق، رعایت موارد ایمنی در مناطق عبور خط آهن از مهمترین مواردی است که ساکنان این نواحی باید به آن توجه کنند.  

در این زمینه رعایت این نکات ضروری است:

- رانندگان وسایل نقلیه هنگام عبور از گذرگاه‌های هم‌سطح توجه داشته باشند كه ترمز سریع و تغییر مسیر برای لكوموتیوران قطار امکان‌پذیر نیست لذا در گذرگاه‌ها همواره حق تقدیم با عبور قطار بوده و هرگونه بی‌احتیاطی از سوی رانندگان وسایل نقلیه می‌تواند به وقوع حادثه ناگوار منجر گردد

- راه‌آهن به‌عنوان وسیله‌ای ایمن، کم‌هزینه با كمترین میزان آلودگی محیط‌زیست بهترین روش حمل‌ونقل در كشور محسوب می‌شود  و با توجه به نقش بسیار مهم راه‌آهن در جابجایی كالا و مسافر در كشور لازم است هم‌وطنان گرامی با رعایت موارد ایمنی در مسیر حركت قطارها، راه‌آهن را در انجام خدمات خودیاری نمایند.

- رانندگان گرامی وسایل نقلیه توجه داشته باشند، عبور از روی خطوط راه‌آهن در گذرگاه‌های غیرمجاز خطرات بسیار به دنبال دارد زیرا ممكن است توقف اتفاقی اتومبیل شما روی ریل حادثه برخورد با قطار را به دنبال داشته باشد. لذا توصیه می‌شود برای عبور از تقاطع راه‌آهن از گذرگاه‌های مجاز استفاده شود.

- در گذرگاه‌های هم‌سطح راه‌آهن مأمورین راهدار وظیفه كنترل عبور خودروها را هنگام عبور قطار از محل گذرگاه به عهده دارند. برای جلوگیری از بروز سوانح برخورد با قطار لازم است با این مأمورین نهایت همكاری را به عمل آوردیم .

- متأسفانه در برخی مناطق مسكونی مجاور خطوط راه‌آهن، برخی افراد با سنگ‌اندازی به‌قطارها با شكستن شیشه‌های قطار هم جان مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهند و هم به سرمایه ملی زیان وارد می‌کنند. شما هم‌وطن عزیز به این افراد یادآور شوید كه این عمل سزاوار هم‌وطنان و زحمات مجموعه كاركنان راه‌آهن نیست .

- آیا می‌دانید حریم راه‌آهن چیست؟ و به چه منظور پیش‌بینی‌شده است؟ برای رفت‌وآمد ایمن قطارها و جلوگیری از سوانح احتمالی از هر ریل راه‌آهن طرف ۱۷ متر حریم راه‌آهن تعیین‌شده است توجه داشته باشیم حضور در این حریم خطرساز و ممنوع است.

- قطارها با توجه به وزن، سرعت و اصطكاك خود در حین حركت برای توقف نیاز به طول ترمز طولانی دارند كه حداقل آن ۷۰۰ متر است، لذا به جهت عدم امكان توقف سریع به هم‌وطنان در حاشیه خطوط راه‌آهن توصیه می‌شود از حركت روی ریل اجتناب نموده و كودكان و نوجوانان را نسبت به خطرات این امر آگاه نمایند.

- ساخت‌وساز هرگونه ابنیه در حریم ۱۷ متری جانبی ریل راه‌آهن ممنوع بوده و به لحاظ قانونی تجاوز به حریم راه‌آهن محسوب می‌شود. حدود مرز این حریم را رعایت نموده تا متحمل خسارت نشویم.

- والدین عزیز حریم راه‌آهن برای بازی كودكان خطرساز  است به آنان بیاموزیم كه برای ایمنی بیشتر هنگام عبور از خط آهن از زیرگذر یا روگذر و یا محل‌های مجاز استفاده كنند.

- در گذرگاه‌های راه‌آهن، همیشه حق تقدیم با قطار است با رعایت كامل احتیاط از گذرگاه‌های مجاز عبور نماییم .

- آیا می‌دانید حریم قانونی راه‌آهن از هر طرف ۱۷ متر است و مسئولیت هرگونه حادثه در حریم آن متوجه عابرین و رانندگان وسایل نقلیه است.

- والدین عزیز به‌منظور حفظ جان كودكان خود، پیامدهای ناشی از حضور آن‌ها در حریم راه‌آهن را به فرزندان خود یادآور شویم چون قطار قادر به توقف سریع نبوده لذا برای حفظ ایمنی هیچ‌گاه نباید در مسیر حركت قطار قرار بگیرند.

- والدین عزیز پرتاب سنگ به‌قطار به جان مسافران و اقتصاد كشور آسیب می‌رساند، نوع‌دوستی و حفظ اموال عمومی را به فرزندان خود بیاموزیم و آثار سوء این بازی خطرناك را به آنان یادآور شویم.

- صاحبان دام و كشاورزان محترم، عبور و تردد دام شما عزیزان در محل ریل راه‌آهن در مناطق دامداری و كشاورزی با توجه به‌سرعت بالای قطارها می‌تواند موجب بروز سوانح برخورد آن‌ها با قطار شود لذا خطرات و رعایت موارد ایمنی را دراین‌باره حتماً جدی بگیرید.

- ساكنین محترم مجاور خطوط راه‌آهن: قطار برای توقف كامل حداقل به ۷۰۰ متر میدان ترمز نیاز دارد ازاین‌رو هیچ‌گاه در مسیر حركت قطار قرار نگیرید و همواره از ریل فاصله بگیرد.

- ساكنین محترم حاشیه خطوط راه‌آهن: حریم قانونی راه‌آهن از هر طرف ۱۷ متر است و ورود به حریم راه‌آهن ممنوع است در صورت عدم رعایت، مسئولیت هرگونه حادثه متوجه شما خواهد بود.

- راننده گرامی در گذرگاه‌های هم‌سطح جاده و ریل، حق تقدم همیشه با قطار است با رعایت كامل مقررات و احتیاط از گذرگاه‌ها عبور نمایید.

نظر شما