شناسهٔ خبر: 32008 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

اتمام‌حجت ایران با ترکیه در خصوص قیمت سوخت/ سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی برای توسعه راه‌ها/ سهم ناچیز سازمان راهداری از عوارض و مالیات/ برنامه‌ریزی برای دستیابی به سهم ۱۰ درصدی رویه بتنی در دولت

گزارش آخر هفته  هشدار ایران به ترکیه نسبت به قاچاق سوخت از سوی ناوگان ترانزیتی ترک، سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی برای توسعه راه‌ها، محلول یخ‌زدا آب‌ونمک جایگزین شن‌ونمک شد و رصد سلامت فنی وسايل‌نقليه حمل‌ونقل عمومی به صورت آنلاین مهمترین اخبار جاده ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته چند مساله مختلف همچون رزمایش راهداری زمستانی، جلسه مذاکره وزیر حمل و نقل ایران و ترکیه و اولین همایش تخصصی راهداری پس از ادغام برگزار شد که این برنامه ها از حواشی مختلفی برخوردار بود.

اتمام‌حجت ایران با ترکیه در خصوص قیمت سوخت

وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با همتای ترک خود خواستار حل مشکلات ترانزیتی و صف‌های طولانی‌ کامیون‌های ایرانی در گمرک مرزی ترکیه شد و با اعلام اینکه ایران دیگر بر سر موضوع قیمت سوخت برای ناوگان جاده‌ای مذاکره‌ای با ترکیه نخواهد داشت، اعلام کرد: مبنای توافق همان موافقنامه‌ای است که سال ۲۰۱۵ در کمیسیون مشترک دو کشور امضا شد.

آخوندی در مذاکره با طرف ترک بر مواضع اصولی و محکم طرف ایرانی در خصوص روابط حمل و نقلی دو کشور، خصوصا در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تاکیدکرد و با گلایه از رفتار ترکیه با کامیون داران ایرانی هشدار داد ایران دیگر درخصوص موضوع سوخت گفت و گویی با ترکیه نخواهد داشت.

هشدار ایران به ترکیه نسبت به قاچاق سوخت از سوی ناوگان ترانزیتی ترک

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اتحادیه کامیون‌داران ترک در حال سیاست گذاری برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه است و کامیون‌های ترک می‌خواهند از سوخت ارزان ایران برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند و ایران بیش از این این وضع را برنمی‌تابد.

عطرچیان با بیان اینکه متاسفانه در بیشترمذاکرات درخواست های طرف ترکیه نوعی زیاده خواهی و شامل امتیازاتی است که به جا نیست، گفت. در ژانویه ۲۰۱۵ توافقنامه ای بین محمود واعظی وزیر ارتباطات و همتای ترک درمورد سوخت به امضا رسید که این موافقتنامه از روز اجرا توسط طرف ترکیه نقض شد. بر اساس این توافقنامه قرار بود کامیون های ترانزیتی ترکیه با سوخت کافی به ایران بیایند. این امتیازی بزرگ بود که طرف ایرانی به طرف ترک داد اما تقریبا ازهمان ابتدا کامیون های ترک سوخت خود را در ایران می زدند.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی برای توسعه راه‌ها

سیدحسن میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های آزادراهی کشور در ماه‌های آینده به سه میلیارد یورو می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بازدید از مراحل ساخت کریدور شمال غرب در محدوده منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو گفت: روند اجرایی پروژه‌های آزادراهی با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از پروژه‌های ساخت آزادراه و استفاده از اوراق مشارکت سرعت گرفته است.

برنامه‌ریزی برای دستیابی به سهم ۱۰ درصدی رویه بتنی در دولت یازدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بتن در روسازی راه‌ها به میزان ۱۰ درصد در ابتدای دولت یازدهم گفت: این برنامه سال به سال با هدف دستیابی به این سهم در حال پیشرفت است و هم اکنون مرکز تحقیقات در سه پروژه فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) و آزادراه اصفهان- شیراز مسئولیت طراحی و نظارت پروژه را بر عهده دارد.

شکرچی زاده تصریح کرد: انجام روسازی بتنی نیاز به فناوری منحصر به فردی دارد که فناوری تولید دستگاه‌های فینیشر آن فقط در اختیار دو کشور آلمان و امریکا است و سایر کشور‌ها نیز از همین دو کشور تهیه می کنند.  بنابر این سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی و سیمان کشور در این زمینه یک ضرورت محسوب می شود تا در آینده تولید کنندگان داخلی نیز موفق به بومی‌سازی این فناوری در داخل کشور شوند. 

سهم ناچیز سازمان راهداری از عوارض و مالیات

شهرام آدم نژاد در اولین نشست تخصصی راهداری کشور که پس از ادغام برگزار شد گفت:در ۲۲ هزار كيلومتر شبكه راه‌های عمده كشور، قريب به ۹۰۰ ميليون مسافر و با انواع ناوگان تردد می كنند و ۶۰۰ ميليون تن بار در اين شبكه جا به جا می شوند، اما با اين وجود از انواع ماليات، عوارض و دريافتی ها و عوايد مربوطه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با وجود حجم عظيم فعاليتهای خود از آنها استفاده نمی كند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری ابراز اميدواری كرد: راهدارخانه‌هاي كشور سال آينده از وضعيت مطلوب‌‌تري برخورداري شوند تا به نحو مطلوب بتوانند نقش خود را ايفا كنند.

محلول یخ‌زدا آب‌ونمک جایگزین شن‌ونمک شد

معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از جایگزینی محلول آب و نمك به‌جای شن و نمك به جهت مسائل محیط زیستی و استفاده محدود از نمك در این شیوه و كاهش آسیب به رویه‌های راه‌ها خبر داد.

اسماعیل غلامی با اشاره به این‌که علیرغم محدودیت‌های اعتباری و گستردگی شبكه راه‌های كشور، تلاش‌های قابل‌توجهی درزمینهٔ تأمین اعتبارات موردنیاز در بخش راهداری صورت گرفته است، افزود: به دلیل اهمیت موضوع راهداری زمستانی و تأمین تجهیزات موردنیاز در راهدارخانه‌ها، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها تخصیص داده‌شده است تا اكیپ‌های راهداری در حداقل زمان ممكن در جاده‌های برف‌گیر و انسداد یافته حضور یافته و به مسافران در راه مانده امدادرسانی و در صورت لزوم اسكان پیدا كنند.

سلامت فنی وسايل‌نقليه حمل‌ونقل عمومی آنلاین رصد می‌شود

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از امضا تفاهم‌نامه اجرای پایلوت طرح سامانه رصد آنلاین سلامت فنی وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی میان مركز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشكی تهران و شركت عقاب‌افشان خبر داد.

 جواد هدایتی مدیركل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك این سازمان بابیان این خبر اظهار داشت: این تفاهم‌نامه در راستای تفاهم‌نامه همكاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در زمینهٔ توسعه سطح همكاری‌های مشترك به‌منظور ارتقای ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه جاده‌ای و با رویكرد كاهش آسیب‌های حوادث جاده‌ای، تدوین و با امضای دكتر فرزادفر رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشكی تهران و مهندس اكبری قائم‌مقام مدیریت شركت عقاب‌افشان، میان دو طرف مبادله شد. 

نظر شما