شناسهٔ خبر: 32326 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تخصیص یک درصد از بودجه وزارت راه و شهرسازی/ ابلاغ دستور ترمیم حقوق راهداران پس از ادغام/ آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

گزارش آخر هفته  به زیر بار ترافیک رفتن ۵/۵ کیلومتر از راه‌های تمام بتنی، صحت نداشتن آمارهای بین‌المللی در‌خصوص تعداد تلفات رانندگی ایران، احداث آزادراه ۲۴ كیلومتری پلور- پردیس و تولید قیر‌های تخصصی مبنای کار پالایشگاه‌ها از سال آینده خواهد شد از عناوین مهم در حوزه جاده‌ای هفته گذشته به شمار می‌رود که در عین حال به عنوان هفته حمل‌ونقل گرامی داشته شد.

به کزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته حمل و نقل جاده ای از یک سو به طور گسترده درگیر نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل‌و نقل و صنایع وابسته و از طرف دیگر شاهد تصمیمات جدیدی بود که در مراسم روز راهدار و جشنواره هم‌پیمانی رانندگان حرفه‌ای از سوی رئیس سازمان راهداری مطرح شدند. همچنین سایر مسئولان بخش زیرساخت و نگهداری راه ها خبر‌های خوشی برای هموطنان ارائه کردند که گزیده‌ای از آن‌ها را در زیر مشاهده می کنید.

امسال فقط يك‌درصد از بودجه ۷۷۰۰ ميلياردتومانی وزارت راه و شهرسازی تخصيص يافت

وزیر راه و شهرسازی  در مراسم اختتامیه  نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به اين نكته كه تنها ۸۰ میلیارد تومان یعنی یک درصد از بودجه امسال وزارت راه و شهرسازی تخصیص‌یافته است، گفت: می‌خواهیم توسعه زیرساخت‌ها را درون اقتصاد ملی ببریم و برای این اتفاق اقتصاد باید هزینه برگشت سرمایه را تأمین كند.

آخوندی همچنین به نوسازی ۶۵ هزار كامیون بالای ۳۵ سال و نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی اشاره كرد و گفت: در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل و لجستیك هم اعتقادداریم كه امكان سرمایه‌گذاری دولتی در حمل‌ونقل نیست و باید به سمتی برویم كه بتوانیم در محیط اقتصاد بازار قدرت رقابت با همتاهای خارجی را پیدا كنیم.

رفع مشكلات پایانه بندرعباس با راه‌اندازی سامانه نوبت مجازی

داود کشاورزیان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشكلات نوبت‌دهی كامیون‌ها برای حمل كالا در پایانه بندرعباس اظهار داشت: پس از بررسی مشكلات رانندگان كامیون در پایانه بندرعباس سامانه نوبت مجازی برای این پایانه راه‌اندازی شد كه براساس آن رانندگان می‌توانند با ارسال پیامك به سامانه اقدام به دریافت نوبت كنند كه در مقابل سامانه نیز از طریق پیامك نوبت آن‌ها را اعلام خواهد كرد. اما رانندگان بعد از دریافت پیامك باید ۲۴ ساعت قبل از زمان فرارسیدن نوبت خود در پایانه حضور یافته تا پلاك آن‌ها توسط دوربین‌ها رویت شود.

رئیس سازمان راهداری و حملو‌نقل جاده‌ای از اجرای این سامانه در بندر بوشهر نیز خبر داد و گفت: در آینده رانندگان می‌توانند نوع بار و اولویت مقصد خود را از طریق این سامانه مشخص كنند.

۵/۵ کیلومتر از راه‌های تمام بتنی زیر بار ترافیک است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ‌حمل‌ونقل کشور در بازدید عباس آخوندی از غرفه‌های عرضه کننده فناوری‌های نوین از آغاز عملیات اجرای ساخت راه‌های بتنی در ۶ماه اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون حدود ۵/۵ کیلومتر به ضخامت ۲۷ سانتی‌متر بدون رویه آسفالتی در یک لایه زیر بار ترافیک قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همواری رویه توسط دستگاه ارزیابی می‌شود و همواری آن با آسفالت یکی است به طوری که قبل از شکل گیری بتن به ضخامت یک سوم مقطع برش می‌خورد و درزهای ایجاد شده از طریق انبساط بتن خود را نشان می‌دهند و با مشاهده نمونه آن می‌توان از جزئیات بیشتر آن مطلع شد.  

آمارهای بین‌المللی در‌خصوص تعداد تلفات رانندگی ایران صحت ندارد

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان اینکه تعداد تلفات جاده‌ای طی سال ‌های اخیر با کاهش حدود ۱۱ هزار نفری به رقمی حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است» تصریح کرد: خوشبختانه آمار تلفات رانندگی ایران توسط پزشکی قانونی و زیر نظر قوه قضائیه اعلام می‌شود از این رو آمارهای بین‌المللی در خصوص آمار تلفات رانندگی ایران به دلیل محاسبه ضریب ۴ در آمار رسمی کشور مبنای درستی ندارد و موجب تقلیل رتبه ایران در جدول تلفات رانندگی بین‌المللی می‌شود.

داود کشاورزیان با اشاره به عوامل تاثیرگذار در کاهش حوادث رانندگی اظهار داشت: موضوع تلفات و تصادفات رانندگی یک مساله اجتماعی است و باید نهادهای اجتماعی درگیر شوند تا تلفات کاهش یابند.

آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر به پیشرفت فیزیکی ۱۸درصدی رسیده است گفت: در ساخت این آزادراه از زمان‌بندی شده جلوتر بوده‌ایم و بهار سال آینده قطعه ۴ آزادراه به طول ۳۸ کیلومتر به افتتاح می‌رسد.

خادمی  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود ادامه داد: تمام ورودی‌ها و بزرگراه و آزادراه و محورهای پایتخت از طریق آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به هم متصل می‌شوند و این آزادراه ۹ تبادل را به یکدیگر وصل می‌کند. 

ابلاغ دستور ترمیم حقوق راهداران پس از ادغام

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز راهدار، ضمن تبریک شب یلدا به تمام ملت ایران و فعالان عرصه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: به مدیران مالی سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده ای تأکید شده تا بخشی از منابع داخلی سازمان برای ترمیم حقوق کارکنان بخش راهداری در نظر گرفته شود که درصدد انجام آن هستند. همچنین سال آینده بودجه جاری به‌صورت متمرکز در اختیار سازمان قرار می‌گیرد. البته دستمزد برخی از نیروها که از محل طرح‌ها دستمزد می‌گیرند باید کماکان به روش قبل و از طریق بودجه استانی تأمین اعتبار شود. اگر چهارچوب‌های قانونی اجازه دهد تلاش می‌کنیم از محل منابع داخلی سازمان برای ترمیم حقوق آن‌ها در نظر گرفته شود تا اختلاف چندانی میان حقوق و مزایای افراد که از منابع گوناگون وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آینده سازمان گفت: پیش‌نویس لایحه اولیه تدوین‌شده و امیدواریم پس از بررسی اولیه در سطح سازمان و بررسی در دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود تا در کنار وظایف سازمان منابعی برای اجرای مسئولیت‌ها پیش‌بینی شود؛ زیرا عمده مسئولیت‌های وزارتخانه نیاز به درآمد پایدار در قالب عوارض بر سوخت، خودرو یا سایر عوارض پایدار منابع موردنیاز برای نگهداری راه‌ها را تأمین کند. بدیهی است که بخشی از این درآمد نیز باید صرف بودجه جاری و مزایای کارکنان شوند.      

احداث آزادراه ۲۴ كیلومتری پلور- پردیس

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شركت ساخت گفت: آزادراه ۲۴ كیلومتری پلور- پردیس با اعتبار هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

سیدحسین مرشفیع با بیان اینکه « امسال فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای تكمیل این آزادراه انجام شده و مورد استقبال بخش خصوصی نیز قرار گرفته است» خاطرنشان کرد: چند تونل بزرگ نیز در این مسیر از سوی بخش خصوصی احداث خواهد شد.

آغاز فصل جدید قیر و آسفالت کشور با افتتاح آزمایشگاه قیر PG

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری و تجهیز آزمایشگاه قیر عملکردی اظهار داشت: افزایش عمر مفید روکش‌ها و رویه‌های آسفالتی یکی از مطالبات مهم مردم است و ضرورت دارد تا در جهت افزایش کیفیت آن حرکت کرد.

به گفته شکرچی زاده از امروز فصل جدید کار در بخش قیر و آسفالت کشور آغاز شده و برمبنای آن تدوین دستورالعمل‌ها و سرفصل متون دانشگاهی نیز تحت تاثیر روش عملکردی﴿PG﴾  قرار خواهد گرفت که دو نیاز مهم و ضروری است.

گفتنی است، طی تفاهمنامه‌ای میان مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و بخش خصوصی به ارزش ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال آزمایشگاه قیر عملکردی (پی جی) در مرکز تحقیقات رونمایی و راه‌اندازی شد.

تولید قیر‌های تخصصی مبنای کار پالایشگاه‌ها از سال آینده خواهد شد

مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات از نیاز کشور به ۱۳ نوع قیر خبر داد و گفت: از سال آینده تولید قیر‌های تخصصی مبنای کار پالایشگاه‌ها خواهد بود.

مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مزایای سیستم طبقه بندی PG یادآور شد: تشخیص رفتارشناسی قیر، تشخیص تقلبی و غیراستاندارد بودن قیر، رفتار واقعی قیر در دماهای مختلف، پوشش اقلیم‌‌های دمایی مختلف کشور از کران ۴۶ تا ۸۸ درجه سانتی‌گراد و همراهی با تغییرات تکنولوژی در جهان و امکان صادرات قیر بر میانی نیازهای روز از ویژگی‌های این سیستم به شمار می‌رود.

نظر شما