شناسهٔ خبر: 32670 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح کرد؛

تسری اندیشه‌های ایران‌شهری در دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان/ ساخت ساختمان‌های ایمن و باکیفیت با استفاده از ظرفیت‌ حرفه‌مندان

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام اینکه ساختمان‌ها در هر جامعه نشان‌دهنده دیدگاه مردمان و حاکمان آن دوران است بر تسری اندیشه ایران‌شهری در مسئولیت جدید خود تاکید کرد و گفت: از ظرفیت‌های اندیشمندان، حرفه‌مندان و افرادی که در حوزه اجرای ساخت و ساز هستند نهایت بهره را ببریم تا ساختمان‌های باکیفیت و ایمن بسازیم.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سابقه حضور خود در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و مسئولیت جدیدی که به تازگی با حکم وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به عنوان مدیرکل دفتر مقررات ملی به عنوان یکی از دفاترکل زیرمجموعه معاونت مسکن دریافت کرده است و وظایفی که برعهده وی نهاده شده، گفت: دفتر مقررات‌ ملی و کنترل ساختمان جزو قدیمی‌ترین مجموعه‌هایی است که از ابتدای حضورم در وزارت مسکن سابق یعنی از سال ۷۶، کار خود را با آن آغاز کردم.

مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه ساختمان، جزو سرمایه‌های بزرگ کشور و همچنین دنیا از نظر اجتماعی، فرهنگی و در نهایت اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: موجودیت ساختمان در همه جای دنیا نشان دهنده فرهنگ آن جامعه است و ردپای فرهنگ را در ساخت و ساز می‌توان مشاهده کرد. زیرا متخصصان عرصه ساخت و ساز، معماران، شهرسازان، انبوه سازان، دست‌اندرکاران و در نهایت مسئولان و کل حاکمیت هستند که با ساختمان‌هایی که می‌سازند تصویری از تفکری که برجامعه حاکم است را به تصویر می‌کشند.

مانی‌فر افزود: ساختمان در هر جامعه، و هر دوره زمانی نشان می‌دهد که مردمانش چگونه فکر می‌کردند، حاکمانش چگونه کار می‌کردند و به چه چیزهایی اهمیت می‌دادند. معتقدم، ساختمان‌ها، روابط اجتماعی جامعه را تعریف می‌کرده و می‌کنند.

وی تصریح کرد: از سبک ساختمان‌سازی هر جامعه‌ای می‌توان دریافت که روابط اجتماعی مردم و اندیشه حاکم بر جامعه چه بوده است.

مانی‌فر مسئولیت مدیرکلی دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان و همچنین فعالیت در این دفتر را به دلیل اینکه یکی از وظایف آن، نظارت عالیه بر ساخت و ساز است، دشوار خواند و گفت: مسئولیت این دفتر به لحاظ نوع ماموریت و چشم‌اندازی که برایش تعریف شده و آن هم ارتقای کیفیت ساخت و ساز است، مسئولیت سنگینی است. به نظر می‌رسد هرگونه اتفاقی که امروز در حوزه ساخت و ساز رخ می‌دهد و هر خشتی که روی خشت گذاشته می‌شود با راهبری مجموعه این دفتر و همکاری همه دست اندرکارانی است که در محدوده کشور در حال فعالیت هستند و مسئولیت ساخت و سازها را برعهده دارند.

به گفته این مدیرکل حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، استفاده کنندگان از ساختمان ها نیز به مجموعه‌های دست اندرکار حوزه ساخت و ساز چشم دوخته‌اند تا ببینند که ما چگونه عمل می کنیم و چه برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت ساختمان و تضمین بخشیدن به سرمایه‌های مادی و معنوی و جانی آنها داریم.

مانی‌فر در بیان سیاست‌هایی که در دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان دنبال خواهد شد به مجموعه ضوابط، مقررات و سیاستهایی که تا به امروز در حوزه ستادی وزارت راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شده است، اشاره کرد و گفت: من که پیش‌تر در حوزه استان فعالیت می‌کردم تصور می‌کردم به عنوان مدیر استانی باید سیاست‌های عمومی وزارت راه و شهرسازی و سیاست‌های عمومی شخص مقام عالی وزارت راه و شهرسازی را در همه حوزه های تحت مسئولیتم تسری دهم و اینکار را نیز در حد توان و با نهایت تلاش خود به انجام رساندم.  

وی افزود: وقتی وزیر راه و شهرسازی از اندیشه ایران‌شهری صحبت می‌کنند یا امروز تحت‌عنوان مساله ایران در مورد آن بحث می‌شود و یا اگر در مورد موضوع بازآفرینی تاکید دارند یا اگر در حوزه کیفیتی موضوعاتی مطرح می‌کنند، همیشه روی این موضوع متمرکز بوده وخواهم بود که چگونه اندیشه ایران‌شهری را درحوزه مسئولیت خود جاری و ساری کنم.  

مانی فر گفت: در حال حاضر، بزرگترین دغدغه من این است که در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان چگونه می‌توانم اندیشه‌های ایران‌شهری، مساله شهری و کیفیت شهری را که موضوعات کلان هستند در این دفتر جاری و ساری کنم. امیدوارم با این روش‌های کلی کار ساختمان را با هدایت جناب آقای مظاهریان و سایر همکاران جلو ببریم.

وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده کنیم تا همه اهداف را محقق کنیم. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های اندیشمندان، حرفه مندان و افرادی که در حوزه اجرای ساخت و ساز هستند نهایت بهره را ببریم تا ساختمان‌های باکیفیت و ایمن بسازیم و به مسئولیت های دفتر مقررات ملی و  کنترل ساختمان که جزو وظایف ماست جامه عمل بپوشانیم. /

نظر شما