شناسهٔ خبر: 32888 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته که گذشت:

تاکید بر پیوند دو حوزه معماری و راه در حرفه، اقلیم و دانشگاه/ همیاری ادارات‌کل استانی با شرکت‌های مسافربری برای تسریع اجرای طرح برندسازی/ ايجاد ۵۰هزار شغل با ساخت ۵ آزادراه

افتتاح بزرگراه قائميه –نورآباد به طول ۲۱ كيلومتر ریزش برداری از ۲۱۲۵ مقطع در عملیات راهداری زمستانی، مراحل نهایی مذاکره ساخت آزادراه‌های حرم‌تاحرم و مرند- تبریز- بازرگان، بهره‌برداری از قطعه ۴ کنارگذر جنوبی تهران در بهار ۹۶، کم شدن بروکراسی قرارداد‌های آزادراه، کاهش ۶۰ دلاری عوارض ترانزیت ایران و آذربایجان طی ماه‌های آتی، پیشرفت فیزیکی ۷۷درصدی و کسب رکورد ۳/۲ درصدی در ماه از عناوین مهم حوزه جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شاید مهمترین اتفاق هفته گذشته شروع سلسله نشست‌هایی با محور معماری راه در ایران بود که اولین جلسه آن با موضوع «تبیین ضرورت توجه به معماری راه در طراحی و مدیریت بهره‌برداری راه‌های برون‌شهری ایران» به همت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد. در همین راستا مشخص شد که مدیران بخش راه و معماری در صدد تدوین آیین‌نامه ای برای قرار گرفتن معماری و منظر راه در زمان پیش از شروع یا حین ساخت راه هستند. 

در زیر مهمترین اخبار حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

 تاکید بر پیوند دو حوزه معماری و راه در حرفه، اقلیم و دانشگاه

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که از همین منظر معماری راه در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دست مطالعه قرار گرفت، گفت: نتیجه بر آن شد که طرح‌های گوناگونی وجود دارد که به طور قطع فکری برای آنها نشده بود. به طور مثال فکر کنید به طور پیوسته در حال تردد در یک فضای سیاه طولانی تونلی به طول ۶۴۵۰ متر در جاده چالوس هستید، آیا این فضا نمی‌تواند آرایه‌های چشم‌نوازی داشته باشد؟ معماری جاده و شهرها آشفته است و به هیچ وجه دلنواز نیست. به راستی نحوه اتصال جاده به شهر تاسف بار و این امر در بسیاری از شهرها مشهود است، در حالی که وقتی وارد جزئیات می‌شویم از نظر روحی چشم‌نوازی و ایمنی با منظره‌ها می‌تواند جنبه‌های گوناگونی پیدا کند. 

آخوندی اذعان کرد: معماری راه اندیشه جدیدی است و دفاتر مهندسی اساسا پروژه محور هستند و دفاتر مهندسی معماری به راه کمتر توجه داشته‌اند. لذا جلسات این چنین می‌تواند دو مفهوم معماری و راه را به هم گره زده و باتوجه به اینکه در حرفه، اقلیم و دانشگاه، تخصص معماری راه وجود ندارد به همین خاطر شاید بتواند آغازی برای پیوند دو حوزه باشد و چشم‌اندازی در این زمینه ایجاد شود.

تاکید بر همیاری ادارات‌کل استانی با شرکت‌های مسافربری برای تسریع اجرای طرح برندسازی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: روسای ادارات حمل‌ونقل مسافر در استان‌ها باید با اطلاع‌رسانی و تبیین اهداف و سیاست‌های سازمان به صاحبان شرکت‌ها کمک کنند تا هرچه زودتر در این طرح مشارکت نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. 

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با حضور در نشست رؤسای ادارات حمل‌ونقل مسافر ادارات کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور، بابیان این خبر اظهار داشت: بر اساس ضوابط جدید تأسیس و بهره‌برداری شرکت‌های مسافربری، متقاضیان سرمایه‌گذاری و فعالیت در بخش حمل‌ونقل مسافر می‌توانند تحت ضوابط تعیین‌شده یک شرکت بزرگ با چند شعبه و نمایندگی در سراسر کشور تأسیس کند و یا از طریق انعقاد قرارداد باشرکت های فعال به عنوان نماینده یاشعبه ای از این شرکت‌ها فعالیت کند.

ايجاد۵۰هزار شغل با ساخت ۵ آزادراه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تاکید بر این که رویکرد اقتصادی دولت از نفت به ترانزیت تغییر کرده و عملی شدن این تغییر در گروی طراحی درست زیرساخت‌های حمل و نقل است، خاطرنشان كرد: جایگاه مهندسین مشاور از نظارت محوری باید به مدیریت محوری تغییر یابد كه برخی از موارد برعهده كارفرما است.

خیراله خادمی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی پروژه‌های آزادراهی بیان داشت: در ۵ پروژه آزادراهی اصلی كشور ۱۵ هزار شغل مستقیم و ۳۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است كه هم‌اكنون با استفاده از ۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات در دست ساخت قرار دارند.

اجرای طرح دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر از اسفند امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح فعالیت‌های پژوهشکده زیرمجموعه مرکز در زمینه‌های حمل و نقل از اجرای طرح دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر و اجرای رویه‌های بتنی در بزرگراه تهران- اصفهان و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال، پیش‌نویس اولیه برنامه اجرایی- عملیاتی ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی و متخصصان منتشر شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه گسترش استفاده از قیر با رده‌بندی PG ( Performance Grade) است و رده‌بندی سنتی در آن استفاده نمی‌شود، افزود: رده‌بندی PG بر حسب عملکرد و با توجه به جغرافیای اقلیمی هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲۱۲۵ مقطع در عملیات راهداری زمستانی ریزش برداری شد

حسن نیا از انجام عملیات ریزش‌برداری در ۲۱۲۵ مقطع از محورهای کشور خبر داد و گفت: ۴ هزار و ۸۲ محور شریانی و ۴ هزار و ۲۷۳ محور غیر شریانی تحت تأثیر برف بوده‌اند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بدهی ۲هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های خصوصی حوزه راهداری کشور را مهم‌ترین مشکل این روزهای سازمان دانست و تصریح کرد: در صورت عدم رفع این بدهی، فعالیت‌های راهداری طی ماه‌های باقیمانده تا پایان سال با کندی مواجه خواهد شد و سازمان نمی‌تواند خدمات مطلوب و موردنظر ملت را آن‌طور که بایدوشاید برآورده کند. لذا از سازمان برنامه‌وبودجه درخواست می‌شود تا ضمن توجه به وضعیت تخصیص بودجه و اعتبارات سازمان در بخش راهداری در این مورد بخصوص حمایت ویژه‌ای صورت دهد.

مراحل نهایی مذاکره ساخت آزادراه‌های حرم‌تاحرم و مرند- تبریز- بازرگان

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه مذاکره و عقد قرارداد با سرمایه گذاران آزادراه‌های حرم‌تاحرم و تبریز-مرند-بازرگان در مراحل نهایی است، گفت: همچنین قرارداد ساخت کریدور آزادراهی ۸۰۰ کیلومتری بندرعباس-نطنز-قم-سلفچگان-ساوه-بوئین‌زهرا-قزوین با کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده است.

میر شفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی، طراحی، ساخت و نگهداری کریدور شماره ۱۰ با ایتالیا افزود: این کریدور به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از شمال غرب کشور در مرز بازرگان با کشور ترکیه آغاز و طی کوتاه‌ترین پیمایش آزادراهی به بندر امام‌ خمینی در جنوب کشور ختم می‌شود و از شش استان خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی عبور می‌کند و قطعاتی از این کریدور عملیاتی شده است.

قطعه ۴ کنارگذر جنوبی تهران در بهار ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد​

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها از افتتاح قطعه ۴ کنارگذر جنوبی تهران در بهار ۹۶ خبر داد و گفت: سرعت عمل در فعال کردن پروژه‌ و تملک اراضی، صرفه جویی قابل ملاحظه در وقت و هزینه سفر، استفاده از گروه متخصصان معماری و مشاور ایمنی از ویژگی‌های خاص آزادراه جنوبی تهران است.

میرشفیع احداث آزادراه جنوبی تهران را مثبت ارزیابی کرد وگفت: ۱۴۳ کیلومتر کارگاه فعال و ۴۰ جبهه کاری نشان دهنده این است که روند احداث این پروژه در شرایط مطلوبی قرار دارد و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی قطعه چهار حدفاصل آزادراه تهران- قم تا آزاد راه حرم تا حرم در صورت شرایط مساعد آب و هوایی منطقه برای انجام کار، این بخش در بهار سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

بروکراسی قرارداد‌های آزادراه کم شده است

میرشفیع گفت: می‌توان حدود ۵ هزار کیلومتر آزادراه‌ جدید با استفاده از ظرفیت‌هایی که اخیراً برای سرمایه‌گذاری مراجعه کرده‌اند احداث کرد که با شکل گرفتن این پروژه‌ها حداقل ۳ سال برای مهندسان مشاور و پیمانکاران کار ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: با همراهی مهندسان مشاور و افزایش استقبال سرمایه‌گذاران می‌توان هزینه تمام‌شده پروژه‌های آزادراهی را کاهش داد. از طرفی بروکراسی قرارداد‌ها کم شده است و می‌توان اشتغال مولدی ایجاد کرد.

کاهش ۶۰ دلاری عوارض ترانزیت ایران و آذربایجان طی ماه‌های آتی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در نشست یازدهم کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان از کاهش ۶۰ دلاری عوارض ترانزیت ایران و آذربایجان طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت:  از مهمترین دستاوردهای این اجلاس افزایش مبادله پروانه‌های تردد معاف از عوارض ۱۶۰ دلار به ده هزار برگ برای سال ۲۰۱۷ بود. همچنین دوطرف توافق نمودند کاهش عوارض کامیون‌های حمل ونقل بین المللی از ۱۶۰ به ۱۰۰ دلار را از چند ماه دیگر عملیاتی نمایند.

عطرچیان افزود:از مزایای کاهش عوارض دریافتی بین دو طرف می توان به افزایش توسعه تجارت و مراودات بازرگانی بین دو کشور ، کاهش هزینه های حمل ونقل و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به آذربایجان ، کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی برای مصرف کننده ایرانی و همچنین کاهش هزینه حمل ونقل برای کامیونهای ایرانی که آذربایجان رابه مقاصد  سایرکشورها ازجمله گرجستان و روسیه ترانزیت می نمایند،اشاره کرد.

پیشرفت فیزیکی ۷۷درصدی و کسب رکورد ۳/۲ درصدی در ماه

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی منطقه یک آزادراه تهران-شمال و کسب رکورد پیشرفت ۳/۲ درصدی در ماه خبر گفت: تنها ۱۲۰۰ متر از حفاری تونل ۶۵۰۰ متری البرز باقی‌مانده است و بخش شمالی آن نیز فعال شده است.

وی افزود: در حال حاضر حتی علی‌رغم سرمای شدید هوا طی روزهای اخیر با فعالیت کارکنان، حتی در شب هنگام هم حدود ۸۵ درصد منطقه یک فعال است.

اجرای طرح دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر از اسفند امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح فعالیت‌های پژوهشکده زیرمجموعه مرکز در زمینه‌های حمل و نقل از اجرای طرح دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر و اجرای رویه‌های بتنی در بزرگراه تهران- اصفهان و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال، پیش‌نویس اولیه برنامه اجرایی- عملیاتی ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی و متخصصان منتشر شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه گسترش استفاده از قیر با رده‌بندی PG ( Performance Grade) است و رده‌بندی سنتی در آن استفاده نمی‌شود، افزود: رده‌بندی PG بر حسب عملکرد و با توجه به جغرافیای اقلیمی هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تلاش برای تعریف جایگاهی برای معماری راه ایران در جهان

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید برای معماری راه ایران در جهان جایگاهی تعریف شود و برای شروع بهتر است داشته‌هایمان را با پشتوانه تاریخی و ضمن احترام به محیط زیست و اطراف جاده به شرایط مطلوب برسانیم.

مظاهریان خطاب به کشاورزیان و خادمی گفت: در این مرحله، بهتر است راه‌های موجود را پیرایش کنیم و اطرف جاده‌ها در مسیرهای مختلف به ویژه کویری به عنوان دورریز دیده نشود اگر چه پیمانکاران طبق قرارداد تعهدی نسبت به محیط پیرامون جاده ندارند و به دنبال کسب سود بیشتر هستند.

نظر شما