شناسهٔ خبر: 32919 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دستورالعمل ضوابط نما و منظرشهری تصویب شد/ ایجاد بام‌های سبز در شهر قزوین در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار می‌گیرد

جلسه قزوین مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین از تصویب دستورالعمل ضوابط نما و منظر شهری در کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری با حضور اعضای این کمیته و مجمع فعالان سیما و منظر شهری خبر داد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت:در این جلسه گزارشی از مجموعه اقدامات صورت گرفته توسط دبیرخانه کمیته سیما و منظر شهری مبنی بر برگزاری شورای هماهنگی با حضور مدیریت‌های مسکن و ساختمان، شهرسازی و معماری و فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی در خصوص برگزاری مسابقه ساختمان‌های برتر در استان قزوین ارایه شد.

اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: تعیین محورهای جشنواره ساختمان‌های برتر، بازدید دبیرخانه کیمته سیما و منظر شهری از شهرهای استان و پیشنهاد محورها و پروژه‌های طراحی شهری به شهرداری از جمله دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

وی افزود: ابلاغ پروژه مطالعاتی و ساماندهی نماهای شهری منطقه پونک و مناسب‌سازی آن منطقه برای عبور و مرور معلولین از دیگر مسایل مورد بررسی در جلسه کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری بود.

مهندس اسماعیلی با تاکید بر اهمیت تهیه دستورالعمل ضوابط نما و منظر شهری برای شهر قزوین بیان داشت:تدوين پیش‌نویس این دستورالعمل در اولویت مدیریت شهرسازی و معماری قرار گرفته و ۹ جلسه کارگروه تدوین ضوابط و مقررات نیز در همین راستا تشکیل شده است.

وی اضافه کرد:برای بررسی و تایید این دستورالعمل ضوابط و مقررات ملاک عمل در شهرهایی مانند اصفهان، تهران و رشت، مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و نمونه‌هایی از نماهای اجرا شده در سطح ملی و جهانی مورد استفاده و واکاوی قرار گرفته است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی انجام شده، کلیات دستورالعمل ضوابط سیما و منظر شهری با لحاظ برخی موارد مورد تصویب قرار گرفت و مقرر گردید در جلسه آتی کمیسیون ماده ۵ شهر قزوین مطرح شود.

ایجاد بام‌های سبز در شهر قزوین

در ادامه فاطمه اسماعیلی سرپرست اداره معماری، طراحی شهریو بافت‌های واجد ارزش راه و شهرسازی با ارایه گزارشی از بازدیدهای کمیته سیما و منظر شهری از قزوین گفت: این بازدیدها در راستای اهداف نظارت عالیه به انجام رسیده و همواره در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به بازدید انجام شده از پروژه خلیج فارس، اعضای کمیته سیما و منظر شهری به اتفاق بر تهیه و اجرای نما در سطوح قابل رویت در ضلع‌های شمالی و غربی برج خلیج فارس تاکید کرده و مقرر شد طرح پیشنهادی به تایید این کمیته برسد.

مسئول دبیرخانه سیما و منظر شهری با بیان اینکه پروژه مطالعاتی و عملیاتی امکان سنجی ایجاد بام‌های سبز در شهر قزوین نیز در جلسه مورد بررسی قرار گرفت اضافه کرد: در جلسه کمیته سیما و منظر شهری با کلیات این موضوع موافقت شده و مقرر گردید مراتب در دستور کار جلسه و کمیسیون ماده ۵ شهر قزوین قرار گیرد.

فاطمه اسماعیلی خاطرنشان کرد: مکانیزم اجرایی پروژه مطالعاتی و عملیاتی امکان سنجی ایجاد بام‌های سبز در شهر قزوین توسط شهرداری این شهر در جلسه بعدی کمیته سیما و منظر شهری ارایه می‌شود.

نظر شما