شناسهٔ خبر: 33206 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده ای در هفته ای که گذشت:

تحقق کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای با اجرای طرح جامع ایمنی‌ راه‌ها/ لزوم حذف وظایف برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها از پایانه‌ها/ ارتباط تنگاتنگ دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل

گزارش آخر هفته  مرز باید فقط محلی برای عبور کالا و مسافر باشد،  تلاش در جهت بهبود وضعیت نمازخانه‌های بین‌راهی در جاده‌ها و طرح شبکه سیر؛ جلب رضایت مسافرین و ارتقای خدمات نیز مهمترین عناوین حوزه جاده ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پس از موفقیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادغام حوزه راهداری و حمل ونقل در قالب ادارات کل استانی و سپس طرح موضوع برند سازی در حمل ونقل جاده‌ای یا همان طرح شبکه سیر در کشور، این بار  معاون وزیر راه و شهرسازی در نظر دارد یکی از  چالش برانگیز ترین دغدغه های حمل و نقل جاده ای را با ایجاد طرح پنجره واحد رفع کند تا ضمن جلوگیری در پایانه ها، بهره وری در ترانزیت  به ویژه در پایانه های مرزی به طور قابل توجهی افزایش یابد.

در زیر مهمترین عناوین حوزه جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

وجود ارتباط تنگاتنگ بین دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست کارگروه مسافری حمل و نقل درون و برون‌شهری با تأکید براینکه حوزه شهرسازی تأثیر بسیار چشمگیری در ایجاد ترافیک شهری خواهد داشت گفت: قطعا همه ما شاهد ایجاد ترافیک های طولانی مدت و خسته کننده پس از اجرای پروژه‌های شهری اشتباه و نامناسب در سطح کلان‌شهرها بوده‌ایم که نشان‌دهنده ارتباط تنگاتنگ دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک است.

تقی‌زاده در ادامه با اشاره به چند بعدی بودن حوزه حمل و نقل و ترافیک در کشوربیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ما مشکل ترافیک دیده می‌شود که شاید تصور موجود برای رفع آن‌ها تاکید بر اجرای ده‌ها پروژه باشد، پروژه‌هایی که بدون شک بسیاری از آنها پس از اجرایی شدن ما را از هدف دور کرده و باعث چندبرابر شدن میزان ترافیک می‌شوند.

لزوم حذف وظایف برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها از پایانه‌ها

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «تجمیع تمام امور در پایانه‌ها مشکلاتی را در مدیریت و اجرا به وجود آورده است» گفت: پیشنهاد می‌شود که وظایف  برخی از نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط از پایانه‌ها خارج و به نقاط دیگری منتقل شود.

کشاورزیان با این پیشنهاد که برخی امور ترانزیت کالا مانند امور گمرکی در خارج از پایانه‌های مرزی انجام شود تصریح كرد: تجمیع تمام امور در پایانه‌ها مشکلاتی را در مدیریت و اجرا به وجود آورده است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که وظایف  برخی از نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط از پایانه‌ها خارج و به نقاط دیگری منتقل شود همچنین می‌توان با برنامه‌ریزی و تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین لازم درآمدهای دولت از مناطق مرزی را افزایش داد. 

تحقق کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای با اجرای طرح جامع ایمنی‌ راه‌ها

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به پیشرفت۴۰تا ۴۵ درصدی طرح ایمنی جاده‌ها، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این طرح تا پایان دولت یازدهم نهایی شده و به تصویب برسد.

محمد شکرچی زاده افزود: براساس برنامه قرار بود که سالانه ۱۰ درصد از تلفات جاده ای در دولت یازدهم کاهش یابد اما تنها شاهد کاهش ۴ درصدی در حجم تلفات بودیم اما پیش بینی می شود با اجرای این طرح، ۱۰ درصد مورد نظر محقق شود. 

مرز باید فقط محلی برای عبور کالا و مسافر باشد

محمدچواد عطرچیان بابیان اینکه «یک مرز باید به محلی برای عبور کالا و مسافر تبدیل شود» تصریح کرد: در واقع یک مرز نباید محلی برای توقف کالا و مسافر یا فضایی برای ایجاد بندرها برای ایجاد ارزش‌افزوده کالا، ساخت انبار و تأسیس گمرک باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سیاست‌های کلان سازمان بیان داشت: وجود یک سازمان به نمایندگی از سایر سازمان‌ها و یا ایجاد یک سامانه پنجره واحد می‌تواند به‌تنهایی تمام امور مربوط به سازمان‌های ذی‌ربط را انجام دهد.

صرفه‌جویی روزانه بیش از ۹ میلیون لیتر سوخت با اجرای دو طرح‌ سوختی

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه اجرای طرح‌های پیمایش و حذف سهیمه خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث موفقیت دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: با اجرای طرح اول روزانه ۸ میلیون لیتر معادل ۸۰ میلیارد ریال و یک‌میلیون و۲۰۰ هزار لیتر برابر با ۱۲ میلیارد ریال از اجرای طرح دوم، صرفه جویی رخ داده است.

رئیس ستاد مدیریت سوخت و حمل‌ونقل کشور در ادامه یادآور شد: میزان صرفه جویی حاصل از اجرای این طرح(پیمایش) نیز حدود ۱میلیون ۲۰۰هزار لیتر گازوئیل معادل ۱۲ میلیارد ریال در روز و ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در سال است. این در حالی است که کارت هوشمند سوخت یک ابزار کلیدی برای ناوگان حمل ونقل گازوئیل سوز محسوب می شود و این طرح به طور کامل در این بخش اجرا شده است. به گفته وی به دلیل نبود هیچ الزامی برای استفاده خودروهای بنزین سوز از کارت هوشمند سوخت این طرح برای خودروهای گازوئیل سوز در حال اجرا است.

 تلاش در جهت بهبود وضعیت نمازخانه‌های بین‌راهی در جاده‌ها

رئيس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازي به اقدامات و فعالیت‌های اين ستاد در سال جاری اشاره كرد و افزود: سند راهبردي ستاد اقامه نماز وزارت راه تکمیل‌شده و درصدد اخذ تأییدیه از ستاد اقامه نماز كشور هستيم و اين توفيقي است كه می‌توانیم سند راهبردي و كاربردي در اين زمينه داشته باشيم.

به گفته سید علایی تجهيز تمامي نمازخانه‌های زيرمجموعه وزارتخانه به‌غیراز حوزه جاده‌ای، به دليل گستردگي راه‌ها و جاده‌ها، از ديگر اقدامات انجام‌شده است.

طرح شبکه سیر؛ جلب رضایت مسافرین و ارتقای خدمات 

 حمیدرضا شهرکی ثانوی، مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهدای و حمل و نقل جاده‌ای در همایش تبیین ضوابط حمل و نقل مسافر وهماهنگی اجرای طرح شبکه سیر گفت: براساس ضوابط جديد تاسيس وبهره برداری شركت‌های مسافربری، متقاضيان سرمايه گذاری وفعاليت دربخش حمل ونقل مسافر می‌توانند تحت ضوابط تعيين شده يك شركت بزرگ با چند شعبه ونمايندگی درسراسركشورتاسيس كنند ويا ازطريق انعقاد قرارداد با شركت‌های فعال به عنوان نماينده يا شعبه‌ای ازاين شركت‌ها فعاليت كند.

مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای اظهارکرد: اجرای اين آیین نامه فراتر از يك تكليف اداری در سازمان است و ابعاد  و اثرات گسترده‌ای در سطح ملی دارد كه ناشی از سياست‌ها و اولويت‌های تعيين شده در زمينه‌ ارتقای ايمنی و حفظ حقوق شهروندان و مسافران است.

نظر شما