شناسهٔ خبر: 3337 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسجد جامعی در کنفرانس بلندمرتبه سازی:

برج سازی جلوی بازسازی جریان هوایی تهران را گرفت/ چه کسی پاسخگوی برج سازی‌ در رود دره اوین و جنب دریاچه خلیج فارس است

احمد مسجدجامعی در کنفرانس بلندمرتبه سازی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برج‌سازی در مسیر کریدور هوایی٬ تهران را با چالش جدی مواجه کرده‌است گفت: برج سازی به جای باز کردن گره ای از مشکلات جامعه گره دیگری بر آن افزود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ احمد مسجد جامعی در اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی در ایران و خاورمیانه که 19 دیماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه آنچه منشا شکل گیری شهر تلقی می شود، توجه به جان انسان‌ها و مسئله عقلانیت است، به سابقه شهرنشینی در اسلام تحت عنوان بلد و مدینه اشاره و اظهار کرد: مدینه پیش از آنکه پیامبر گرامی اسلام در آن ساکن شود شهری کوچک در حد یک روستا بود ولی بعد از آنکه نام مدینه بر آن گذاشته می شود اتفاقی رخ می دهد که برآیندش نشانه عقلانیت در شهرنشینی اسلامی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران مسئله امنیت را از مهمترین ابعاد شهرنشینی اسلامی ذکر و خاطرنشان کرد: در شهرنشینی اسلامی حقوق متقابل فرد و جامعه مورد احترام است به عنوان مثال مردم مدینه پیمانی امضا می کنند که طوایف ساکن این شهر اگر با یکدیگر جدال داشتند به خارج شهر بروند و در داخل شهر دعوا نکنند.

مسجد جامعی با بیان اینکه آنچه منشا مدینیت در صدر اسلامی می شود آن است که مجموعه قبایل حقوق یکدیگر را نقض نکنند و به آن احترام بگذارند تاکید کرد: امروزه این مناسبات را با نام حقوق شهروندی می شناسیم که منشا مدینیت محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر حقوق شهروندی ملاک باشد شهرها می‌توانند هر چهره و صورتی به خود بگیرند یا از هر تکنولوژی استفاده کرده و از ساختارهای گوناگون بهره برداری کنند که حد و حدود آن عدم نفی حقوق دیگران است.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران به فضای بلندمرتبه سازی در ایران اشاره و اظهار کرد: رعایت حقوق ساکنان برج ها، رابطه متقابل برج ها با ساکنان، رابطه متقابل برج ها با یکدیگر و رابطه متقابل برج ها با سایر نقاط شهر از تعاریفی است که می توانیم در این کنفرانس به تصمیم گیری مناسب درباره آنها برسیم.

وی با تاکید بر اینکه حتی تعریف مورد وفاق درباره بلندمرتبه سازی نداریم خاطرنشان کرد: باید الان در بلندمرتبه سازی ها به فکر این موضوع باشیم که آیا برای ساختمان هایی که به راحتی نمی توان تخریبشان کرد پیش بینی های قانونی برای مالکان بعدی شده است یا خیر؟

دبیر کارگروه حقوق شهروندی کنفرانس بلندمرتبه سازی با اشاره به در نظر نگرفتن فضاهای مشاع در برج ها که امروز بیش از همیشه مورد نیاز شهروندان تهرانی است ادامه داد: در این کنفرانس باید به این مسائل توجه شود؛ همچنین کارشناسان به این مسئله بپردازند که اگر برج در مسیر جریان هوا و باد شهر تهران ساخته شود چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود 7 رود دره در این شهر گفت: سال های گذشته در رود دره اوین درکه برج سازی شد که این مسئله جلوی بازسازی جریان هوایی تهران را گرفت و امروز شهر را با مشکل بزرگی مواجه کرده است حالا چه کسی باید با آن برخورد کند.

وی با اشاره به ساختمان سازی در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 تهران گفت: جریان هوای تهران از غرب به شرق است. زمانی تصمیم گرفته شد در این مسیر جنگل و دریاچه برای پاکسازی هوای تهران ایجاد شود و حال در این مسیر برج های بلند مرتبه ساخته شده که جلوی باد غربی- شرقی تهران را می گیرد؛ چه کسی پاسخگو است؟

مسجدجامعی با اشاره به لزوم مراقبت در ساخت و سازها مبنی بر وارد نشدن آسیب به شهروندان، به فرار مردم تهران از این شهر در ایام تعطیل اشاره کرد و گفت: اینکه مردم از این شهر فرار می کنند بخاطر احساس فشاری است که از سکونت در ساختمان ها دارند. اینها نکاتی است که درباره آنها تعاریف روشنی نداریم یا اینکه اصلا مطرح نشده اند؛ برج سازی به جای باز کردن گره ای از مشکلات جامعه گره دیگری بر آن افزوده و این حرکت در تاریکی ما را به مقصد نمی رساند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گفته حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی که از صاحبان سرمایه، مردم و مدیران به عنوان سه دایره در کنار هم برای دفاع از حقوق شهروندی یاد کرد گفت: آنچه در کنار این سه موضوع کارساز است نهادها و انجمن های تخصصی هستند؛ معماران، حقوقدانان، شهرسازان و سایر انجمن های تخصصی هستند که اگر فردی خواست در جای رفیعی برج سازی کند در برابر آن بایستند یا اگر مجوزی به بلندمرتبه ای در مسیر کریدور هوایی شهر داده شد با استفاده از جایگاه حقوقی و تخصصی خود نسبت به آن اعتراض کنند./

برچسب‌ها:

نظر شما