شناسهٔ خبر: 33507 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده ای در هفته ای که گذشت:

آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در سوریه/ لزوم توجه به نظام توزیع و بازاریابی سیمان از سوی تولیدکنندگان

هفتگی جاده نقش نهادهای نظارتی در کمک به ترانزیت، افتتاح پاسگاه پیش‌ساخته و مجتمع‌خدماتی- رفاهی در استان سيستان و بلوچستان، صادرات ۵۸ میلیون و ۳۱۳ هزار تن كالا از مرزهای زمینی و آبی كشور طی ۹ ماه اول ۹۵ ، ضرورت توجه به منظر راه و اقلیم در احداث محورهای جدید، جزئیات برگزاری آزمون تاسيس شركت‌های حمل‌ونقل بين‌المللی كالا، توجه به راه‌های باستانی از جمله عناوین مهم در حوزه جاده در هفته گذشته را تشکیل دادند.

به گزاش خبرنگار پایگاه خبری رویه‌های بتنی ۴۰ درصد بیشتر از رویه های آسفالتی نور و انرژی را به خود جذب می‌کنند که از نظر روشنایی موجب کاهش ۳۷ درصد کاهش مصرف انرژی در طول راه‌ها به دلیل انعکاس نور بیشتر. همچنین مصرف سوخت کمتری به ویژه برای ناوگان سنگین نسبت به آسفالت دارد. از این رو محققان امریکایی معتقد هستند طبق تحقیقات انجام شده در امریکا، در صورتی که تمام رویه‌های جاده‌ها در امریکا بتنی بود روزانه ۱۱ میلیون گالن بنزین کمتر مصرف می‌شد و از طرفی محدودیت بار برای ناوگان باری بر رویه‌های بتنی وجود نخواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به آنالیز اقتصادی انجام شده در این خصوص معتقد است برای  یک متر مربع یک رویه بتنی ۲۵ سانتیمتر با ۱۵ سانت لایه اساس و حذف زیر اساس معادل ۷۶ هزار تومان و برای همان مقدار در رویه آسفالت ضخامت ۱۷ سانتیمتر شامل اساس و زیر اساس ۵۷ هزار تومان پیش بینی شده است. اما برای هزینه نگهداری در طول ۱۰ سال رویه بتنی ۷۸ هزار تومان و برای رویه اسفالتی ۸۲ هزار تومان نیاز است که در آنالیز چرخه عمر تا دو برابر نیز میتوان پیش بینی کرد.

در زیر مهمترین عناوین جاده ای در هفته گذشته را مشاهده می کنید:

لزوم توجه به نظام توزیع و بازاریابی سیمان از سوی تولیدکنندگان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که چشم‌انداز دستیابی به ۱۲۰ میلیون تن تولید سیمان در افق ۱۴۰۴ بدون در نظر گرفتن نظام بازرگانی و اقتصادی منطقی نیست، تصریح کرد: شاید فعالان بخش سیمان کشور از مسئولان توقع افزایش تقاضا داشته باشند اما در مقابل انجمن به عنوان عرضه کننده باید بر بازیابی یا مارکتینگ و تغییر رفتار مصرف کننده، نظام عرضه، تقاضا و توزیع کار کند.

وی با بیان اینکه «وزارت راه و شهرسازی هم اکنون بیشترین حمایت در حوزه‌های مربوط راه و ساختمان از صنعت سیمان را دارد» گفت: رویه جاده‌ها، تراورس‌های راه‌آهن و باند فرودگاه‌ها همه به سمت بتنی شدن حرکت می‌کنند و بخشی از آنها تا این لحظه بتنی شده است.

آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در سوریه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه ایران تقریباً چنین تجربه‌ای درجنگ هشت‌ساله دارد از آمادگی کامل ایران برای کمک به بازسازی سوریه خبر داد و گفت: در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی و هم‌چنین در حوزه حمل‌ونقل آمادگی همکاری داریم. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم سوریه در گام نخست نسبت به ثبت این خرابی‌ها در سازمان ملل اقدام نماید و در گام بعدی ایران برای تهیه برنامه عملیاتی برای بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه هم‌چنین خواستار کمک‌های عمرانی ایران به سوریه برای بازسازی این کشور شد و گفت: سوریه خواستار ارتقای روابط حمل‌ونقلی در سطح دریا و هم‌چنین هوایی است. در زمینهٔ حمل‌ونقل نیازهای فراوانی داریم. جنگ تمامی زیرساخت‌ها را در سوریه از بین برده است و در ارتباط با ساخت و بازسازی راه‌آهن، ساختمان و فعالیت‌های عمرانی نیازمند کمک ایران  هستیم.

طول آزادراه های کشور تا پایان برنامه ششم توسعه ۷۵۰۰ کیلومتر می شود

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت و مجلس رویکرد مناسب و مثبتی به ویژه در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبت به توسعه شبکه آزاد راهی کشور داشته‌اند، گفت که با این رویکرد طول آزاد راه‌ها از ۲۵۰۰ تا پایان برنامه ششم به ۷۵۰۰ کیلومتر می رسد.

امینی گفت: امروز طول کریدورهای توسعه حمل و نقل جاده ای کشور حدود ۲۷ هزار کیلومتر است و به نظر می رسد که مناسب خواهد بود اگر در یک برنامه جامع و در عرض پنج سال حدود ۲۵ درصد از این کریدورها را برای اداره به بخش خصوصی واگذار کنیم.

تشریح آخرین وضعیت عملیات قطعه یک آزادراه تهران- شمال

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان کرد: پس از بررسی گزارش‌های مجریان طرح زمان اتمام عمیات آزادراه تهران-شمال از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام خواهد شد.

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در ادامه با بیان اینکه این آزادراه تا پایان سال ۹۳ فقط ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت گفت: همین میزان نیز مربوط به مناطق ساده‌تر بوده درحالیکه طی دو سال اخیر یعنی ۹۴ و ۹۵ با همراهی دولت،‌ وزارت راه و بنیاد مستضعفان با به کارگیری ۶پیمانکار ایرانی توانمند یک تحول جدید در پروژه ایجاد شدکه بیانگر پیشرفت ۴۵ درصدی طی دو سال اخیر است و ۲۵ درصد آن فقط مربوط به ابتدای سال جاری تاکنون می‌شود.

هنر نهادهای نظارتی کمک به ترانزیت توام با انجام وظایف است

تقی زاده با بیان اینکه ترانزیت کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست تاکید کرد: باید دقت کنیم نهادهای نظارتی و باقی سازمان‌های ذی‌ربط از اهمیت و ضرورت بالایی برای انجام وظایف خود برخوردار هستند. اما هنر یک نهاد نظارتی باید در عین کمک به ترانزیت، عمل به وظایف خود باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: اگر بروکراسی منجر به نارضایتی و بی‌میلی صاحبان کالا برای عبور کالاهای خود از مرزهای کشور و باعث افت عملکردی در ترانزیت شود، این نظارت ارزشمند نخواهد بود.

افتتاح پاسگاه پیش‌ساخته و مجتمع‌خدماتی- رفاهی در استان سيستان و بلوچستان

پاسگاه پیش‌ساخته پلیس‌راه جنوب استان سیستان و بلوچستان و مجتمع خدماتی-رفاهی در محور بزمان-چابهار با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افتتاح و بهره‌برداری شد.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهراسازی در این رابطه اظهار داشت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و كاربران جاده‌ای همچنین ارتقای ایمنی و ارائه خدمات به استفاده‌کنندگان از راه‌ها ، سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور تسهیل در روند اداری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جهت افزایش تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی است از این‌رو افرادی كه درخواست مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی تا ۱۰۰ متر بعد از حریم راه‌ها را دارند صرفاً جهت پیگیری امور می‌توانند به ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها مراجعه نمایند.

صادرات ۵۸ میلیون و ۳۱۳ هزار تن كالا از مرزهای زمینی و آبی كشور طی ۹ ماه اول ۹۵ 

فرامرز مداح مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این که طی ۹ ماهه سال ۹۵ درمجموع ۲۷ میلیون و ۹۲۲ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد شدند افزود: از مجموع كالاهای صادرشده است گفت: در همین مدت ۵۸ میلیون و ۳۱۳ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان واردات ۶ / ۱ درصد كاهش و میزان صادرات ۵ / ۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود:  ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار تن كالا از طریق مرزهای جاده‌ای از كشور خارج و میزان یک‌میلیون و ۳۸۷ هزار تن از مرزهای جاده‌ای به كشور وارد شدند. 

ضرورت توجه به منظر راه و اقلیم در احداث محورهای جدید

عشایری با تاکید براینکه پس از شکل‌گیری ادبیات معماری راه،سه حوزه انتخاب مسیر، فیزیک بستر راه و نشانه‌ها و ابنیه موجود در مسیر به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفته است گفت: ما در بخش اول به بررسی ویژگی‌هایی که در احداث محورها فراموش شده و مقرراتی برای آن درنظر گرفته نشده است می‌پردازیم. در حقیقت در ادبیات نه چندان دور راهسازی تعداد زیادی محور و کمربندی برای شهرها ساخته می‌شد که تنها به استفاده کاربران جاده توجه کرده و آن را مقوله‌ای جدا از مجموعه شهر می‌دانستند.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در این باره اضافه کرد: ما در گذشته، راه را فقط برای کاربرانی که از جاده استفاده می‌‌کردند می‌ساختیم و به کسانی که در این راه زندگی کرده و به آن هویت داده‌اند توجهی نمی‌کردیم که در نتیجه شاهد اعتراض‌های فراوانی نیز از سوی ساکنان آن مناطق بودیم.

جزئیات برگزاری آزمون تاسيس شركت‌های حمل‌ونقل بين‌المللی كالا

 محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اعلام كرد: نظر به دریافت درخواست‌های متعدد متقاضیان مبنی بر تقاضای فرصت بیشتر برای مطالعه، پیرو اطلاعیه قبلی زمان برگزاری آزمون به تعویق افتاد.

عطرچیان اشاره كرد: سایر شرایط و ضوابط برگزاری آزمون بیست‌وسوم، از جمله زمان شروع ثبت‌نام، عدم پذیرش تقاضای تاسیس در استانهای آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، تهران، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان و گلستان، و ... طبق موارد اعلامی در اطلاعیه قبل بوده و آزمون بعدی به روال سابق برای متقاضیان تمام استان‌ها در پاییز سال ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

راه‌های باستانی از مسیرهای موازی جدید کوتاه‌تر و ایمن‌تر هستند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: ۸۰ درصد راه‌ها منطبق با آثار تاریخی بوده‌اند و عموماً مشکل خاصی ندارند اما بیشترین مشکلات در ۲۰ درصد راه‌ها باقی‌مانده است که خلاف طبیعت ساخته‌ شده‌اند.

سید محمد بهشتی بیان کرد: به‌غیر از جاده رشت و فیروزکوه هیچ‌کدام از جاده‌های جدید منطبق بر مسیرهای تاریخی نیستند به همین دلیل شاهد ریزش کوه در پاره‌ای نقاط هستیم. نکته قابل‌توجه اهمیت بالای مفهوم راه در ایران و نقش آن در ایجاد زیست است.

نظر شما