شناسهٔ خبر: 3367 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مذاکره با وزارت صنعت درباره تردد کامیون‌‌ها از راه‌های روستایی/ بسیاری از راه‌های روستایی فرسوده هستند

سیدحسین میرشفیع معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با وزارت صنعت درباره تردد کامیون‌ از راه‌های روستایی خبر داد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبارات خاصی برای استفاده از مسیرهای عمومی دارد.

سیدحسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره راهکارهای جلوگیری از آسیب رسیدن به راه‌های روستایی به علت تردد کامیون‌های با تناژ بالا از این راه‌‌ها گفت: مذاکراتی میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای همکاری در این بخش انجام شد زیرا در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبارات خاصی برای استفاده از مسیرهای عمومی وجود دارد. البته تاکنون توافق‌ها عملیاتی نشده است و لازم است که هماهنگی بیشتری با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشیم.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که عمده استان‌های کشور مسیرهای این‌چنینی دارند و درگیر این معضل هستند، اظهار کرد: در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، یزد، اصفهان و در مجموع مناطقی که معادن بیشتری است، مشکلات و مسائل موجود پررنگ‌تر دیده می‌شود.

میرشفیع از عدم نگهداری مناسب راه‌ها به عنوان یکی دیگر از دلایل فرسودگی یاد کرد و گفت: نگهداری یکی دیگر از معضلات مطرح در کل راه‌های روستایی است. نگهداری راه‌ها فرآیندی مستمر می‌خواهد اما سال‌های زیادی  اقداماتی در این زمینه انجام نشده است، به همین خاطر در حال حاضر بسیاری از راه‌های روستایی فرسوده هستند.

معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی درباره خط‌کشی راه‌های روستایی توضیح داد: متاسفانه منابع اعتباری خاصی به این کار اختصاص نیافته است. به دلیل اهمیت خط‌کشی راه‌های روستایی درخواست شد منابعی از سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و همچنین منابعی که از جرایم رانندگی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور پرداخت می‌شود به این مسئله اختصاص داده شود.

وی با بیان این‌که بخشی از امکانات داخلی وزارت راه و شهرسازی برای تامین بخشی از نیازهای این حوزه در نظر گرفته شده است، توضیح داد: استان مازندران از استان‌هایی است که پروژه‌های روکش بسیاری را در دست اجرا دارد، در نتیجه باید زمانی صرف شود تا آسفالت شکل خود را گرفته و پس از آن بلافاصله خط‌کشی‌ها آغاز شود، به این ترتیب راه‌های روستایی تازه احداث، خط‌کشی خواهند داشت البته راه‌هایی که قبلا اجرا شده و مدتی از احداث آن‌ها گذشته نیز باید در فصل مناسب خط‌کشی شوند.

میرشفیع در ادامه درباره سرعت‌گیرهای تعبیه شده در راه‌های روستایی گفت: موانع عمودی استاندارد در راه‌ها باید حداکثر ۲.۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشند اما راه‌های روستایی از داخل روستاها می‌گذرند و در محدوده روستاها اختیار با دهیاری‌ها است. به نظر می‌آید باید هماهنگی‌های بیشتری در شورای ترافیک استان‌ها انجام شود تا بتوانیم موانع استاندارد داشته باشیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: مسئله دیگر دیده شدن موانع است زیرا عدم دید موانع باعث ایجاد تلفات و خساراتی خواهد شد. به هر حال وزارت راه و شهرسازی از وضع موجود ناراضی است. به این ترتیب به مقامات امنیتی و سیاسی استان‌ها اعلام شد که برخی موانع راه‌های روستایی غیراستاندارد و حادثه‌خیز است./

برچسب‌ها:

نظر شما