شناسهٔ خبر: 33781 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی در هفته ای که گذشت:

عقب ماندگی فرودگاه امام از رقیبان منطقه‌ای خود/ سرمایه‌گذاران تضمین سرمایه می‌خواهند تا به فرودگاه امام بیایند

فرودگاه امام خمینی مجلس شورای اسلامی شهرفرودگاهی حضرت امام را ویترین نظام دانست و دربرنامه پنجم توسعه برای گسترش و آبادانی آن برنامه ریزی کرد. با این‌حال حساب و کتاب ها آن طور که باید و شاید از آب درنیامد و اکنون در آستانه برنامه ششم توسعه محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهرفرودگاهی خبر از عقب ماندگی این فرودگاه به نسبت رقیبان منطقه ای خود می دهد و در عین حال معتقد است که راه حل نهایی برای آوردن سرمایه خود به این شهر فرودگاهی تشکیل صندوق ضمانت سرمایه گذاری با هدف اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه گفت:در سال ۲۰۱۵ میلادی بیشترین تعداد مسافر از فرودگاه پکن با آمار ۹۰ میلیون نفر  جابه‌جا شد و پس از آن فرودگاه‌های دوبی با جابه‌جایی ۷۸ ملیون نفر، فرانکفورت با جابه‌جایی ۶۱ میلیون نفر، آتاتورک ترکیه با جابه‌جایی ۶۲ میلیون نفر و اینچئون کره با جابه‌جایی ۵۰ میلیون نفر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند در حالی که فرودگاه امام در آن سال فقط ۷.۲ میلیون مسافر جابه‌جا کرد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ میلادی فرودگاه‌های پکن، آتلانتا، و استانبول بیشترین تعداد مسافر دنیا را جابه‌جا کنند و در واقع مرکز ثقل فرودگاهی در حال تغییر مکان از  غرب دنیا به شرق دنیا است. و در این حوزه کشورهای ترکیه، چین، کره و ژاپن حرف اول را می‌زنند. این در حالی است که جایگاه فرودگاه امام خمینی در خاورمیانه از نظر جابه‌جایی مسافر و بار از فرودگاه‌های شارجه و مسقط هم کمتر است.

با این حال وی از تلاش برای کشاندن پای سرمایه گذار داخلی و خارجی به شهر فرودگاهی خبر داد و گفت:ترمینال سلام توسط بنیاد مستضعفان تا یکسال آینده ساخته می‌شود و ما درمدت ۸ سال اقساط آن را به بنیاد می‌پردازیم، مشکل اصلی عدم استقبال سرمایه‌گذاران در فرودگاه امام نبود صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و عدم اطمینان آنها در این باره است که پیشنهاد شده این صندوق در مجلس تصویب شود.

او خبر دادکه فعلا در ایران درآمد فرودگاه‌ها شامل ۸۰ درصد از محل عملیات هوانوردی و فقط ۲۰ درصد از عملیات غیرهوانوردی است و گفت: وضعیت در فرودگاههای جهان فرق دارد.فعلاً ۳۸ شهر فرودگاهی در آمریکای شمالی، ۲۰ شهر فرودگاهی در اروپا، ۱۷ شهر فرودگاهی در چین، و ۷ شهر فرودگاهی در خاورمیانه داریم که این ارقام در حال گسترش است.

نویدی رقابت در این عرصه را بسیار سنگین و نزدیک دانست و گفت: کشور ترکیه با وجود ظرفیت ۹۰ میلیون مسافری فرودگاه آتاتورک به تازگی ۴ میلیارد یورو برای ساخت فرودگاه جدید اختصاص داده است که به سرعت در حال ساخت است و بازارهای جهانی را جذب می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) در نقطه‌ای از دنیا قرار دارد که جایگاهی بسیار استراتژیک است و از هر طرف فقط ۱۲ ساعت با ۵ میلیارد جمعیت دنیا فاصله دارد و در واقع تهران می‌تواند نقطه اتصال شرق و غرب عالم باشد.

اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است...

طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی شهر فرودگاهی از ایرلاین‌های داخلی/ انتقال پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام/ بهره‌برداری از ترمینال سلام تا یك سال آینده

مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی از انتقال پروازهای ۱۲ شب تا ۵ صبح فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی تا ۲ سال آینده خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از ترمینال سلام تا یك سال آینده ظرفیت مسافری فرودگاه امام به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

محمود نویدی مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری گفت: مستر پلان نهایی فرودگاه امام تا پایان امسال از سوی ناكو (بزرگترین شركت مشاوره طراحی فرودگاه‌ها در جهان) ارائه می‌شود.

وی با بیان اینكه براساس این مستر پلان جدید تغییراتی در موقعیت فرودگاه امام ایجاد خواهد شد گفت: ناكو معتقد است با توجه به تغییرات در وضعیت هوایی منطقه و موقعیت ایران باندهای قبلی جوابگو نیست و بنابراین تغییراتی در وضعیت فعلی فرودگاه ایجاد خواهد شد.

نویدی از برنامه ۵ ساله برای ایجاد تغییرات و ارتقای موقعیت فرودگاه امام خبر داد و گفت: براساس این برنامه ظرفیت فرودگاه امام به ۲۰ میلیون مسافر خواهد رسید. ساخت ترمینال سلام كه قرارداد تكمیل آن با بنیاد مستضعفان بسته شده است نیز به افزایش ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر كمك خواهد كرد.

وی به بهینه‌سازی ترمینال فعلی در جهت بهبود رفتار با مسافر اشاره كرد و گفت: براساس این برنامه ۵ ساله ۳۰ هزار متر به فضای ترمینال فعلی اضافه و تجهیزات ترمینال یك نیز كامل خواهد شد.

مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد كه براساس درخواست سازمان هواپیمایی تا ۲ سال آینده بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل خواهد شد و گفت: پروازهای داخلی ۱۲ تا ۵ صبح  فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل خواهد شد.

نویدی با اعلام اینكه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هكتار برای منطقه آزاد شهر فرودگاهی در نظر گرفته شده است از تمهیدات ایجاد شده برای جذب سرمایه‌گذار خبر داد و گفت: با شروع كار بندر خشك شهر فرودگاهی، به ۸۰۰ هزار تن ظرفیت باری در سال خواهیم رسید.

وی از دعوت شهر فرودگاهی از سرمایه‌گذاران برای آغاز سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد خبر داد.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای فرودگاه گفت: یكی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه فضای اپرون و ترمینال‌ها برای رسیدن به ظرفیت ۲۰ میلیونی مسافر و هدف‌گذاری توسعه در پذیرش پروازهای خارجی است.

نویدی در خصوص تمهیدات لازم برای آغاز به كار بندر خشك منطقه ویژه شهر فردگاهی نیز گفت: شهر فرودگاهی بهترین مكان برای حمل ونقل تركیبی است. در شرق و غرب فرودگاه، ریل و جاده و اتوبان داریم، بنابراین اینجا بهترین مكان برای توزیع ۷۰ درصد از جنسی است كه وارد تهران می‌شود و سپس به استان‌های مختلف توزیع می‌گردد.

بیش از ۱۰ درصد افزایش مسافر داشتیم/ برآورد جابه‌جایی بیش از ۸ میلیون مسافر در سال ۹۵/ بیش از ۵۷ هزار پرواز از فرودگاه امام خمینی در سال

وروش فتاحی عضو هیئت مدیره و معاون شركت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری گفت: با وجود اینكه امسال هیچ‌گونه پرواز حج نداشتیم و همچنین مسافران پروازهای تركیه كاهش یافته بود اما در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۱۰ درصد افزایش مسافر داشتیم و پیش‌بینی می‌كنیم كه تا پایان سال به آمار بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر برسیم.

وی با بیان اینكه ۷۰ درصد از پروازهای بین‌المللی در فرودگاه حضرت امام در حال انجام است گفت: تا پایان سال بیش از ۵۷ هزار پرواز از این فرودگاه انجام خواهد شد.

فتاحی ادامه داد: همچنین در بخش جابه جایی بار تا پایان امسال به رقم ۱۵۶ هزار تن دست پیدا می‌كنیم كه نشان دهنده رشد ۲۲ درصدی در جایه جایی بار در فرودگاه امام است.

عضو هیئت مدیره و معاونت شركت شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد: در حال حاضر از فرودگاه امام به ۶۰ مقصد خارجی پرواز برقرار است و گفت: با احتساب پروازهای كانكشن این رقم به ۸۰ مقصد خارجی می‌رسد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۵۰ ایرلاین خارجی و ۱۰ ایرلاین داخلی در این فرودگاه مشغول خدمات‌دهی هستند كه سیاست فرودگاه افزایش پذیرش ایرلاین‌های خارجی و مقاصد پروازی خارجی است.

مذاکره نهایی با مدیران ATR فردا در تهران انجام می‌شود/ پاسخ‌های فخریه‌کاشان به انتشار شایعات در برخی رسانه‌های ضد دولت

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR هنوز به امضا نرسیده است و این کمپانی برای مذاکرات نهایی فردا وارد تهران می شود، گفت: هر رسانه ای و هر شخصی که مدعی است اسناد و مدارکی از من، خانواده ام، اقوام و دوستانم در اختیار دارد مبنی اینکه نفع شخصی در قراردادهای خرید هواپیما برده‌ام، آنرا منتشر سازد.

اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر هنوز نهایی نشده است، اظهار داشت: به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره اعلام می کنم هنوز این قرارداد به امضا نرسیده است.

وی با بیان اینکه تیم ای. تی. آر برای ادامه مذاکرات دوشنبه – چهارم بهمن- وارد تهران می شوند، ادامه داد: در این دور جدید، محور مذاکرات نحوه همکاری در ساخت برخی از قطعات است. این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد که در آینده چگونه در ساخت برخی از قطعات می توانیم همکاری داشته باشیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: در حال حاضر در کشورمان ظرفیت‌هایی برای ساخت برخی از قطعات وجود دارد که در حال بررسی هستیم، همکاری با ای . تی. آر برای فعالسازی این ظرفیت‌ها چگونه می‌تواند شکل بگیرد. البته هنوز شکل همکاری مشخص نشده است اما در حال تلاش هستیم که یک چارچوبی برای همکاری هایمان در این حوزه  تعریف کنیم.

وی درباره رسانه هایی که سعی دارند، قرارداد خرید هواپیما را مبهم نشان دهند، گفت: مجموع رقم قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس برای ۲۰۰ فروند هواپیما، نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار است که این رقم را اعلام کرده‌ایم اما رسانه هایی که اصرار بر مبهم بودن قرارداد دارند، به دنبال اهدافی چون بی اثر خواندن برجام و دستاوردهای دولت هستند.

بهره‌مندی نهادهای نظامی از ۴۲۰میلیارد تومان خدمات رایگان فرودگاه‌‌ها/ شرکت فرودگاه‌‌ها مسئول تامين هزینه‌‌‌ امنیت عمومی نیست

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ما به هیچ وجه مسئول تأمین هزینه امنیت عمومی نیستیم، گفت: مجلس و مراجع عالی امنیتی بارها به پیشنهادها و تقاضاهای برداشت از منابع شرکت فرودگاه‌ها به نفع پدافند هوایی و سایر هزینه‌های دفاعی نه گفته‌اند و قوه مقننه تأکید كرده است که طرح این درخواست‌ها به صلاح کشور نیست

پاسخ منفی مجلس و مراجع عالی امنیتی به تقاضاهای پدافند هوایی/ طرح این درخواست‌ها به صلاح کشور نیست

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت:‌ دوستان و همکاران پدافند هوایی ارتش در جریان دقیق هستند که هم مجلس از جمله کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون‌ عمران به عنوان کمیسیون‌های خاص و مربوط و هم سایر کمیسیون‌ها مانند کمیسیون بودجه و محاسبات و کمیسیون اقتصاد و صحن مجلس، بارها به پیشنهادات و تقاضاهای برداشت از منابع ما به نفع پدافند هوایی و سایر هزینه‌های دفاعی نه گفته‌اند و قوه مقننه تأکید نموده است که طرح این درخواست‌ها به صلاح کشور نیست. به همین شکل عالی‌ترین مراجع امنیتی کشور هم در این مورد نظرشان  را بصورت کاملاً شفاف اعلام نموده‌اند. لذا از‌ دوستان پدافند هوایی نیز بارها تقاضا کرده‌ایم که به این مبانی، قوانین و تصمیمات که بارها و بارها در جلسات مختلف به آنها اعلام شده است پایبند باشند و از تداوم ایجاد یک فضای غیردوستانه و از بیان ادعاهای غیرکارشناسانه که فضای همکاری‌ها را برهم زده و وقت متولیان شرکت حساس فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را برای پاسخ دهی به آن می‌گیرد اجتناب کنند.

وی افزود: انتظار ما این است که دوستان ما با درک شرایط حساس حاضر ضمن اینکه اجازه سوء استفاده به دشمان را ندهند شرایطی را ایجاد نکنند که ما به جای آنکه به فکر تأمین ایمنی مردم و توسعه کمی و کیفی خدمت رسانی به ایشان باشیم و از فرصت‌هایی که ممکن است بعدها از ما دریغ شود و افسوس از دست رفتنش را بخوریم، برای رفع نارسایی‌های مهم موجود استفاده کنیم. دوستان ما شرایطی را ایجاد نکنند که مجبور باشیم کارهای مهم و حساس خود را راها کرده و وقت، زمان و امکانات خود را برای حضور متمادی درمجلس و دیگر نهادها برای پاسخ دادن‌ها به این درخواست‌ها و ادعاهای بی‌مورد همکاران پدافند هوایی اختصاص دهیم و این منطقی نیست.

خرید ایرباس باعث دلواپسی عده‌ای شد/ آخوندی در راه و شهرسازی بی‌همانند است

امید ملک رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران در اولین کارگروه لجستیک کشور اظهار داشت: به نظر من دیگر همانند عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی نخواهد آمد، کسی که بتواند تا این حد همه‌ جانبه‌نگر باشد.

وی افزود: خرید هواپیما دل عده‌ای را به تلاطم انداخت و موجب دلواپسی آن‌ها شد. گویی برخی در جامعه نمی‌دانند که حمل‌ونقل همانند پلی برای رسیدن از وضعیت کنونی به شرایط مطلوب است، لذا کسانی که نمی‌دانند می‌توانند دلواپس باشند یا اینکه در مسیر ترانزیت و لجستیک به‌قدری مانع ایجاد کنند که وضعیت فعلی حفظ شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک گفت: ضمن شناخت مشکلات پیرامون صنعت حمل‌ونقل باید راهکارهای مناسب ارائه کرد. درحالی‌که امروز هر سازمانی از منظر خود به ترانزیت نگاه می‌کند، پرواضح است که رشد پدیده قاچاق کالا به دلیل بالا بودن حقوق و سود بازرگانی است و برای قاچاقچی صرف می‌کند. 

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بابیان اینکه متوسط سود بازرگانی ۲۵ درصد است، تصریح کرد: مادامی‌ که قیمت بنزین آنچنان ارزان است که می‌تواند به‌صورت بشکه‌ای قاچاق شود برای قاچاقچی به‌صرفه است

ملک با اشاره به ارتباط تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در ترانزیت و لجستیک تصریح کرد: اکنون برندهای بزرگ دنیا یک نظام لجستیکی و شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیک از ما مطالبه می‌کنند تا قادر ‌به اجرای فرایند زنجیره تأمین کالا باشد

ورود ایرباس به کشور بیانگر حقانیت ایران است/ تاکید بر توسعه صنعت هوانوردی کشور

نماینده مردم آشوریان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعلام شده بود پروازهای ایرباس جدید داخلی است و در پروازهای داخلی می‌توانیم از آن استفاده کنیم اما تعداد ۱۰۰ ایرباس دیگر معامله شده که در آینده وارد کشور می‌شوند قابلیت آن را دارند که در امور گردشگری داخلی و خارجی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: حضور گسترده مسئولان و مدیرعامل ایرباس و سفرای کشورهای اروپایی در ایران نشان‌دهنده حقانیت کشور ایران است و اینکه به حقی که باید می‌رسیدیم، رسیدیم. با ورود هواپیمای ایرباس به دنیا ثابت کردیم که می‌توانیم حقمان را بگیریم.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس به خانه ملت گفت: تمام مناطق کشور ایران در امنیت، آرامش و آسایش است؛ خواسته و ناخواسته می‌توانیم در این مسیر حرکت‌های خوبی انجام دهیم و هر چقدر حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی کشور بهتر باشد طبیعتا توریست‌های زیادی را می‌توان جذب کرد و همه دست به دست هم می‌دهند که بتوانیم ایجاد گردشگری ایمن داشته باشیم لذا مجلس نیز باید قوانینی را برای راحتی ورود توریست به کشور و ایجاد امنیت تنظیم کند

تشریح فعالیت شرکت فرودگاه‌ها برای رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی/ موافقت آستان قدس رضوی با اتصال۷۰۰ هکتار زمین به فرودگاه مشهد

حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل فرودگاه‌های کشور در ششمین ستاد ملی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی، گزارشی مشروح از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و در دست انجام فرودگاه‌های کشور را برای آمادگی از رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی ۹۶-۹۵ ارایه کرد.

اسفندیاری گفت: پروژه‌های فرودگاه مشهد خیلی خوب پیش رفته و به بهره‌برداری رسیده است. کلیه امور بهسازی و توسعه‌ای ترمینال داخلی فرودگاه مشهد انجام شده و حرکت مسافر، رفت و آمدها و فضای مطبوعی در فرودگاه ایجاد شده است. همچنین مساحت ترمینال داخلی فرودگاه مشهد ۴۳ هزار متر مربع است که تعداد گیت‌های خروجی ترمینال داخلی فرودگاه از ۲ گیت به ۹ گیت افزایش پیدا کرده است  که اینها یکی از شاخص‌های بهره‌وری است و خوشبختانه در فرودگاه مشهد، محقق شده است.  

قائم‌مقام مدیرعامل فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در هیچیک از فرودگاه‌های کشور چنین ظرفیتی ایجاد نشده است، افزود: در مورد ترمینال خارجی فرودگاه مشهد نیز مراحل توسعه‌ای در حال انجام است و توانستیم ترمینال خارجی را نیز از ۱۴ هزار مترمربع به ۲۴ هزارمتر مربع افزایش دهیم. همچنین مسیر ورودی و خروجی یعنی مسیر پروازهای ورودی از مسیر پروازهای خروجی تفکیک شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌تر یک گیت در ترمینال خارجی وجود داشت و هم اکنون به ۴ گیت افزایش یافته است، گفت: توسعه اپرون و عوامل پروازی فرودگاه مشهد را که نقش برجسته‌ای در افزایش پذیرش پرواز دارد انجام داده‌ایم.

اسفندیاری افزود: باید بپذیریم که فرودگاه مشهد نقشی مانند فرودگاه مهرآباد دارد و بسیاری از شرکت های هواپیمایی تمایل دارند که در مشهد باشند.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور گفت: ۲۸۰ هزارمترمربع توسعه اپرون فرودگاه مشهد کامل شده است. در حال حاضر علاوه بر اینکه پروازها افزایش پیدا می‌کند ما با پیش‌بینی‌هایی که کرده‌ایم در منطقه اپرون و عوامل پروازی مشهد مشکلی نداریم.

اسفندیاری گفت: ظرفیت هواپیما در مشهد در حال حاضر ۴۴ هواپیما است. این در حالی است که در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد ۴۰ هواپیما موجود است.

وی همچنین در بیان دیگر اقداماتی که شرکت فرودگاه‌های کشور در مشهد انجام داده و با برگزاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی سرعت بیشتری گرفته است به اتصال شبکه مترو به فرودگاه اشاره کرد و گفت: شبکه مترو خوشبختانه به فرودگاه وصل شده است. همچنین پارکینگ طبقاتی برای رفاه حال مسافران راه‌اندازی شده که ظرفیت آن کافی نیست و پیشنهاد می‌کنیم ظرفیت آن تا پایان سال ۹۶ به ۲ هزار موقعیت پارکینگ افزایش یابد.

اسفندیاری تصریح کرد: اقداماتی که برای پروژه‌های توسعه‌ای فرودگاه مشهد انجام شده همگی از منابع شرکت فرودگاه های کشور تامین شده است.  

وی تاکید کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور مجموعه اقداماتی را در طول سال باید انجام دهد اما رویداد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی به پروژه‌های فرودگاهی شهر مشهد شتاب ویژه ای داد و باعث بهره برداری مناسبی شد. به عنوان نمونه پروژه اتصال مترو واقعا شتاب گرفت. اما باید این نکته را در نظر بگیریم که نگاه ما به مشهد نگاه مقطعی نیست. بلکه به دلیل آنکه زائران امام رضا(ع) همواره به این شهر تردد دارند در نظر داریم تا ظرفیت‌ها را در سال‌های آتی نیز افزایش دهیم.

نیازمند ۴۵۰ هزارمترمربع فضای‌ترمینالی هستیم/ ارائه خدمات به ۴۵میلیون مسافر‌ هوایی طی سال گذشته/

غلامحسین باقریان؛ معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و‌ ناوبری هوای ایران با اعلام اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دو وظیفه اصلی ارائه خدمات ناوبری و مدیریت فرودگاههای ایران را انجام می‌دهد، گفت: در سال گذشته به بیش از ۴۵ میلیون مسافر در فرودگاه‌های ایران خدمات ارایه کردیم و ۳۶۶هزار پرواز در فرودگاه‌های ایران انجام شده است که مجموعا به نسبت سال قبل‌تر یعنی سال ۹۳ هفت درصد افزایش داشته‌ایم.

وی تصریح کرد:در این مدت بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در توسعه فرودگاهها توسط شرکت فرودگاهها هزینه شده است.

باقریان با بیان اینکه ایران دارای ۵۴ فرودگاه است که از آن میان ۸ مورد آن بین‌المللی،‌ ۱۸فرودگاه منطقه ای و‌ ۲۸ فرودگاه داخلی است، افزود: طی ۵ سال آینده نیازمند ۴۵۰ هزارمترمربع فضای ترمینالی، یک میلیون و ۵۰۰ هزارمترمربع فضای اپرون و ۵۰۰ هزارمترمربع پارکینگ خودور هستیم و شرکت فرودگاهها آماده همکاری با آلمانی‌ها درساخت فرودگاههای جدید چابهار، اهواز و توسعه فرودگاه تبریز است.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و‌ ناوبری هوای ایران ادامه داد: فرودگاه تبریز به عنوان یکی از فرودگاههای مهم ایران از نظر رشد مسافر نسبت به سال ۲۰۱۵ بیست درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ساخت ترمینال جدیدی با ظرفیت ۲ تا ۲.۵میلیون مسافر درسال برای فرودگاه تبریز پیش‌بینی شده است،گفت: پارکینگی با گنجایش سه هزار دستگاه نیز برای این فرودگاه ساخته خواهد شد.

باقریان به پروژه شرکت فرودگاهها برای ساخت دو فرودگاه جدید در شهر اهواز و چابهار اشاره کرد و گفت: فرودگاه فعلی اهواز ۲.۵میلیون مسافر به صورت سالانه پذیرش دارد، اما به دلیل قرارگرفتن در داخل شهر و عدم امکان توسعه تصمیم داریم در فاصله بیست کیلومتری شهر، فرودگاه جدیدی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با توجه به قرارگیری این فرودگاه در منطقه نفتی رشد مسافر دراین منطقه بسیار زیاد خواهد بود، از پیش بینی اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی برای ساخت فرودگاه جدید اهواز خبر داد و گفت: در ساخت فرودگاه جدید اهواز باید کلیه تجهیزات ناوبری، باند، ساخت ترمینال برای ۵ میلیون مسافر و راههای دسرسی به فرودگاه پیش‌بینی شود.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و‌ناوبری هوای ایران ادامه داد: ساخت فرودگاه جدید چابهار در جنوب شرقی کشور در نزدیکی دریای عمان نیز مشابه فرودگاه اهواز است با این تفاوت که در مرحله ابتدایی ظرفیت فرودگاه یک میلیون مسافر پیش بینی می‌شود.

وی رقم اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این فرودگاه را ۲۰۰تا ۲۵۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: اسناد هر دو فرودگاه آماده و برای گرفتن پیشنهادات طرف سرمایه‌گذار تا یک ماه آینده ارائه خواهد شد.

نظر شما