شناسهٔ خبر: 3380 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

راهکارهای عبور از رکود بازار مسکن/ مسکن مهر از اشتباه‌ترین اقدامات دولت سابق بود/ خرید و فروش مسکن 25 درصد کاهش یافته نه 80 درصد

مجتمع سازی- انبوه سازی مدیرعامل شرکت مطالعات فرصت‌های ساخت و ساز و بازاریابی فروش در صنعت ساختمان با بیان اینکه فلسفه به فروش رسیدن هر نوع واحد مسکونی در هر مکانی با هر نوع کیفیت مصالح زیر سئوال رفته گفت: فروش نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشت.

بشیر انیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص راهکارهای عبور از رکود بازار مسکن گفت: اگرچه بازار مسکن راکد است اما می‌توان با برخی فرآیندهای کارشناسی، آن را از رکود خارج کرد.

کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از دوره‌های رکود بازار مسکن به اندازه ماه‌های انتهایی سال ۸۷ و ابتدای سال ۸۸، میزان خرید و فروش مسکن دچار تزلزل نشده بود، افزود: حتی در آن دوره هم ما شاهد آن بودیم که ساختمان‌ها و آپارتمان‌هایی که در خرید و فروش آنها از فلسفه بازاریابی به جای فلسفه تولید استفاده شد، به راحتی به مشتریان که عمدتا از اقشار متوسط بودند عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: منظور از فلسفه بازاریابی در صنعت ساختمان، انجام فعالیت‌های مطالعاتی پیش از تولید درباره لوکیشن زمین مورد نظر برای ساخت، بررسی وضعیت اقتصادی خانوارها، استفاده از ابزارهای اقتصادی و فنی- مهندسی مورد نیاز برای ارزان‌تر شدن قیمت تمام‌شده و به طور کلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تولید مسکن از سوی سازندگان است ولی فلسفه تولید مسکن آن است که تولیدکنندگان انبوه این کالای مصرفی فکر می‌کنند هر نوع کالایی در هر مکانی و با هر نوع مصالحی بسازند، به فروش می‌رود و حال آنکه در دوره دو ساله اخیر رکود مسکن، این فلسفه به طور کلی زیر سؤال رفت.

مدیرعامل شرکت مطالعات فرصت‌های ساخت و ساز و بازاریابی فروش در صنعت ساختمان با بیان اینکه صنعت ساختمان نیازمند تفکر استراتژیک است که ۳ پارامتر فنی مهندسی، بازاریابی و فروش را با خود دارد، اظهار کرد: مسکن مهر از اشتباه‌ترین اقداماتی بود که دولت سابق انجام داد و تنها دلیلش آن بود که به مردم بگوید دولت‌های نهم و دهم به فکر تأمین مسکن آنها است. حال آنکه کشور ما برای توسعه، نیاز به مسکن با کیفیت دارد و نباید در این پروژه، به بهانه خانه‌دار شدن اقشار ضعیف، کیفیت فدای کمیت می‌شد.

کارآفرین جوان برتر سال ۹۰ در بخش صنعت ساختمان با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن بازه زمانی خانه‌دار شدن خانوارهای ایرانی در همه برنامه‌ریزی‌های مربوط به طراحی پروژه‌های مسکن انبوه دولتی٬ این بازه را در حال حاضر ۱۵ سال اعلام و خاطرنشان کرد: بهتر است به جای آنکه دولت طرح‌ها و پروژه‌هایی مانند مسکن مهر را طراحی کند، شرایط اقتصادی خانوارها را به گونه‌ای ارتقا دهد که آنها بتوانند در یک دوره مثلا ۵ ساله با برنامه‌ریزی اقتصادی مطمئن خانه‌دار شوند. البته دولت باید اجرای خانه‌سازی را نیز به بخش خصوصی واگذار کند.

انیسی با انتقاد از اظهار نظر برخی کارشناسان مسکن که رکود بازار را در دو سال اخیر ۸۰ درصد نسبت به دوره‌های رونق در سال‌های گذشته اعلام کرده‌اند، به پایش خرید و فروش مسکن از طریق نرم‌افزار رصد بازار این کالا در تهران اشاره و بیان کرد: آنچه کارشناسان شرکت ما اعلام کرده‌اند، فروش نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد و فروش کلی نهایتا ۳۰ درصد کاهش و افت داشته که با رقم ۸۰ درصد یادشده تفاوت چشمگیری دارد./

برچسب‌ها:

نظر شما