شناسهٔ خبر: 34144 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دکتر لاریجانی اعلام کرد:

باید به حادثه پلاسکو در اشل حادثه ملی توجه شود/ مأموریت یک ماهه کمیسیون عمران برای تهیه گزارش ملی از پلاسکو

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی مأموریت یک ماهه به کمیسیون عمران درخواست تهیه گزارش ملی از حادثه پلاسکو را داشت و گفت: باید به حادثه پلاسکو در اشل حادثه ملی توجه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه،۱۳ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش کمیسیون‌های مجلس و وزیر کشور و شهردار تهران پیرامون حادثه پلاسکو افزود: تشکر می‌کنیم از آقایان رحمانی فضلی و شهردار تهران که امروز در مجلس گزارشی پیرامون حادثه پلاسکو ارائه دادند، همچنین از کمیسیون‌های مختلف عمران، اجتماعی، بهداشت و شوراها تشکر می‌کنم که از همان ابتدای حادثه کار را پیگیری کردند.وی ادامه داد: حادثه پلاسکو حادثه دردناکی بود و تقریبا ۱۰ روز به طور مستمر اذهان جامعه را به خود معطوف کرد و روحیه جمعی جامعه را نیز جریحه‌دار کرد اما ذکر چند مسئله در اینجا حائز اهمیت است.

رئیس مجلس گفت: البته گزارش های ارائه شده این را نشان می‌داد باید به چه نکات و ابعادی توجه خاص شود که در این میان باید از زحمات آتش‌نشانان، بخش‌های مختلف شهرداری و وزارت بهداشت تشکر کرد؛ در ساعات اولیه این حادثه یک سردرگمی به وجود آمد چرا که این حادثه غیرمترقبه بود و به همین دلیل نگرانی‌ها زیاد بود.دکتر لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری نیز بعد از وقوع این حادثه فرمان دادند تا برای نجات جان افراد تلاش شود که بعد از آن همه این رویکرد را دنبال کردند در این میان شهردار تهران نیز از همان ساعات اولیه حضور پیدا کردند و در این ۱۰ روز حادثه تلاش زیادی داشتند لذا ما از همه عزیزان تشکر می‌کنیم.

باید به حادثه پلاسکو در اشل حادثه ملی توجه شود

وی تأکید کرد: دولت به ویژه وزیر کشور و شهردار تهران باید به این نکته توجه کنند این حادثه اگرچه درشهر تهران و در یک خیابان رخ داده است اما امروز این حادثه یک حادثه ملی بوده و در اشل یک حادثه ملی باید به آن توجه شود لذا باید یک گزارش ملی در این زمینه تهیه شود تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند زیرا بر اساس اخبار به دست آمده رسانه‌های بیگانه گویا خبرهای نادرستی در این زمینه منتشر می‌کنند که اگر یک  گزارش ملی از این حادثه تهیه شود کسی نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند.دکتر لاریجانی افزود: در این میان لازم است کمیسیون عمران به همراه کمیسیون‌های دیگر و با همکاری ستادی که دولت در این زمینه برگزار کرده تلاش کنند تا این گزارش ارائه شود.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در مورد فصول لحاظ شده در گزارش ملی حادثه پلاسکو افزود: در فصل اول باید به این نکته توجه شود که علت وقوع اصلی حادثه به چه دلیل بوده و چه سهل‌انگاری هایی صورت گرفته است؛ گاهی این سهل‌انگاری ها ممکن است مربوط به دستگاه‌هایی باشد که ضابط قضایی بودند و کار خود را به درستی انجام ندادند در حالی که این موضوع بسیار مهمی است که اگر قانونی نوشته می‌شود باید پیگیری‌ها برای عدم اجرای آن صورت گیرد لذا باید مشخص شود در کجاها سهل‌انگاری صورت گرفته است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر ممکن است بخشی از این سهل‌انگاری مربوط به کسبه باشد؛ اینکه چرا به این اندازه بارگذاری در ساختمان پلاسکو صورت می گرفت و آیا از لحاظ استاندارد وجود این حجم از منسوجات اقدام درستی بوده است؟ این نیاز به آموزش‌هایی دارد که باید کسبه به آن توجه کنند.

دکتر لاریجانی گفت: همان گونه که مشاهده می‌شود و وزیر کشور و شهردار نیز به آن توجه داشتند در همین خیابان جمهوری بافت‌های فرسوده زیادی وجود دارد لذا آیا استاندارد ایمنی برای این بافت‌ها وجود دارد و آیا مجری آن مشخص است؟ اگر شهردار تهران عنوان می کند که گاهی اختیار لازم را ندارد باید مشخص کنند که در کجا از این اختیار بی‌بهره هستند تا مجلس به آنها کمک کند و اگر هم اختیار دارند باید از آن استفاده کنند تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

رئیس مجلس تأکید کرد: در فصل دوم این گزارش باید نگاهی به آینده برای پیشگیری از موارد مشابه در این زمینه صورت گیرد؛ حال برای تهیه این گزارش ملی حتما از کمیسیون عمران می‌خواهیم با کمک دیگر کمیسیون‌های مجلس که پیگیر این موضوع بودند و با استفاده از گزارش وزارت کشورو شهرداری این گزارش ملی را تا یک ماه آینده به مجلس ارائه دهد تا مشخص شود ایراد کار کجا بوده است و بر اساس آن گزارش مشخص شود چه بخش‌هایی نیاز به تقویت دارد یا اینکه سراغ آن بخش‌ها رفت و با نظارت دقیق پیگیری کنیم که چرا به وظایف خود عمل نمی‌کند.

کمیسیون بودجه اعتباراتی برای آتش‌نشانی در نظر گیرد

وی افزود: از سوی دیگر من از کمیسیون بودجه نیز درخواست کردم تا اعتباراتی برای آتش‌نشانی در نظر بگیرد که خوشبختانه صد میلیارد تومان برای سال ۹۶ بودجه در نظر گرفته شد که این اعتبار جدا از بودجه در نظر گرفته شهرداری است تا کمکی به این بخش‌ها صورت گیرد؛ همان‌طور که آقای قالیباف عنوان کردند در ارتفاعات بزرگ امکانات محدود است باید تلاش شود این تجهیزات برای آنها فراهم گردد.

دکتر لاریجانی با انتقاد از گستردگی و تراکم در شهر تهران افزود: شهر تهران به دلیل گستردگی و تراکم دارای مسائل مختلفی است که بخشی از آن در حادثه پلاسکو بروز کرده و بخشی دیگر برج‌هایی است که اکنون در تهران ساخته می‌شود در حالی که استانداردهای لازم در آن رعایت نمی‌شود.

باید بر اساس استاندارد برج ساخته شود

رئیس مجلس گفت: ما نمی‌گوییم در تهران و بعضی از بخش‌ها برج ساخته نشود اما باید بر اساس استاندارد برج ساخته شود؛ باید ساخت و سازها به گونه‌ای باشد که دسترسی‌ها برای آن وجود داشته باشد در حالی که بارها مشاهده کردم در خیابان‌های بسیار تنگ برج‌های وسیع ساخته می‌شود که این موضوع حتما برای آینده مدیریت شهری مشکل‌ساز خواهد بود، اگر هم تمایل داشتید به شما خواهم گفت که کدام بخش‌ها این مشکلات را به وجود آورده است. وی افزود: از شورای شهر و شهرداری تقاضا می‌کنم به این موارد توجه کند ممکن است در برخی مواقع نیاز است برج ساخته شود اما باید امکانات آن نیز در نظر گرفته شود تا خطرات نیز کاهش یابد.

بافت فرسوده باید در همه شهرها تحول جدی یابد

دکتر لاریجانی گفت: البته نکته‌ای که آقای قالیباف عنوان کردند که به بافت فرسوده توجه دارند نیز باعث خرسندی است و در برنامه ششم نیز مجلس به آن توجه کرد. بافت فرسوده باید در همه شهرها تحول جدی یابد به ویژه در تهران که تراکم زیاد است و این موضوع نیز مورد نظر مجلس خواهد بود که باید به آن توجه شود.

نظر شما