شناسهٔ خبر: 34488 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ایران آماده جذب سرمایه‌گذاران اوکراینی در هشت طرح ریلی است

خیر الله خادمی به دنبال امضای تفاهم‌نامه طراحی، ساخت روسازی و تامین تجهیزات یک هزار کیلومتر ریل طویل از سوی کشور اوکراین، هیاتی بلند پایه از این کشور به منظور تصمیم‌گیری در خصوص جزییات این همکاری با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در جریان سفر روز گذشته هیاتی از  متخصصان حوزه ریلی کشور اوکراین با ریاست معاون وزیر زیرساخت این کشور به ایران با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند.

خیراله خادمی ضمن تشریح وضعیت فعلی راه‌آهن در ایران اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور به بهره‌برداری رسیده است و با توجه به برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی در کشور برنامه‌ریزی شده است تا ۹ هزار کیلومتر دیگر به این خطوط افزوده شود.

وی هدف نهایی را اتصال تمامی مراکز استان‌های ایران به شبکه ریلی دانست و خاطر نشان کرد: در همین راستا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در حال ساخت و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است که به منظور تامین منابع مالی این طرح‌ها مایل به همکاری با کشورهای دیگر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت توسعه شبکه ریلی را تکمیل کریدور شمال- جنوب عنوان کرد و گفت: در این راستا بندر عباس در جنوب به مرز آستارا در کشور آذربایجان متصل می‌شود.

وی افزود: برای تکمیل این کریدور نیاز به ساخت هزار کیلومتر ریل جدید است و در این راستا مجوز فاینانس هشت طرح ریلی نیز از سوی دولت ایران صادر شده و آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.

خادمی با تاکید بر توانمندی مهندسان ایرانی و پیمانکاران ادامه داد: در حال حاضر آماده همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و فاینانس با کشور اوکراین در تکمیل این هزار کیلومتر خط ریلی هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اشاره به بند‌های تفاهم نامه موضوع اصلی همکاری را تامین مالی و سرمایه‌گذاری دانست و خاطر نشان ساخت: در صورت اعلام آمادگی، مدل‌های سرمایه‌گذاری و نحوه بازگشت سرمایه را ارایه می‌دهیم که از سوی دولت ایران و بانک مرکزی نیز تضمین شده است.

نماینده کشور اوکراین نیز ضمن اظهار تمایل برای این همکاری گفت: ما بسیار خرسند هستیم که می‌توانیم در توسعه شبکه ریلی با ایران وارد همکاری شویم و سعی می‌کنیم تا با تکمیل کریدورهای بین المللی، خلیج‌فارس را به دریای سیاه و دریای سیاه را به اروپا متصل کنیم.

وی هدف اصلی از این سفر را همکاری در توسعه راه‌آهن غرب کشور عنوان کرد و اظهار داشت:‌ کشور اوکراین آمادگی فنی، تخصصی، اجرایی و تجهیزات راهسازی مدرنی دارد که می‌تواند در این پروژه‌ و سایر پروژه ها به کار گیرد.

در پایان مقرر شد تا با تشکیل کارگروه‌هایی از سوی دو دولت جوانب مختلف این همکاری از سوی کارشناسان بررسی شود و به امضای طرفین برسد.

شایان ذکر است این هیات صبح امروز به همراهی مدیران و کارشناسان حوزه ریلی از راه‌آهن غرب کشور، حدفاصل ملایر تا کرمانشاه بازدید کرد.

نظر شما