شناسهٔ خبر: 35255 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عملکرد ۳ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای:

احداث ۵۴۹۶ کیلومتر زیرساخت جاده‌ای/  بهره‌برداری از ۱۱۹۴ کیلومتر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی/ برخوردار شدن ۹۱ درصد جمعیت روستایی از راه‌های آسفالته/ کاهش ۱۱ درصدی سن ناوگان اتوبوس

ساختمان وزارت راه احداث ۵۴۹۶ كیلومتر زیرساخت جاده‌ای شامل ۲۱۶ كیلومتر آزاد راه، ۲۵۱۱ كیلومتر بزرگراه و ۲۷۶۹  كیلومتر راه  اصلی و احداث و ساخت راه‌های روستایی به میزان ۵۸۵۰ كیلومتر به علاوه اقدام در جهت تامین مالی احداث و تجهیز ۲۹ پروژه آزادراهی و ۲۰ پروژه بزرگراهی، دستیابی به متوسط پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران-شمال به۲/۵ درصد در سال، طرح نصب و راه‌اندازی ۱۸۸۰ سامانه كنترل عبور و مرور و افزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بخشی از مهمترین اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل جاده‌ای همواره بیشترین سهم در بین سایر شقوق حمل‌ونقل را به خود اختصاص می‌دهد و این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه همچون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همراه ادارات کل استانی بخش مهمی از توجه و تمرکز خود را بر وضعیت ساخت و نگهداری جاده‌ها معطوف می‌کنند. دولت یازدهم طی سه سال گذشته توانست رکوردهای قابل توجهی در زمینه جذب سرمایه برای توسعه آزادراه‌ها، روکش و نگهداری راه‌ها ثبت کند و در کاهش تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای نیز به نتایج قابل توجهی برسد. 

اهتمام وزارت راه و شهرسازی در تکمیل طرح‌های جاده‌ای اقتصاد مقاومتی

یکی دیگر از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری در قالب طرح‌ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه می‌توان به بهره‌برداری از ۱۲۱ كیلومتر آزادراه با اعتباری بالغ بر ۸،۷۱۸ میلیارد ریال، بهره‌برداری از ۷۸۲ كیلومتر بزرگراه توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور و ۲۹۱ كیلومتر توسط ادارات كل راه و شهرسازی استانها جمعاً با اعتباری بالغ بر ۲۲،۰۷۰ میلیارد ریال، بهره برداری از ۴۵ كیلومتر راه اصلی توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اعتباری بالغ بر ۱،۳۵۰ میلیارد ریال نام برد.

در مرحله اول با نگاهی به اهم اقدامات و دستاوردهای  وزارت راه و شهرسازی در  دولت یازدهم در بخش توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی‌‌ها می‌توان به احداث ۵۴۹۶ كیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۱۶ كیلومتر آزاد راه، ۲۵۱۱ كیلومتر بزرگراه و ۲۷۶۹  كیلومتر راه  اصلی و احداث و ساخت راه‌های روستایی به میزان ۵۸۵۰ كیلومتر، بهسازی و آسفالت ۱۰،۳۶۷ كیلومتر راه روستایی و فرعی وافزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد و  ایجاد و بهره‌برداری از ۱۴۶ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های كشور اشاره کرد.

برنامه‌‌های بهبود سطح كمی و كیفی‌ایمنی حوزه حمل‌ونقل مانند انتشار طرح جامع حمل و نقل كشور، حذف و اصلاح تعداد ۱۹۳۲ نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راه‌های شریانی،  عقد قرارداد نصب و راه‌اندازی ۱۸۷۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راه‌های شریانی كشور كه از این تعداد به میزان ۵۰۰ سامانه در محورهای مهم كشور( تهران- قم، قم - اصفهان ، تهران- ساوه و ... ) به بهره برداری رسیده است طی این سه سال به کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی کمک شایانی کرده است.

تامین مالی پروژ ه های حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصی

وزارت راه و شهرسازی طی سه سال  اخیر در خصوص فرآیند تامین مالی احداث پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی به استناد قانون مشاركت عمومی و خصوصی جهت احداث و تجهیز ۲۹ پروژه آزادراهی به طول تقریبی ۴۱۸۹ كیلومتر با حجم سرمایه گذاری داخلی به  ارزش تقریبی۲۷۰ هزار میلیارد ریال اقدام کرده است.

از طرف دیگر در خصوص فرآیند تامین مالی به روش BOT برای ۲۰ پروژه تبدیل بزرگراه به آزادراه به طول تقریبی ۳۴۰۰ كیلومتر و ارزش تقریبی ۷۰۰۰ میلیارد تومان شامل انتشار فراخوان، انتخاب سرمایهگذار، مذاكره با سرمایهگذار و تنظیم متن تفاهم نامه همكاری جهت امضاء طرفین اقدامات قابل توجهی در دستور کار خود قرار داده است.

جزئیات وضعیت سرمایه‌گذاری طرح‌های حمل‌ونقلی به شرح ذیل می‌باشد:

در طول ۳ سال اخیر (براساس قانون احداث پروژه‌های عمرانی حوزه راه ‌و شهرسازی) تعداد ۲۸ پروژه آزادراهی به‌طول تقریبی ۴۰۰۰ كیلومتر و ارزش تقریبی ۳۴۰,۰۰۰ میلیارد ریال و ۲۰پروژه بزرگراهی (با هدف تبدیل به آزادراه) به‌طول تقریبی ۳۴۰۰ كیلومتر و ارزش تقریبی ۵۶.۰۰۰ میلیارد ریال با مشاركت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در دستوركار این وزارت قرار گرفته كه در این بین برای ۱۰ پروژه به ارزش تقریبی ۱۵۳,۰۰۰ میلیارد ریال تفاهم‌نامه با متقاضیان سرمایه‌گذاری منعقد و برای ۷ پروژه به ارزش تقریبی ۱۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال مصوبه از هیأت محترم دولت اخذ گردیده كه مراحل انعقاد قرارداد را طی می‌نمایند. در این راستا؛ وزارت متبوع موفق به انعقاد قرارداد برای پروژه‌هایی (شامل آزادراه كنارگذر شرقی اصفهان- با شركت آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی كشور- و كرمان به بندرعباس- با گروه علوی كرمان-) به ارزش بیش از ۴۵,۰۰۰ میلیارد ریال‌ گردیده است. وزارت به‌منظور احداث و تكمیل كریدور شماره ۱۰ جاده‌ای (مصوب در سازمان برنامه و بودجه كشور) سند همكاری بین‌المللی (Framework Agreement) را با شركت آناس ایتالیا از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی(ره) به‌طول تقریبی ۱۲۰۰ كیلومتر و ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار منعقد نمود و هم‌اكنون طرفین در حال تبادل اطلاعات موردنظر جهت تدوین مدل نهایی حقوقی و اقتصادی می‌باشند. همچنین تفاهم‌نامه و مجوزهای حاكمیتی برای پروژه آزادراه همدان– كرمانشاه به طول تقریبی ۲۵۰ كیلومتر و ارزش تقریبی ۱ میلیارد یورو نیز اخذ گردیده و مذاكرات قراردادی آن (با شركت‌های كولونای و كالیدونا) در دست اقدام است.

پس از بازبینی تصویب آیین‌نامه اجرایی جدید ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۹۳ این وزارت تأمین مالی ۱۵ پروژه راه اصلی و خرید مواد اولیه از جمله ۲ میلیون تن سیمان، ۵۲۶ هزار تن آرماتور و بیش از ۱۴۱ هزار تن ریل برای طرح‌های تملك دارایی‌های سرمایه‌ای را در پیش روی خود قرار داده و پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان برنامه و بودجه و هیأت محترم وزیران هم‌اكنون برای دو پروژه محور سمنان به فیروزكوه و خرید ۲ میلیون تن سیمان مراحل انعقاد قرارداد به ارزش تقریبی ۲,۹۰۰ میلیارد ریال در حال نهایی شدن می‌باشد.

توسعه زیربناهای حمل و نقل

باتوجه به تاكیدات معظم له در سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای‌كلی برنامه ششم، این وزارتخانه نسبت به تعریف كریدور های توسعه ای بخش حمل ونقل با اهداف توسعه ترانزیت از طریق تقویت اتصال مرزهای زمینی و دریایی، اقدام نموده است. بر این اساس ۱۰ كریدورجاده‌ای به طول ۱۷،۳۳۹ كیلومترتعریف شده است كه ۸،۲۵۹ كیلومتر آن خاتمه یافته و ۴،۳۰۲ كیلومتر آن واگذار نگردیده  و۴،۷۷۸ كیلومتر آن در دست اجرا است.

تكمیل آزاد راه تهران ـ شمال از جمله اولویتهای این دولت بوده كه با هدف مدیریت عملیاتی وكارآمد بر این پروژه و هماهنگی كامل موجود فی مابین وزارت راه  و شهرسازی و بنیاد مستضعفان ، سال ۱۴۰۰ برای بهره برداری كامل از این آزاد راه هدف‌گذاری گردیده است. ‌برای تكمیل قطعات یك و دو و سه با  مشاركت بنیاد فرآیند تامین مالی در دست اقدام بوده و با شركت‌هایی از كره جنوبی و چین مذاكراتی صورت گرفته شركت‌های مذكور آمادگی خود را اعلام و حتی در این زمینه تفاهم نامه همكاری با شركت دوو از كره جنوبی منعقد شده است. با توجه به اقدامات فوق عملیات اجرایی آزادراه موصوف به صورت جدی پیگیری شده بطوریكه پیشرفت فیزیكی آن از ۰/۱۶ درصد به ۲/۵ درصد درسال جاری رسیده است.

مبادله موافقتنامه‌های بین المللی در راستای توسعه ترانزیت و ارتقاء موقعیت ژئوپولیتیك كشور

وزارت راه و شهرسازی دارای بیش از ۱۲۰ موافقتنامه دو وچند جانبه بین المللی و  بیش از ۶۰ كنوانسیون بین‌المللی در  شقوق مختلف حوزه‌های حمل ونقل و ترانزیت می‌باشد. تعداد موافقتنامه‌های دو جانبه در كلیه شقوق حمل ونقل به ترتیب شامل؛ دریایی۳۶، هوایی ۵۱، جاده‌ای ۳۵، ریلی۳ موافقتنامه می‌باشد.در حوزه موافقتنامه های  بین‌المللی چند جانبه تركیبی و ترانزیتی نیز وزارتخانه تا كنون۱۰ موافقتنامه به امضا وتصویب رسانیده است. از ابتدای آغاز فعالیتهای دولت یازدهم و در راستای ارتقاء سطح فعالیتهای حمل ونقل وترانزیت با كشورهای هدف موافقتنامه های ترانزیتی و تركیبی ذیل به ترتیب امضاء و نهایی (آماده امضاء) گردیده است :

  • موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران- هند- افغانستان:

این موافقتنامه كه اخیراً در تهران به امضاء روسای جمهور سه كشور رسید یكی از اسناد بین‌المللی استراتژیك بین سه كشور است. نقطه ثقل این كریدور بندر چابهار می‌باشد. براساس بند ۹ این موافقتنامه مقرر است اولین اجلاس وزرای حمل ونقل سه كشور در چابهار به منظور اجرایی كردن این سند در آینده نزدیك برگزار گردد. این سند تسهیلات لازم را برای تجار افغانستان به منظور تجارت كالا از هند به افغانستان و همچنین ترانزیت كالا از هند به افغانستان  و آسیای مركزی از قلمرو كشورمان فراهم خواهد نمود. با توجه به سرمایه گذاریهایی كه مقرر است توسط طرف هندی در چابهار صورت گیرد و با عنایت به طرح توسعه بنادر شهید كلانتری و شهید بهشتی در چابهار و ارتقای ظرفیت پذیرش ناوگان دریایی در این بندر پیش بینی می شود ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار به ۱۰ میلیون تن برسد.

  • موافقتنامه حمل ونقل تركیبی اتصال خلیج فارس-دریای عمان( فیمابین كشورهای جمهوری اسلامی ایران-آذربایجان-ارمنستان- گرجستان- بلغارستان- یونان)
  • موافقتنامه چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران-عمان-تركمنستان-ازبكستان.

نوسازی ناوگان های جاده ای با اخذ مصوبه ۲.۵ میلیارد دلاری از شورای اقتصاد

مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر  (با موضوع صرفه جویی در مصرف سوخت) وزارت راه و شهرسازی پس از تهیه گزارشهای توجیهی و جلسات كارشناسی موفق به اخذ دو مصوبه در حوزه ریلی (به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار) و حوزه نوسازی ناوگان جاده ای (به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار)  از شورای اقتصاد گردید و هم‌اكنون فرایند مذاكرات و انعقاد قراردادهای مورد نیاز با شركت بهینه سازی مصرف سوخت جهت عملیاتی نمودن این ظرفیتها در دست اقدام است.

ارتقاء ایمنی جاده‌ای و كاهش تصادفات

تصادفات رانندگی همواره یكی از دغدغه های اصلی كشورها بوده و با توجه به میزان مرگ و میر و جراحات ناشی از آن، یكی از چالشهای اصلی مسئولان و مردم محسوب می گردد. بر اساس مطالعات اقتصادی صورت گرفته میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی، با توجه به حدود ۱۶،۰۰۰ نفر كشته و ۵۰۰.۰۰۰ مصدوم ناشی از آن، سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌گردد كه این میزان در حدود ۶% از تولید ناخالص داخلی كشور است و طبق آمار وزارت بهداشت، حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود.

مجموعه اقدامات وزارت راه‌ و شهرسازی در دو حوزه مهندسی و مدیریت ایمنی برای ارتقای ایمنی و كاهش تصادفات رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن در حوزه شبكه راه‌های برون‌شهری به شرح ذیل می‌باشد:

الف- مهندسی ایمنی- وزارت راه‌وشهرسازی مسئولیت اصلی مهندسی ایمنی شبكه راههای برون‌شهری را بر عهده دارد. ودر این راستا اقدامات گسترده ای به ترتیب زیر انجام شده است:

۱-تجهیز مركز مدیریت راههای كشور به بیش از ۱۷۰۰تردد شمار با پوشش كامل شبكه راههای شریانی، بیش از ۶۵۰ دوربین­نظارت تصویری با پوشش مقاطع بحرانی شبكه راهها و بیش از ۷۰۰ دوربین­ كنترل و ثبت تخلفات رانندگی.

۲-طرح نصب و راه‌اندازی ۱۸۸۰ سامانه كنترل عبور و مرور در سطح شبكه راهها با پوشش كامل شبكه راه‌های شریانی كشور در دوره سه ساله(پایان طرح- انتهای بهار ۱۳۹۸)

۳-رفع و اصلاح (ایمن‌سازی) بیش از ده هزار  نقطه و مقطع پرتصادف

۴-اجرای سه مرحله ممیزی ایمنی شبكه راهها با هدف شناسایی نقاط و مقاطع با پتانسیل بالای تصادفات و اجرای طرح‌های پیشگیرانه بر اساس اولویت تعیین‌شده توسط تیم‌های مشاور ذیصلاح در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

۵-نصب ۱۹۵ دستگاه تابلوی پیام متغیر ( VMS ) و۴۹۶ تابلوی سرعت متغیر ( VSL )

۶-راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع رسانی  ۱۴۱  و ایجاد سامانه جامع اطلاعات سوانح حمل‌ونقل

ب- مدیریت ایمنی- در حال حاضر مدیریت عالی ایمنی و تصادفات رانندگی بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی می‌باشد.

۱-فعال‌سازی  كمیسیون ایمنی راههای كشور  و برگزاری جلسات منظم ماهیانه- در دوره فعالیت یازدهم، ۴۲ نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی برگزار گردید.

۲-مدیریت یكپارچه ایمنی و تصادفات رانندگی با حمایت و پشتیبانی بالاترین مقامات اجرایی و قانون‌گذاری كشور

۳-همكاری موثر دستگاه‌ها (كمیسیون ایمنی راه‌های كشور) در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های ارتقای ایمنی

۴-مدیریت واحد آمار و اطالاعات تصادفات سامانه جامع حوادث حمل‌ونقل با هدف برنامه‌ریزی .

۵-برنامه‌ریزی برای ارتقای ایمنی و  مدیریت شبكه‌ راهها

۶-پیگیری ارتقای كیفیت تولید و استاندارد خودروهای تولید داخل

۷-ضرورت افزایش دقت آمارهای مربوط به تصادفات و تلفات رانندگی

۸-حمایت، پشتیبانی و برنامه ویژه برای اجرای طرح­های نیمه تمام عمرانی در توسعه و ایمنی شبكه‌ها

۹-جلب توجه ویژه مدیران در كلیه سطوح ملی و استانی به چالش ایمنی و تصادفات رانندگی- بصورت ویژه مسئولیت كمیسیون ایمنی راهها در سطح استان‌ها به استانداران ابلاغ و پیگیری ایمنی در سطح ملی و استانی بصورت پیوسته برنامه‌ریزی و پیگیری می‌گردد.

اهم مصوبات و برنامه‌های كمیسیون ایمنی راه‌ها

کمیسیون ایمنی راه‌ها در دولت یازدهم با توجه به اهمیت دادن به حفظ جان مردم و ارج نهادن به مساله مسئولت اجتماعی همواره با حضور تمام دست اندرکاران از سایر دستگاه ها ذی ربط به ویژه حضور مستمر وزیر راه و شهرسازی در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده  و در همین راستا دفتر این کمیسیون با دقت و تلاش فراوان تمام مصوبات را از کمیسیون های استانی پیگیری و مطالبه کرده تا تمام اهداف دولت  در حوزه ایمنی تحقق یابد. در زیر مهمترین مصوبات و برنامه های کمیسیون ایمنی راه‌ها به ترتیب ذکر شده است:

  • تهیه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی حمل ونقل ایران(در دست انجام)؛
  • تهیه و انتشار گزارش سیمای ملی ایمنی راه در ایران(گزارش به پیوست)؛
  • تهیه وابلاغ دستور‌العمل شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف؛
  • تهیه وابلاغ سیاست‌ بكارگیری انواع حفاظ ایمنی در شبكه راهها؛
  • برگزاری "همایش هفته ایمنی كودكان"، اردبیهشت ۱۳۹۴ همزمان با برگزاری مراسم در سطح بین‌المللی؛
  • برگزاری "همایش هفته ایمنی راهها" همزمان با هفته حمل‌ونقل در آبان ۱۳۹۴؛
  • ابلاغ اهم اقدامات استان‌ها برای سفرهای ایمن و راحت كاربران در سفرهای تابستانی و نوروزی؛
  • سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح كشور در اجرای تكلیف قانونی برنامه پنجم توسعه؛
  • تفاهم‌نامه با پلیس در زمینه افزایش دوربین‌های كنترل سرعت و نظارت تصویری در جاده‌های كشور؛
  • تعدیل و متناسب‌سازی جرایم تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی؛
  • بررسی حوادث مهم و تصادفات شدید رانندگی- بصورت مستمر با همكاری تیم مشاور دانشگاهی در دست انجام است.
  • تدوین، مدیریت و هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه سفرهای نوروزی و تابستانی و ... ؛
  • پیگیری و برنامه‌ریزی نظارت بیشتر و موثرتر بر عملكرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  • فعال‌سازی كارگروه آموزش و فرهنگ ترافیك
  • فعال‌سازی كمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل در استا‌نها
  • برگزاری همایش"دهه ایمنی حمل‌ونقل و مسؤولیت‌های ما" برای نخستین بار؛
  • طرح فراخوان رفع نقص و دستكاری‌های احتمالی اتوبوس‌های اسكانیا؛
  • ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت مالكیت سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای دولتی و نظامی بدون داشتن مجوزهای لازم با تأكید بر ایام نوروز؛
  • طرح آشكارسازی وسایل نقلیه سنگین؛
  • سیاست‌ بكارگیری انواع حفاظ ایمنی در شبكه راهها؛
  • برگزاری "همایش هفته ایمنی كودكان"، اردبیهشت ۱۳۹۴ همزمان با برگزاری مراسم در سطح بین‌المللی

افزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد

همچنین با تلاش گسترده ای كه از بدو انقلاب اسلامی برای آبادانی روستاها گردید واقداماتی كه بویژه در سالهای اخیر برای آسفالت راههای روستایی صورت گرفت، خوشبختانه ۹۱ درصد جمعیت روستایی كشور از راه روستایی آسفالته برخوردار گردیده‌اند و از ۳۸۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار كمتر از ۷۰۰۰ روستای كم جمعیت و پراكنده فاقد راه آسفالت هستند.

برنامه ریزی این وزارتخانه تا پایان این دوره دولت برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی با اولویت ۲۷۰۰ روستای بالای ۵۰ خانوار باقیمانده و مناطق مرزی و محروم می باشد.

آخرین وضعیت راههای روستائی كشور

در حال حاضر از ۲۱۴۴۶۷۸۳ نفر جمعیت روستایی كشور جمعاً ۱۹۵۴۶۸۱۶ نفر جمعیت روستایی معادل ۹۱/۱ درصد از راه آسفالته برخوردارند. از ۳۸۰۷۵ روستاهای بالای ۲۰ خانوار كشور تنها ۶۹۷۴ روستا فاقد راه آسفالته می باشند كه تنها ۷/۷ درصد جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار را شامل می شوند و البته طول راه مورد نیاز این روستاها ۳۰۳۳۷ كیلومتر است.

به علاوه در كشور۲۴۷۶۴ روستای بالای ۵۰ خانوار وجود دارد كه از میان آنها فقط ۲۷۲۰ روستا با جمعیتی معادل ۱ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۵۳ نفر معادل ۵ درصد جمعیت روستایی كشور فاقد راه آسفالته هستند كه نیاز به ۱۴۱۳۳ كیلومتر راه دارند که با برخورداری روستاهای باقیمانده بالای ۵۰ خانوار كشور سطح برخورداری به بیش از ۹۵ درصد می رسد.

اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای  در دولت یازدهم نسبت به مدت مشابه دولت قبل

در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه (سال های ۹۴-۱۳۹۲)، ۵۳۵۴ كیلومتر از انواع راه‌ها شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی توسعه یافته است كه در مقایسه با سه سال مشابه (سال های ۹۱-۱۳۸۹) ۱۲/۴ درصد رشد داشته است. از این میزان ۲۱۶ كیلومتر آزادراه ، ۲۴۹۳ كیلومتر بزرگراه و ۲۶۴۵ كیلومتر راه اصلی احداث گردیده است.

همچنین میزان روكش راه‌های شریانی( آزادراه و بزرگراه) طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه ۶۹۴۴ كیلومتر است كه این مقدار نسبت به سه سال مشابه ( ۴۶۲۲)، ۵۰/۲ درصد رشد داشته است . به علاوه روكش راه های اصلی در سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه ۶۴۳۶ كیلومتر بوده كه با رشد ۱۶درصدی نسبت به سه سال مشابه (۵۵۴۷ كیلومتر) همراه بوده است.

رشد ۲۳/۵ درصدی ترانزیت جاده‌ای نسبت به مدت مشابه در دولت قبل

میزان ترانزیت جاده ای در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه بطور متوسط سالیانه ۱۲ میلیون تن بوده است كه در مقایسه با سه سال مشابه ( ۹ میلیون تن) ۲۳/۵ درصد رشد داشته است. همچنین متوسط سن  ناوگان حمل ونقل عمومی اتوبوس  در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه به ۱۰/۱۳  سال رسیده است كه در مقایسه با عملكرد سه سال مشابه ۱۱ درصد كاهش داشته است.

در پایان باید توجه داشت که وزارت راه و شهرسازی در دوره خشکسالی مالی کشور موفق به انجام این اقدامات شده است و با پیگیری‌های مستمر از دولت و مجلس در جهت به کارگیری تمام توان بخش خصوصی و غیردولتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به جذب سرمایه و مشارکت در جهت توسعه زیرساختها و نگهداری راهها گام نهاده است تا علی رغم تمام مشکلات داخلی و خارجی به ویژه در بخش ترانزیت، علاوه بر حفظ جایگاه ایران نگاهی رو به جلو و توسعه طلبانه در سطوح داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

 

نظر شما