شناسهٔ خبر: 35505 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل معاونت صدور خدمات مهندسی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

محمد مقدوری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خواستار ایجاد معاونت صدور خدمات فنی و مهندسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای صدور خدمات مهندسی به خارج از کشور شد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی، مهندس محمد مقدوری در جلسه هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر کل دفتر فنی استانداری و بازرسان سازمان برگزار شد افزود : استانداری آمادگی دارد مجوزهای لازم را با هماهنگی دستگاه های ذیربط نظیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی فراهم آورد.

مهندس مقدوری افزود: در جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان باید از قابلیت‌های موجود استان و سرمایه های انسانی متخصص برای اجرای پروژه های عمرانی نظیر راه سازی، احداث خط آهن، ساختمان سازی و صادرات مصالح ساختمانی استاندارد به کشورهای همسایه فراهم آوریم.    

 وی به وضعیت نابسامان عمران شهری برخی از شهرهای خراسان‌رضوی اشاره کرد و اظهارداشت : در استان۷۳شهر وجود دارد که مباحث عمرانی و شهرسازی توسعه شهری در آنها رعایت نشده و از الگوی شهرنشینی بومی و محلی خارج شده و ساخت و ساز در آنها طی سال های اخیر افت کرده است.

وی ادامه داد : این در حالی‌است در دنیای امروز شهرها رو به پیشرفت است و سکونت‌گاه‌ها و بافت‌شهری با روش‌های فن‌آوری‌های نوین نظیر هوشمندسازی شهری، نماسازی زیبا، ترافیک روان، حفظ حقوق شهروندی و رفاه مردم برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی به وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان و نقش هئیت مدیره در پیشبرد اهداف سازمان اشاره کرد و گفت : شما در قبال مهندسان مسئولیت بزرگی بر دوش دارید، که مهمترین آن اجرای قانون نظام مهندسی، مسئولیت در قبال اعضاء، اشتغال مهندسین و استفاده از قابلیت های موجود و در نهایت توجه و مشارکت در امر توسعه کشور و استان است.

مهندس مقدوری ادامه داد : همدلی، ایثار و گذشت، تصمیم گیری و برنامه های سازمان پیش می برد، به حمدالله وحدت و همبستگی در هئیت مدیره سازمان وجود دارد، امیدوارم در سال جدید از بحران و رکود ساخت و ساز خارج شویم و بازار کار برای مهندسین و سازندگان فراهم گردد.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی هم از بی برنامگی در ساختار شهری سخن گفت و افزود: مهمترین مشکل شهرهای کشور معماری و شهرسازی در ساخت و سازهای شهری است و باید همه دستگاه های مرتبط به شهرسازی و ساختمان سازی برای ارتقا رفاه، آسایش و آرامش شهرنشینان فعالیت کنند.

دکتر محمدرضا اخوان عبداللهیان تصریح کرد : برای رسیدن به اهداف و برنامه‌ریزی‌های مدون، نیاز به ورود جامعه مهندسین به برنامه‌های شهری و شهرسازی و نشست‌های تخصصی با حضور مدیران شهری هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی به ساختمان های احداث شده مسکن مهر اشاره کرد و افزود: بسیاری از ساختمان های مسکن مهر استان پایان کار بهره برداری ندارد و این در حالیست که مردم در این واحدها سکونت دارند و اگر اتفاقی بیفتد دچار آسیب می‌شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز به اجرای ضوابط فنی و اجرائی در ساخت و سازهای شهری اشاره کرد و گفت : نقشه های ساختمانی در سازمان طی چند مرحله با دقت بررسی و کنترل می شود.

مهندس حسین کامران افزود: متاسفانه بسیاری نقشه ها صوری ارائه می شود و در مرحله اجرای ساخت نقشه ها تغییر کرده و در هنگام دریافت پروانه پایان کار سازندگان با مشکل مواجه می شوند که شهرداری در خصوص خلاف ها جریمه و یا پرونده ساختمان را به کمیسیون صد شهرداری  ارسال می کند.

مهندس کامران مشکل تغییر نقشه هنگام ساخت را بزرگترین آفت موجود در چرخه کنترل ساخت و سازها شهر مشهد عنوان و اظهار امیدواری کرد با پیگیری نظام مهندسی و همکاری شهرداری مشهد، شورای اسلامی شهر و سایر مسئولین استان چاره اندیشی اساسی صورت پذیرد.

وی اضافه نمود: ساختمان هایی که خلاف ساخته می شود با مشکلات ایمنی، پله فرار و آتش نشانی و مشکل چاله آسانسور و غیره مواجه می شوند که بعضاً غیرقابل رفع است.

مهندس کامران از مسوولین خواست زمینه ای فراهم آورند تا نظارت بر اجرای پروژه های منطقه شهرداری ثامن پیرامون حرم مطهر رضوی و شهرک های صنعتی استان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت پذیرد.

در این جلسه چندتن از اعضای هئیت مدیره سازمان در خصوص ساخت و سازهای ناپایدار مناطق حاشیه نشینی شهر مشهد، مشارکت مهندسین در اجرای پروژه های بهسازی و نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی، هوشمند سازی شهر برای رفاه مردم و کاهش تردد، بهینه سازی انرژی در ساختمان های قدیمی  و سبک سازی نکات خود را مطرح کردند./

نظر شما