شناسهٔ خبر: 36054 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شاملو مطرح کرد؛

کاهش تخلفات ساختمانی در استان‌های شمالی/ جریمه ابزار کارآمدی نیست/ کارآمدی قلع و قمع ساخت و سازهای بی‌ضابطه

شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر ناکارآمدی ابزار جریمه و کارآمدی قلع و قمع ساخت و سازهای بی‌رویه تاکید کرد و گفت: در استان‌های شمالی و در تمامی روستاهایی که طرح هادی برای آنها تهیه شده و به اجرا درآمده، شاهد کاهش تخلفات ساختمانی هستیم.

محمدرضا شاملو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت طرح هادی و اثری که تهیه و اجرای آنها در جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و حفظ اراضی زراعی می‌گذارد، گفت: در ارتباط با بحث طرح هادی و اثر آن در جلوگیری از تخریب اراضی زراعی، باغی به ویژه در استان‌های شمالی کشور، یکسری سیاست‌هایی را در طرح‌های هادی در نظر گرفتیم و منشور هم برای طرح‌های هادی تهیه شده است که فراز اول منشور طرح‌های هادی، حفاظت از اراضی زراعی و توجه به محیط زیست است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در همین راستا از سال ۸۷ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان اولین بنیاد و نهاد مرتبط با موضوعات حفظ اراضی زراعی، به طور مکرر تخلفات ساختمانی را به مسئولان محلی در شهرستان‌ها و استان‌ها منعکس کرد و همین موضوع نیز سبب شد تا حساسیتی نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز برای تمامی دستگاه‌های کشور ایجاد شود.

شاملو با تاکید بر اینکه استان‌های شمالی به دلیل استقبال مردمی و داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، بیشتر مورد توجه بودند و تخلفات در آن استان‌ها بیش از سایر استان‌ها مشهود بود، گفت: در استان‌های شمالی با توجه به حجم گردشگری که بیشتر از سایر مناطق کشور است، میزان تخلفات ساختمانی نیز بیشتر بود. اما خوشبختانه با هماهنگی خوبی که بین دستگاه‌های ملی و  استانی ایجاد شد، در سال‌های اخیر، میزان تخلفات به شدت کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ضعفی که تاکنون در برخورد با تخلفات وجود داشت این بود که عمدتا در برخورد با تخلفات ساخت و ساز، اخذ جریمه مشکلات را حل می‌کرد. در حالیکه همه می‌دانیم جریمه ابزار کارآمدی نیست.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر، تلاش شده است تا با قلع و قمع بنا و تخریب ساختمان‌های غیرمجاز، از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری شود. که این بازدارندگی‌اش خیلی بیشتر بود و نتایج خوبی نیز به دنبال داشت.

وی تشکیل کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری را راهکاری مناسب برای گسترش سوداگری در زمین و ساخت و سازهای بی‌ضابطه عنوان کرد.

گفتنی است، طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آنی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، کشاورزی، تاسیسات، تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبه‌های طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

مراحل طرح هادی نیز شامل، تهیه نقشه پایه و وضع موجود روستا، مطالعات پایه و تشخیص وضعیت، تحلیل و استنتاج از بررسی‌ها و تدوین چشم‌اندازها و در نهایت تعیین پروژه های پیشنهادی و تهیه طرح هادی است. /

نظر شما