شناسهٔ خبر: 36217 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در آخرین هفته سال ۹۵؛

بدون انضباط‌شهری قادر به مبارزه با زمین‌خواری نخواهیم بود/ ایجاد فضای گفتمان رقابت‌پذیری شهرها در ساختار حکومتی، اقتصادی و اجتماعی ایران/ ابلاغ مصوبه شورای‌عالی درباره حادثه ساختمان پلاسکو/ ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم

گزارش آخر هفته  تشریح ریشه‌های زمین خواری و رابطه آن با بی انضباطی شهری، برگزاری نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برگزاری آخرین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۵ و حمایت از طرح رقابت‌پذیری شهری به عنوان طرحی برای ایجاد گفتمان رقابت‌پذیری شهرها، تشریح ابعاد ساخت مسکن اجتماعی و ابلاغ مصوبه شورای عالی درباره حادثه ساختمان پلاسکو از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در آخرین هفته سال ۹۵ بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه مسکن و شهرسازی در هفته آخر سال ۹۵ با سخنان وزیر راه و شهرسازی در مجتمع فرهنگی قوه قضاییه درباره زمین خواری و مشکلی که شهرها و کلانشهرهای کشور در بی‌انضباطی شهری دارند در حضور دادستان کل کشور و دادستان تهران، بار دیگر سیاست های وزارت راه و شهرسازی را در حوزه شهرسازی و مسکن به تصویر کشید.

عباس آخوندی در همایش مبارزه با زمین خواری با ارایه آمار و ارقام از میزان ساخت و سازها، رقم خانه های خالی و وضعیت بدمسکنی در کلانشهرهای کشور که چالشی عمده در شهرهای کنونی است و به همین دلیل نیز ستاد ملی بازآفرینی شهری برای ساماندهی به مناطق حاشیه نشین و بدمسکن ها تشکیل شده است اشاره کرد.

سرمايه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری با بهره‌وری صفر در بخش مسكن

وی در بخشی از سخنان خود روند صدور پروانه های ساختمانی در تهران را مورد تحلیل قرار داد و گفت: از سال ۸۹ تا ۹۱، تعداد پروانه‌های صادره ساختمانی در تهران ۷۶۰ هزار واحد مسکونی بود اگر این رقم را با  کل واحدهای مسکونی موجود در تهران که  ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خانه است مقایسه کنیم می بینیم که معادل۲۰ درصد موجودی کل خانه های تهران در طی این سه سال پروانه جدید صادر شده‌است. ظاهر این اتفاق حکایت از رونق اقتصادی دارد ولی وقتی می بینیم که تعداد خانه های خالی از ۳۲۷ هزار به ۴۹۰ هزار واحد می‌رسد باید بررسی کنیم که کجا مشکل رخ داده است.

وی ابراز داشت: اگرچه این ارقام در ظاهر یک رونق اقتصادی محسوب می‌شود اما هنگامی که می‌بینیم تعداد خانه‌های خالی افزایش مي‌يابد که البته رقمی نگران‌کننده است و چیزی حدود ۱۳ درصد خانه‌های تهران خالی می‌شود آن وقت است که باید ببینیم کجا مشکل رخ داده است و حتما مشکلی وجود دارد که این اتفاق رخ می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی با ارایه نمونه‌ای گفت: اگر قیمت هر واحد مسکونی با متراژ ۱۵۰ متر مربع به طور میانگین با مبلغ ۱۰۰ هزار دلار درنظر گرفته شود که در تهران خیلی بیش از این است یعنی ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری بدون استفاده در ایران با بهره‌وری صفر وجود دارد. حال شما این موضوع را با اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه کشور که بر افزایش بهره‌وری تاکید دارد، مقایسه کنید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر اهمیت ضوابط شورای‌عالی در کیفیت‌بخشی به زندگی شهری

انتخاب ۶ عضو هیات علمی دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران شهر (جزئیات را اینجا بخوانید.)، تقدیر وزیر راه و شهرسازی از معاون معماری و شهرسازی، دبیران کمیته‌های فنی شورا و مدیران دفاتر زیرمجموعه معاونت معماری و شهرسازی در آخرین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵، از دیگر مواردی که در آخرین جلسه شورای عالی در سال ۹۵ مطرح شد (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید). همچنین، طرح رقابت پذیری شهری از موضوعاتی بود که در جلسه آخر شورای و توسط خانم سمانه افشار کارشناس ارشد مطالعات بریتانیا ارایه شد و مورد استقبال وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورای عالی قرار گرفت. این طرح یکی از طرح هایی است که به رقابت پذیر کردن شهرها با ایجاد فضای گفتمان تاکید دارد.

رقابت‌پذیری شهرها در نظام دستوری شکل نمی‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با طرح رقابت‌پذیری شهری رقابت شهرها وقتی به روشی واقعی انجام می‌شود که ما بتوانیم نظام مدیریت شهری فعلی خود را تغییر دهیم و نظام حکمروایی شهری داشته باشیم که تا حدی در حوزه شهر، استقلال داشته باشد و بتواند در این مورد تصمیم بگیرد. در غیر اینصورت، اگر فقط یکسری از افراد وجود داشته باشند که تنها مجری حکومت مرکزی باشند رقابت مفهومی ندارد و فقط به معنای نظم خواهد بود. به همین دلیل نیز وقتی از رقابت شهری صحبت می‌شود خمیرمایه این بحث بدین‌معنا است که اساسا باید نظام حکمروایی‌شهری در ایران مورد تجدید نظر قرار گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

همچنین در هفته‌ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد و گزارشی از فعالیت های ۳ ساله وزارتخانه در تمامی حوزه های راه اعم از دریایی، ریل، هوایی، بنادر و همچنین حوزه مسکن و شهرسازی ارایه کرد.

تشریح ابعاد ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌استیجاری

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی مشروح ابعاد ساخت مسکن اقشار کم درآمد را در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن استیجاری تشریح کرد.

مظاهریان گفت: در طول برنامه ششم و از سال آینده (۹۶) تا سال ۱۴۰۰، حمايت سالیانه از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد در دو قالب یاد شده (مسکن‌حمایتی و مسکن‌اجتماعی) در دستور کار است که در مجموع تا پایان ۱۴۰۰ ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح مورد حمايت قرار خواهد گرفت.

به گفته مظاهریان، در این طرح، بخش‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است که یک بخش آن مسکن حمایتی است. در این بخش کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض مطرح است و وظایفی را برعهده بانک‌مرکزی برای تعیین بانک‌عامل و اعطای تسهیلات موضوع مورد تصویب، گذاشته است.

وی نوع کمک‌ها در طرح مسکن‌حمایتی را شامل تسهیلات ساخت مسکن ملکی، تسهیلات خرید مسکن ملکی، کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی به هر واحد مسکونی تا ۷۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: تعداد تسهیلات ساخت ملکی سالیانه از سال آتی تا ۱۴۰۰، برای ۱۰ هزار واحد مسکونی است که در جمع پنج سال، ۵۰ هزار فقره وام خواهد شد. همچنین تعداد تسهیلات خرید مسکن ملکی برای سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ به ازای هر سال، ۲۰ هزار واحد مسکونی و جمعاً ۱۰۰ هزار فقره طي ۵ سال آتی است. در کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر که به ازای هر واحد مسکونی ۷۰ میلیون ریال تعلق می‌گیرد در طی ۵ سال آتی، سالیانه ۵ هزار واحد و جمعا برای ۲۵ هزار واحد مسکونی است. (جزئیات بیشتر را  اینجا بخوانید.)

جزئیات مصوبه ۱۱ بندی شورای عالی درباره حادثه ساختمان پلاسکو

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه ای به استانداران استان های سراسر کشور، روسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، مصوبه شورا را درباره حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به ممنوعیت ساخت و ساز در شریان‌های حیاتی کشور و تلاش برای اجباری شدن بیمه کیفی ساختمان‌های بلندمرتبه، ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید. )

ضرورت حفظ حریم شهرها برای توسعه بلندمدت

زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی نیز جزئیات سند پهنه بندری حرایم در سراسر کشور را که چندی پیش در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شد، تشریح کرد. وی گفت: پیش‌تر، سند پهنه‌بندی حرایم وجود داشت و در قانون تعاریف محدوده و حریم، مسئولیت تهیه آن به طرح‌های جامع واگذار شد. در واقع، سند پهنه‌بندی برای مواقعی است که در حال تهیه طرح جامع هستیم و تصمیم‌گیری‌هایی که در استان‌ها در خارج از محدوده شهرها، انجام می‌شود باید بر اساس سند پهنه‌بندی باشد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پردیس را با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در حاشیه افتتاح واحدهای جدید پردیس گفت: در فاز ۸ پردیس نزدیک به یک هزار واحد همراه با تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی به افتتاح رسید. درحالیکه هشت ماه پیش این مناطق حتی از یک متر عملیات زیرساخت نیز برخوردار نبود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ورود دو سامانه بارشی به کشور تا ۱۵ فروردین سال ۹۶

رئیس سازمان هواشناسی کشور در تشریح وضعیت آب و هوای کشور تا پایان سفرهای نوروزی از ورود دو سامانه بارشی در ایام تعطیلات به کشور خبر داد و گفت: سامانه دوم اکثر نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده و عمده فعالیت آن تا ۱۱ فروردین ماه ادامه خواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما