شناسهٔ خبر: 36237 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

کریدور شماره ۱۰، کریدور تمدن ایران‌شهری است/ تشریح نقش کریدور شماره ۱۰ بر ارتقاء کیفیت زندگی مردم غرب کشور/ باید توسعه در کوهپایه‌های زاگرس از اهداف مهم ملی باشد

مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شماره ۱۰، کریدور تمدن ایران‌شهری است گفت: تمام مواردی که از تاریخ ایران صحبت می‌کنیم چه دوره قبل و بعد از اسلام در این کریدور انجام شده و نقش مهمی در توسعه تمدن ایران‌شهری ایفا کرده است، با این حال هنوز ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه آینده ایران در حوزه اقتصاد، فرهنگ و دانش دارد به همین دلیل است که تاکید داریم این کریدور می‌تواند امنیت و آینده ایران را تامین کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه افتتاح کنار گذر غربی کرمانشاه در جمع مقامات استانی و مدیران محلی گفت: خوشبختم که این افتخار نصیبم شد که در یک ماه گذشته ۲ بار در خدمت مردم و مسئولان کرمانشاه باشم و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای این استان انجام شد مردم سفرهای نوروزی ایمن و لذت یخشی را داشته باشند.

وی ادامه داد: وعده داده بودیم که کنار گذر غربی کرمانشاه را قبل از پایان سال ۹۵ زیربار ترافیک ببریم و امروز خوشحالم که این کنارگذر به طول ۲۳ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

آخوندی با تشریح کارکردهای محلی و فرامنطقه‌ای این کریدور گفت: کار کرد محلی این کنار گذر کاملا مشخص است اینکه ترافیک را از شهر کرمانشاه به کنار گذر منحرف می‌کند و همچنین با کوتاه کردن طول مسیر به میزان ۱۵ کیلومتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش مدت زمان سفر را به همراه دارد که در نهایت منجر به آسایش مردم کرمانشاه می‌شود اما من نگاه بلند تری به این کریدور دارم.

وی توضیح داد: با توجه به این که بخش عظیمی از مردم ایران در کوهپایه زاگرس زندگی می‌کنند، توسعه در کوهپایه‌های زاگرس باید یکی از اهداف مهم ملی باشد. با نگاه به ایران متوجه می‌شویم نزدیک‌ترین راه ارتباط اروپا به خلیج فارس از طیق کریدور غرب ایران است که از مرز بازرگان به سمت میاندوآب و سنندج، کرمانشاه، خرم آباد و نهایتا به بندر امام می‌رسد، این کوتاه‌ترین محور شمال- جنوب ایران است که بیشترین جمعیت را در خود جای داده است و بر همین اساس علاوه بر نقش آفرینی بالا در توسعه ملی، ما را به شبکه راه‌های منطقه‌ای وصل می‌کند.

آخوندی تاکید کرد که این محور می‌تواند آینده ساکنان این منطقه را از جهت بهبود کیفیت زندگی تضمین کند و گفت: خیلی مهم است که اتفاق امروز را فقط در چارچوب بهره‌برداری از ۲۳ کلومتر تحلیل نکنیم و بدانیم چه نقش ملی و فراملی دارد.

آخوندی ادامه داد: از میاندوآب تا کرمانشاه ۴۵۰ کیلومتر است که تمام آن از جهت انتخاب پیمانکار تعیین و تکلف شده و هر قطعه دارای پیمانکار است.

وی ادامه داد: قطعه دیگر که تا این لحظه کمتر مورد توجه قرار گرفته، قطعه هرسین به نورآباد است که کرمانشاه را به سمت خرم آباد به صورت چهارخطه وصل می‌کند.

وی در این باره توضیح داد: این مسیر یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شماره ۱۰ غرب ایران بود که وارد برنامه ریزی شد و امیدواریم از این طریق این کریدور را احیا کنیم که سود آن برای مردم منطقه است.

به گفته آخوندی کریدور شماره ۱۰، کریدور تمدن ایران‌شهری است.

وی توضیح داد: تمام مواردی که درباره تاریخ ایران صحبت می‌کنیم چه دوره قبل و بعد از اسلام در این کریدور انجام شده و نقش مهمی در توسعه تمدن ایران‌شهری ایفا کرده است. با این حال هنوز ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه آینده ایران در حوزه اقتصاد، فرهنگ و دانش دارد به همین دلیل است که تاکید داریم این کریدور می تواند امنیت و آینده ایران را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فعلا به صورت جاده ای توسعه این کریدور را در دستور کار داریم اما در صورت تامین منابع مالی در آینده نزدیک باید به توسعه ریلی این کریدور هم بیاندیشیم.

وی ادامه داد: در کنار بحث ارتباطات بحث ارتقا زندگی مردم و ایجاد سیستم‌های مختلف برای توسعه اشتغال و دانش در این منطقه نیز ادامه دارد.

آخوندی با ابراز امیدواری از این که توسعه این کریدور برای مردم منطقه پربرکت باشد گفت: توسعه این کریدور که کرمانشاه در مرکزیت آن قرار دارد می‌تواند به بهتر ایفا کردن نقش تاریخی کرمانشاه کمک کند.

وی در پایان از تلاش‌های استانداری، فرمانداری و شهرداری استان تشکر کرد و گفت: چنین موفقیت بزرگی بدون همکاری مقامات محلی امکان پذیر نبود. 

نظر شما