شناسهٔ خبر: 36433 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

استقرار تجهیزات لازم در نقاط پرحادثه استان برای تسهیل سفر مسافران نوروزی/ بهره‌برداری از ۲۹ هزار واحد مسکن مهر استان/ کمک ۵.۵ میلیاردتومانی برای حل فاضلاب مسکن مهر استان/ کاهش جلسات کمیسیون ماده ۵

مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اعلام آمادگی کامل استان برای مسافران نوروزی از استقرار تجهیزات در نقاط پرحادثه خبر داد و اولویت‌ فعالیت‌های استان را در حوزه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی برای سال ۹۶ تشریح کرد.

مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره خدمات نوروزی استان برای مسافران و گردشگران نوروزی، با اشاره به اینکه ارایه خدمات برعهده راهداری‌هاست از همکاری مناسب اداره کل راه و شهرسازی با ادارات راهداری استان خبر داد و گفت:  اداره کل راه و شهرسازی در باندهای دوم و سایر پروژه‌هایی که دارد همکاری بسیار مناسبی را با راهداری ایجاد کرده است.

جعفری ادامه داد: از ۲۵ اسفندماه ۹۵ تا ۱۵ فروردین ماه، تمامی کارگاه‌های ساختمانی تعطیل هستند و در صورتیکه بحران و مشکلی احتمالی نیز پیش بیاید به همه پیمانکاران اعلام کرده‌ایم تا همکاری لازم را در زمینه تجهیزات و الزامات با راهداران داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی افزود: در هفته پایانی سال ۹۵، خط‌کشی‌های محورهای شریانی و پرتردد انجام شده و در عین‌حال، نقاط پرحادثه نیز شناسایی شده‌اند.

وی در بیان نقاط دیدنی استان خراسان‌جنوبی که می‌تواند برای گردشگران نوروزی، جذابیت‌های لازم را برای سفر و اقامت در استان ایجاد کند به کویر لوت که مشترک بین استان کرمان و خراسان‌جنوبی است اشاره کرد و گفت: مدرسه شوکتیه سومین مدرسه‌ای بوده که در ایران ساخته شده و این مکان یکی از نقاط دیدنی استان است. همچنین، قلعه بیرجند، قنات بلده فردوس، رصدخانه کویر سه قلعه از دیگر نقاط دیدنی استان هستند که می‌تواند برای گردشگران نوروزی دیدنی باشد.

جعفری اظهار امیدوار کرد تا با تمهیداتی که از سوی استان برای گردشگران مهیا شده، مسافران فراوانی استان خراسان‌جنوبی را مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کنند.

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین در بیان مهمترین اقداماتی که در سال ۹۵ در استان انجام شد و همچنین اولویت‌های کاری آن اداره کل برای سال جدید (۹۶)، گفت:مهمترین خدماتی که ما سال ۹۵ در اداره کل راه و شهرسازی داشتیم بحث بازگشایی باندهای دوم بوده که خوشبختانه ۱۰۰ کیلومتر از ابتدای سال، بازگشایی شده و منتظر سفر وزیر راه و شهرسازی به استان هستیم تا ۱۳۷ کیلومتر باند دوم به بهره‌برداری برسد و علاوه بر ۱۳۷ کیلومتر، ۱۵۰ کیلومتر باند دوم آماده آسفالت داریم که در برنامه سال جاری (۹۶) جای دارد.

جعفری ادامه داد: در خصوص مسکن مهر از مجموع ۳۱ هزار و ۲۴۶ واحد مسکن مهر، خوشبختانه بالغ بر ۲۹ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است و ۱۸۰۰ واحد باقی مانده است.  ۲۰۰ هزار واحد از این مجموعه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر واقع است و ۱۶۵۰ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و در مرکز استان واقع هستند. از واحدهای باقی مانده در یک‌هزار واحد نازک‌کاری انجام شده و حدود ۶۵۰واحد باقی مانده است که نازک‌کاری آن‌ها در حال انجام است. برنامه ما این است که تا پایان اردیبهشت ماه، کل واحدهای مسکن مهر به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به حل مشکل فاضلاب مسکن مهر استان اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که فاضلاب‌های مسکن مهر در استان داشت ما ۵.۵ میلیاردتومان به صورت غیرنقدی به آب و فاضلاب استان کمک کردیم در حال حاضر پروژه فاضلاب مسکن مهر در دست اجرا است. همچنین، یکی از پروژه‌های مهمی که از سوی سازمان ملی زمین و مسکن در دست اجرا قرار دارد پروژه آماده سازی ۴۵۰ هکتار در مرکز استان با مشارکت شرکت عمران و توسعه آستان قدس رضوی است که حدود ۱۰۰ میلیاردتومان مبلغی است که شرکت عمران و توسعه آستان قدس باید کار کند تا ۳۰ هزار واحد زمین در مرکز استان تامین شود.

وی در پاسخ به این سوال که استان در رابطه با تخلفات ساخت و ساز چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: واقعیت این است که برخوردهایی شده است. جلساتی مستمر با حضور معاون عمرانی استانداری تشکیل می‌شود و شهرداری مامور شده تا جلوی تخلفات را بگیرد. در این رابطه جلوی تراکم‌فروشی‌ها تا حد قابل قبولی گرفته شده است.

جعفری افزود: تراکم فروشی‌ها عمدتا در مرکز استان یعنی بیرجند رخ می‌دهد و هدف ما نیز این است تا تعداد جلسه‌های کمیسیون ماده ۵ کاهش پیدا کند و خوشبختانه تاکنون نیز، جلسه‌های کمیسیون ماده ۵ نیز با حضور شخص استاندار برگزار شده است. /

نظر شما