شناسهٔ خبر: 36559 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رتبه پنجم ایران در شاخص جابه‌جایی مسافر در منطقه/ افزایش ۹ میلیون تنی حمل بار در حوزه هوایی طی ۱۰ سال گذشته

هواپیما هما طبق آمار بانک جهانی، ایران در روند توسعه حمل و نقل هوايی طی سال‎های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ جایگاه پنجم را در میان کشورهای منطقه کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎ عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در این آمار سه شاخص جابجایی مسافر، تعداد مجوزهای پروازی و حمل بار در میان ۲۵ کشور منطقه مورد بررسی قرار گرفته‎اند.

در بخش جابجایی مسافر٬ ایران با اعزام و پذیرش ۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ در رتبه پنجم قرار دارد که نسبت به سال ۲۰۰۵، دو میلیون و ۲۹۰ هزار نفر افزایش داشته است البته در این دوره ۱۰ ساله بالاترین نرخ اعزام و پذیرش مسافر مربوط به سال ۲۰۱۱ با بیش از ۱۹ میلیون نفر بوده است.

مقام نخست منطقه در تعداد مسافران هوایی در سال ۲۰۱۵ را ترکیه به ۹۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و پس از آن امارات با ۸۴ میلیون و ۷۴۰ مسافر، عربستان با ۳۲ میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر و قطر با ۲۵ میلیون و ۲۶۰ هزار مسافر قرار دارند.

در بخش تعداد مجوزهای پروازی هم ایران با ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ فروند،جایگاه پنجم را در سال ۲۰۱۵ کسب کرده است این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این تعداد ۱۲۱ هزار و ۱۰۰ فروند بوده است.

در این زمینه هم مقام نخست منطقه را ترکیه به ۷۰۶ هزار و ۱۰۰ فروند دارد و پس از آن هم امارات با ۳۹۷ هزار و ۱۰۰ فروند، عربستان با ۲۳۳ هزار فروند و قطر با ۱۷۰ هزار و ۶۰۰ فروند قرار دارند.

اما در بخش حمل بار ایران در میان ۲۵ کشور با انتقال ۱۰۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ جایگاه سیزدهم را کسب کرده است که نسبت به سال ۲۰۰۵، نه میلیون تن افزایش داشته است.

در این بخش امارات با حمل ۱۶۶۴۷ میلیون تن بار در جایگاه نخست است و بعد از آن قطر با حمل ۷۵۶۳ میلیون تن و ترکیه با حمل ۲۸۸۲ میلیون تن بار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

گفتنی است؛ این آمار در مجله مدیریت استراتژیک با عنوان چشم‌انداز هوانوردی از سوی دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در اسفند ماه سال ۹۵ منتشر شده است./

نظر شما