شناسهٔ خبر: 37267 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان عنوان کرد

سکونت نیمی از جمعیت شهری کردستان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی/ ۱۳۵ کیلومتر جاده در سال ۹۵ افتتاح شد/ تلاش برای ارتقای راه‌های استان در سال ۹۶

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی این استان در ۶ شهر جای دارند، تاکید کرد ۵۱درصد اهالی شهرنشین استان حاشیه‌نشین هستند و عوامل متعددی در رشد سکونتگاه‌های غیررسمی کردستان دخیل بوده است.

شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ناکارآمد شهری در 6شهر استان کردستان شامل سنندج، سقز، بانه، قروه، کامیاران، مریوان وجود دارد و۱۲ هزار هکتار از مساحت شهرها دارای بافت ناکارآمد شهری است که ۲۵ درصد از این مساحت در فضای ناکارآمد شهری قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان تصریح کرد: ۵۴ درصد ساکنان شهر سنندج در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت ناکارآمد شهری سکونت دارند و در شهر سنندج ۹ منطقه ناکارآمد شهری وجود دارد که رفع مشکل حاشیه‌نشینی در این شهر نیازمند توجه ویژه دولت است. از مهم‌ترین چالش‌های استان نرخ بالای مهاجرت و تهدید جمعیتی استان به عنوان یک استان مرزی و پیشی گرفتن گسترش سکونتگاه‌ها بر عدالت فضایی و سطح برخورداری از خدمات و زیرساخت‌ها است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

کمبود محسوس بزرگراه درکردستان

ملکی همچنین مجموع بزرگراه‌های کشور را ۱۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: میزان بهره‌مندی هر استان از این میزان بزرگراه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲۱ کیلومتر است اما میزان برخورداری استان کردستان از کل بزرگراه‌های کشور حدود ۱۱ کیلومتر و معادل ۱۰ درصد است و برای جبران این فاصله نیاز به اجرای ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه دارد.

ملکی مجموع راه‌های اصلی کشور را ۱۳هزار کیلومتر و میزان بهره‌مندی استان از این میزان راه اصلی را ۲۸۱ کیلومتر معادل ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری در این زمینه نیز به اجرای ۳۵۰ کیلومتر کار معادل ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. همچنین ارتقای جاده‌ها از اصلی به فرعی و همچنین از فرعی به اصلی دو اولویت‌ این اداره کل است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه کردستان فاقد آزادراه است، ادامه داد: ۱۸۱۹ راه اصلی و شریانی، ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه، ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و ۱۳۶۰ کیلومتر راه فرعی در استان وجود دارد. ضمن اینکه حدود ۶۰۹۲کیلومتر طول راه روستایی در استان داریم که از این میزان ۲۷۰۰ کیلومتر آسفالته است.

ملکی همچنین تصریح کرد: سال ۹۵، مجموعا ۱۳۵کیلومتر جاده جدید به بهره‌برداری رسید. در حوزه راه روستایی نیز در سال ۹۵، ۱۲۰ کیلومتر کار انجام شد که در شهرستان‌های مختلف واقع است و تداوم این روند سبب بهبود و ارتقای شاخص راه‌های کردستان نسبت به کل کشور می‌شود.

 

نظر شما