شناسهٔ خبر: 3739 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اظهارات معاون اول رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي در بوشهر /

پیگیری طرح مدیریت یکپارچه بنادر در سازمان بنادر و دریانوردی/ تسهیلات ۳۴۰ میلیون دلاری برای توسعه بنادر چابهار و شهید بهشتی

جهانگیری و وزیر راه در آغاز عملیات اجرایی فاز 3 طرح توسعه بندر شهیدرجایی معاون اول رییس جمهور با حضور در بندر شهیدر رجایی هرمزگان با تاکید بر اینکه غفلت جدی در توسعه سواحل داشته‌ایم، اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی طرح جامع توسعه سواحل کشور را تهیه می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری در مراسم آغاز عملیات اجرایی بخش اول فاز سوم بندر شهید رجایی که صبح امروز ۶ بهمن‌ ماه در این بندر برگزار شد توضیح داد: مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بر توسعه سواحل کشور به ویژه سواحل مکران تاکید دارند و هر انسانی که به توسعه پایدار کشور می‌اندیشد قطعا توسعه سواحل را مد نظر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه روند کشور رو به توسعه‌ است یادآور شد: برای خرید تجهیزات فاز دوم بندر شهید رجایی ۱۰۷ میلیون دلار سرمایه‌ لازم است و وزارت راه و شهرسازی پس از تکمیل ظرفیت‌های موجود باید برای انتقال بار از بندر شهید رجایی از طریق راه‌آهن تدابیر لازم را بیندیشد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه  در برنامه ششم به راه‌آهن به عنوان محور توسعه توجه جدی شده است، گفت: برای توسعه بندر شهید بهشتی و بندر چابهار از طریق صندوق توسعه ملی ۳۴۰ میلیون دلار تسهیلات پرداخت می‌شود.

بررسی طرح مدیریتی یکپارچه بنادر

در ادامه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: سازمان بنادر و دریانوردی طرح مدیریت یکپارچه بنادر ایران را پیگیری می‌کند.

آخوندی با تاکید بر این که توسعه بنادر باید با توسعه سکونتگاه، اشتغال، توسعه خدمات و امکان صنعتی شدن در دولت پیگیری شود، اظهار کرد: در گام نخست مناطق مستعد را برای جذب جمعیت به دولت معرفی می‌کنیم این در حالی است که با تراکم بسیار زیاد جمعیت در سواحل شمالی و تراکم کم در سواحل جنوبی کشور مواجه هستیم.

همچنین در مراسم آغاز عملیات اجرایی بخش اول فاز سوم بندر شهید رجایی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از رشد هشت درصدی عملکرد حمل و نقل دریایی در سال ۱۳۹۳ خبر داد و گفت: بندر شهید رجایی در سال ۱۳۹۲ سهم ۵۳ درصدی در میزان تخلیه و بارگیری بنادر کشور داشت.

محمد سعیدنژاد گفت: در سال ۱۳۹۳ میزان قراردادهای منعقد شده در بندر شهید رجایی یک  هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: طبق موافقت هفته گذشته معاون اول رییس جمهور ۱۸ دستگاه گنتری کرین و ۴۸ دستگاه انتقال دهنده خریداری خواهد شد.

عملیات اجرایی بخش اول فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندر شهید رجایی امروز با حضور معاون اول رییس جمهور در هرمزگان آغاز شد. با احداث این بخش ظرفیت اسمی سالیانه تخلیه و بارگیری کانتینری بندر شهید رجایی از 6 به هشت میلیون تی‌ئی‌یو افزایش می‌یابد. فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی شامل احداث ۱۵۰۰ متر اسکله به عمق ۱۵ متر، احداث ۵۵ هکتار محوطه کتانتینری، تامین ۹ دستگاه گنتری کرین نسل ششم و ۲۲ دستگاه RTG و پنج میلیون متر مکعب لایروبی است. سرمایه‌گذاری در فاز سوم بندر شهید رجایی حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود./

نظر شما