شناسهٔ خبر: 37551 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی عنوان کرد

برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروژه کریدور غرب در آذربایجان غربی/ اجرای ۴۷۳ پروژه بازآفرینی شهری در ۲۵ سکونتگاه غیررسمی استان

داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان اولویت اصلی این اداره کل را در سال جاری تکمیل بخشی از کریدور غرب در حوزه این استان و نیز تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام هشت سال گذشته عنوان کرد.

داریوش نصر، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: اولویت برنامه‌های این اداره کل در حوزه راهسازی در سال جاری پیشبرد عملیات احداث کریدور غرب است که ۱۸۰ کیلومتر آن در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد. این کریدور که پروژه‌ای ملی است در استان آذربایجان غربی از سه راهی ایواوغلی شروع می‌شود و تا میاندوآب و بوکان ادامه دارد.

نصر افزود: سال گذشته توانستیم ۲۵ کیلومتر از این کریدور را افتتاح کنیم و اکنون ۲۰ کیلومتر از این مسیر را در محور ارومیه-میاندوآب زیر باز ترافیک برده‌ایم، همچنین در محور ارومیه-ایواوغلی ۷.۵ کیلومتر افتتاح شده و ۱۵ کیلومتر نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام هشت سال اخیر خبر داد و گفت: مجموعه طول پروژه‌های در دست احداث استان ۳۲۹ کیلومتر شامل ۴۱ پروژه است که ۱۳۱ کیلومتر آن پروژه بزرگراهی شامل ۱۴ پروژه در محورهای ارومیه-میاندوآب، ارومیه-سرو، سلماس-صوفیان، سلماس-خوی-ایواوغلی و نقده-پیرانشهر است. ۱۶۵ کیلومتر نیز راه اصلی شامل ۲۲ پروژه در محورهای میاندوآب-شاهین‌دژ، تکاب، میاندوآب-فسندوز، میاندوآب-تپه‌رش، پیرانشهر-سردشت، پیرانشهر-تمرچین و نقده-اشنویه است. همچنین پیگیر اتمام پروژه‌های راه فرعی به میزان ۳۳ کیلومتر شامل پنج پروژه در محورهای تکاب-ایران‌خواه، چالدران-کشمش‌تپه، زندان میاندوآب، خوی-قطور، بوکان-سد شهید کاظمی و فیرورق-چالدران هستیم.

نصربا اشاره به وقوع سیل اخیر در آذربایجان غربی خسارت وارد شده به حوزه راهسازی و نگهداری راه‌ها را ۴۱۰ میلیارد ریال و بخش حمل و نقلی را درمجموع ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

بسته‌شدن پرونده مهر ۱۳ شهر استان تا پایان بهار

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی واگذاری واحدهای مسکن مهر آذربایجان غربی عنوان کرد: تا پایان بهار پرونده مسکن مهر استان در ۱۳ شهر بسته می‌شود. همچنین تا پایان سال تمام واحدهای تحت تعهد این اداره‌ کل تکمیل و واگذار می‌شوند.

شناسایی سکونتگاه غیررسمی در پنج شهرستان آذربایجان غربی

وی به بافت‌های فرسوده شهری استان نیز اشاره کرد و افزود: بافت‌های فرسوده شناسایی شده استان ۳۰۶۳هکتار است که ۱۱ درصد از مساحت شهری استان را در برمی‌گیرد و این میزان برابر  ۴.۲ درصد کل بافت‌های فرسوده کل کشور است.

نصر ادامه داد: آذربایجان غربی به دلیل مشکلاتی که در دهه ۶۰ داشت و جنگ تحمیلی، خرابی‌های بسیار دید که سبب شد بحث شهرسازی و بهبود بافت‌های فرسوده با تاخیر در استان انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی با اشاره به بافت‌های فرسوده شهر ارومیه، گفت: ۴۱۷ هکتار از کل مساحت بافت‌های فرسوده استان در شهر ارومیه واقع است که به معنی این است که ۱۳.۶ درصد از کل بافت فرسوده استان در این شهر قرار دارد.

وی با اشاره بر این که در بافت‌های فرسوده ارومیه حدود ۳۸ هزار نفر زندگی می‌کنند، تاکید کرد برای ۱۰ شهر استان مطالعه برای طرح بازآفرینی صورت گرفته است.

نصر با بیان اینکه ۴۷۳ پروژه بازآفرینی شهری در ۲۵ سکونتگاه غیررسمی آذربایجان غربی در دست اجراست، عنوان کرد: برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین برنامه‌هایی از قبیل احداث مدرسه، آسفالت، احداث سالن ورزشی، کتابخانه و تهیه طرح‌های بازآفرینی در قالب ۳۰ برنامه در راستای ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی ساکنان این مناطق در دست اجراست.

وی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان شرقی در پنج شهرستان متمرکز هستند، تاکید کرد: مشارکت همه‌جانبه مردم در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری یک اصل برجسته است. ضمن اینکه در ستاد بازآفرینی ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، محله محوری، مدیریت یکپارچه و وحدت رویه به عنوان اهداف اصلی پیگیری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در معرفی مهمترین توفیقات اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۵ عنوان کرد: در این راستا می‌توان به آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی خانه محله ارومیه، خوی، میاندوآب و بوکان و مقدمات مرکز درمانی ارومیه و کف‌‌سازی گذر نظام‌السلطنه ارومیه و مقدمات خرید بنای تاریخی خانه حدیدی ارومیه، پیشرفت ۸۵ درصدی مدرسه ۱۲ کلاسه وکیل‌آباد ارومیه و اتمام طرح مطالعاتی ارتقای سرمایه اجتماعی در محله وکیل‌آباد ارومیه اشاره کرد.

نظر شما