شناسهٔ خبر: 37554 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو شورای‌ مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مطرح کرد؛

تشریح ضرورت‌های قانونی حضور فعال مهندسان در انتخابات شورای‌شهر/ بایدهای ورود سازمان نظام مهندسی ساختمان به انتخابات شورا

طاهره نصر عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر حضور فعال مهندسان در انتخابات شورای‌شهر، بایدهای ورود اعضای آن سازمان را به عرصه انتخابات شورای‌شهر تشریح کرد و گفت: ورود حرفه‌مندان مهندسی می‌تواند در ایجاد سیمای شهری به دور از ناهنجاری‌ها از سویی و ایمنی و مدیریت برای زمان بحران از سوی دیگر مؤثر باشد.

دکتر طاهره نصر عضو شورای‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مورد اهمیت انتخابات شورای‌شهر و تاثیری که انتخاب افراد اصلح در آن شورا بر سرنوشت شهرها خواهد داشت، گفت: ماده ۲قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان به تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش­های ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی، ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره‌­وری، حمایت از مردم به عنوان بهره‌­برداران از ساختمان­‌ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و همچنین رشد و اعتلای مهندسی در کشور به صورت آشکار اشاره کرده است.

عضو شورای مرکزی سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان کشور افزود: اما متأسفانه ناهنجاری‌­های سیمای شهرها و همچنین ناهنجاری‌­ها و معضلات سکونت در شهرها و عدم توجه به روانشناسی محیطی در طراحی­‌های صورت­‌گرفته حاکی از عدم التزام به رعایت قانون است.

نصر ادامه داد: بر طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ از یک طرف مشارکت اقشار مختلف مردم در اداره امور شهر و آن هم با وکالت مؤثر از سوی شهروندان در امور نظارتی و ایجاد زمینه­‌های حضور فعالانه عموم در فرایندهای برنامه­‌ریزی و چانه­‌زنی­‌های شهری بیان شده و از طرفی دیگر ارتباط با تحقق‌­پذیری برنامه­‌های توسعه شهر در راستای تحقق اسناد توسعه شهری مورد تأکید قرار گرفته است. در این راستا چه وکالتی مؤثرتر از حضور متخصصان در عرصه انتخاباتی شورای شهر می­‌تواند مطرح باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می­‌رسد زمینه­‌های لازم برای تحقق اهداف عالی سازمان نظام مهندسی ساختمان با حمایت از چهره‌های دارای صلاحیت‌ حرفه مهندسی می­‌تواند صورت پذیرد.

نصر گفت: از آنجا که از مسئولیت­‌های شورای شهر در برنامه­‌های شهری و توسعه شهری، مدیریت‌شهری و زمینه­‌های جذب درآمدهای پایدار شهری، حقوق مدنی و جلب مشارکت اقشار مختلف و توجه به حقوق شهروندی یاد شده است، لذا می­‌توان بهره­‌گیری از متخصصان حرفه مهندسی را در ضرورت ورود سازمان نظام مهندسی ساختمان و حضور فعال مهندسان در انتخابات شورای شهر قابل توجه دانست.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: مسلما ورود مهندسان حرفه‌ای و متخصص می­‌تواند در ایجاد سیمای شهری به دور از ناهنجاری‌­ها از سویی و ایمنی و مدیریت برای زمان بحران از سوی دیگر مؤثر باشد. /

نظر شما