شناسهٔ خبر: 3781 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست شورای اداری هرمزگان مطرح کرد:

ضرورت احداث بنادر جدید/ شبکه حمل و نقل هرمزگان نیازمند بازنگری کلی است

وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری هرمزگان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت بازنگری کلی در شبکه حمل و نقل و سیستم پایانه‌های استان هرمزگان گفت: اگر ظرفیت بندرعباس در کوتاه‌مدت به ۱۵۰ میلیون تن بار برسد، معادل آن باید شبکه پس‌کرانه داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی در دهمین نشست شورای اداری استان هرمزگان که دیروز دوشنبه ۶ بهمن با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و چند تن دیگر از اعضای کابینه دولت یازدهم برگزار شد، عنوان کرد: ما کریدور توسعه را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که از منطقه چابهار و شرقی‌ترین نقطه ساحل جنوبی ایران تا غربی‌ترین منطقه این ساحل در خرمشهر امتداد دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این محور در حال توسعه است و باید این محور ساحلی را توسط بزرگراه‌ها به هم متصل کنیم.

به گفته آخوندی در این خصوص اقدامات خوبی در هرمزگان انجام شده و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه بین عسلویه تا بندرلنگه احداث شده است که می‌تواند وضعیت این منطقه و استان را تغییر دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور توسعه بنادر در منطقه جنوب کشور، اظهار کرد: علاوه بر توسعه بندر شهید رجایی نیازمندیم بنادر دیگری در ساحل جنوب ایران ایجاد شود؛ چون تمرکز جمعیتی در بندرعباس می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و باید نقاط متعدد توسعه در ساحل داشته باشیم.

بندرلنگه نیز قابل توسعه است

آخوندی ادامه داد: رئیس جمهور دستور توسعه بندر جاسک را صادر کرده و بندرلنگه هم قابل توسعه است و توسعه بنادر دیگری در این استان می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت بندرعباس در کوتاه مدت به ۱۵۰ میلیون تن بار برسد، معادل آن باید شبکه پس‌کرانه داشته باشیم و نیاز به بازنگری کلی در شبکه حمل و نقل و سیستم پایانه‌های استان وجود دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم تأکید کرد: باید بخش عمده‌ای از این اضافه بار را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم که اقدامات مهمی در این خصوص در استان هرمزگان در حال اجراست.

افزایش ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا تا ۱۱۰ میلیون تن

استاندار هرمزگان نیز در این نشست، ضمن بیان این مطلب که  هرمزگان در بخش حمل و نقل سرآمد استان‌های کشور است، اظهار کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این استان تا میزان ۱۱۰ میلیون تن افزایش یافته است.

وی از فراهم بودن بسترهای سرمایه‌گذاری خارجی و زمینه‌های فراوان سرمایه‌گذاری در هرمزگان سخن به میان آورد و گفت: موقعیت مکانی و جغرافیایی ویژه استان و قرار گرفتن در کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد از جمله فرصت‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی این منطقه است.

جادری خاطرنشان کرد: هرمزگان به دلیل مجاورت با گران‌سنگ‌ترین میراث طبیعی کشور یعنی خلیج فارس و برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، سرزمین امید و فرصت و ظرفیت کلان اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود عملیات اجرایی بخش نخست فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی طی آیینی ویژه روز دوشنبه ششم بهمن ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی دیگر از مقامات کشوری و استانی کلید خورد./

نظر شما