شناسهٔ خبر: 38209 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نماد مدیریت جهادی شهردار تهران، غرق در آب شد

نمایشگاه کتاب خاطره نمايشگاه كتاب پارسال در شهر آفتاب امسال هم تكرار شد. انگار سرنوشت اين نمايشگاه كه نماد مديريت جهادي شهردار تهران است با آبگرفتگي گره خورده است. البته مديران شهرداري هنوز آبگرفتگي‌ها را باور ندارند و مستندات آن را به يك‌سال قبل حواله مي‌دهند؛ عكس‌هايي كه حالا كار دست شهرداري داده و اعضاي شورا مي‌گويند موضوع را بررسي خواهند كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شهروند عصر جمعه در همان ساعاتی كه محمدباقر قالیباف در جریان مناظره‌ها از مدیریت ناكارآمد كشور حرف می‌زد، مردمی كه از شهرهای مختلف برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند جز ترافیك شدید در راه‌های منتهی به نمایشگاه شاهد آبگرفتگی در نمایشگاه شهر آفتاب بودند.

شهرداری تهران ‌سال گذشته شهر ‌آفتاب را با تبلیغات زیادی كلید زد و نمایشگاه كتاب نخستین میهمان این مجموعه بزرگ ١٥٠٠ میلیاردی شد. مدیران شهرداری هم بارها این نمایشگاه را نمادی از مدیریت جهادی شهردار معرفی کرده‌اند اما این نماد در همان روزهای نخست برگزاری نمایشگاه به دلیل ریزش آب باران از سقف سالن‌ها در آب غرق شد و غرفه كشور روسیه یكی از غرفه‌هایی بود كه به‌طور كلی به تعطیلی کشید. بعد از این ماجرا مسئولان شهری قول دادند كه نواقص سازه‌های نمایشگاه را برای امسال برطرف كنند اما این اتفاق نیفتاد.

باران روز جمعه نشان داد كه این نمایشگاه در مقابل بارندگی ایمن نیست به طوری كه ریزش آب از سقف سالن ملل باعث تعطیلی غرفه کشور ایتالیا در این سالن شد. شبكه‌های مجازی هم پر شد از عكس‌ها و فیلم‌های آبگرفتگی در شهر آفتاب. مسئولان شهرداری تهران اما زیر بار این حرف‌ها نرفتند.

عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران عصر دیروز این اخبار را رد كرد و حتی گفت كه عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی مربوط به ‌سال گذشته است نه امسال: «باران مشكلی برای غرفه‌های واقع در سالن‌های سی‌امین نمایشگاه كتاب شهر آفتاب ایجاد نكرده است. در پشت‌بام سالن‌ها ناودان‌هایی تعبیه شده تا در زمان بارش باران و برف به سرعت آب باران از آنها تخلیه شود.  تنها كمی آب در چند غرفه واقع در چادرها رفته بود كه بلافاصله نیروهای خدمات شهری به خارج كردن آب باران از داخل آنها اقدام كردند.» اما ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست چون یك روز بعد محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از آسیب جدی به بخش‌های نمایشگاه اعم از سالن کودک، ناشران دانشگاهی، آموزشی و حتی سالن‌های سه‌قلوی عمومی و بین‌الملل خبر داد و حتی در این زمینه اعلام خسارت هم کرد.

با وجود این ابوالفضل قناعتی، عضو كمیسیون عمران شورا هم به «شهروند» می‌گوید كه نمایشگاه امسال هیچ مشكلی نداشته و به خوبی برگزار شده است: «تنها دو غرفه دچار آبگرفتگی شد و مشكل آن به سرعت حل شد. به عكس‌ها هم نمی‌توانیم اكتفا كنیم چون معلوم نیست چه كسی آنها را گرفته است.» او البته معتقد است كه همین اتفاق هم نباید می‌افتاد: « شهرداری هم باید توضیح دهد كه چرا با یك بارندگی مشكل ایجاد می‌شود .در شهر آفتاب كانال‌هایی برای جمع‌آوری آب‌ها تامین شده است اما شهرداری باید بگوید كه ظرفیت این كانال‌ها چقدر است؟ الان كه مشكل حل شده اما باید بررسی كنیم تا مشخص شود ایراد كار كجاست.» 

اقبال شاكری، رئیس کمیته عمران شورا هم  از بررسی موضوع آبگرفتگی نمایشگاه کتاب خبر داد: «متذکر شده بودم که باید فکری به حال باران و آبگرفتگی‌های احتمالی بکنند كه گفتند همه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از آبگرفتگی احتمالی با نصب ناودان، ایجاد عایق اطراف چادرها و... اندیشیده‌اند، حالا باخبر شدیم که جمعه‌شب در نمایشگاه شهر آفتاب در پی بارش باران، آبگرفتگی رخ داده که این مسأله با وجود آن‌که حدود یک‌سال است مدام تذکر داده شده و قبل از برگزاری نمایشگاه نیز پیمانکار و مسئولان شهر آفتاب قول داده بودند که این دل‌نگرانی‌ها ساماندهی شود، قابل قبول نیست.» این سخنان در شرایطی است كه امیرزاده، سخنگوی شهر آفتاب در یك نشست خبری از بی‌تعهدی شهرداری تهران در برابر تجهیز شهر آفتاب انتقاد كرد.  

مهدی چمران، رئیس شورا  هم در این‌باره به ایسنا گفت كه پیش‌بینی‌هایی برای باران شده بود؛ اما جاری شدن آب مشکلاتی را ایجاد کرد: «باید در مطالعات شهر تهران در این زمینه بازنگری صورت بگیرد زیرا مطالعات قبلی برای شرایط سال‌های خشک بود و درحال حاضر باید راه‌های بهتر برای این وضع بیندیشیم. من در شورا در این زمینه پیشنهادی دادم.» محمدحقانی، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورا هم نگاه دیگری به این ماجرا دارد: «با وجود تجربه ‌سال گذشته امسال هم این مشکل تکرار شد و گویی تجربه ‌سال گذشته هیچ تاثیری در برطرف کردن مشکلات و مسائل شهر آفتاب نداشته است.» او در واكنش به حرف‌های معاون شهردار هم گفت كه باید از این مسئولان پرسید دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را: «کشور ایتالیا میهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب بود که بنا به اظهارات شرکت‌کنندگان نمایشگاه شهر آفتاب، غرفه‌دار این کشور وسط آبگرفتگی مات و مبهوت ایستاده بود و می‌گفت چقدر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ونیز شباهت دارد.»

برچسب‌ها:

نظر شما