شناسهٔ خبر: 38386 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

واكنش‌ها به آمارسازی‌های‌ وزیر راه و شهرسازی دولت قبل در رسانه‌ها؛

تشريح آمارهای‌ دروغ وزیر دولت دهم درباره هواپیماهای خریداری شده/ آقای‌ نيكزاد ۲۵فروند هواپيمای‌ فرسوده آوردید نه ۱۱۰ فروند

نيكزاد دولت یازدهم توسعه اقتصادی، بالندگی ایران اسلامی و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم را از اولویت های کاری اش در سه سال و نیم گذشته قرارداده و با تمام دشواری ها و مشکلات توانسته است بخشی از این اهداف را عملی کند، اما دلواپسان همچنان از پیشرفت کار این دولت آشفته هستند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از ایرنا، عقد قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مدرن و پیشرفته از معتبرترین شرکت های هواپیماسازی جهان گام بلند دولت یازدهم در فراهم کردن آرامش و رفاه و امنیت سفر برای مردم ایران است که در سایه تلاش های شبانه روزی دولتمردان تدبیر و امید برای رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برداشته شده است.

این موفقیت در دوره زمانی بسیار کوتاه پس از برجام و گشایش های برجامی حاصل شد که شاید بتوان یکی از مهمترین دستاوردهای برجام برای کشور دانست. گرچه مخالفان دولت همواره سعی دارند تلاش های دولت تدبیر وامید را با ارایه آمار نادرست و فرافکنی زیرسوال ببرند و بذر ناامیدی در دل مردم ایران زمین بکارند.

« علی نیکزاد » وزیرسابق راه و شهرسازی برای عقب نماندن از این قافله عقد قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما در دولت یازدهم را چندان قابل توجه و اهمیت ارزیابی نمی کند و با آماری عجیب از دوره فعالیت خود گفته است: «از زمان آغاز بکار دراین وزارتخانه، ایران ۱۱۴ فروند هواپیما داشت، اما در زمان تودیع در سال ۹۲ تعداد هواپیماهای ایران به ۲۲۴ فروند افزایش یافته بود.»

اما نگاهی به آمارهای رسمی در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد تعداد هواپیماهای ایران در سال ۱۳۸۴ فقط ۱۲۱ فروند، سال ۱۳۸۵ به حدود ۱۲۴ فروند ، سال ۱۳۸۶ به ۱۲۹ فروند و تعداد ناوگان هوایی ایران در پایان سال ۱۳۸۷ به ۱۷۹ فروند رسیده است.

در پایان سال ۱۳۸۸ تعداد ناوگان هوایی ایران به ۲۰۱ فروند رسید که بیش از ۷۰ فروند آن زمینگیر بود و در پایان سال ۱۳۸۹ تعداد ناوگان هوایی ایران به ۱۹۳ فروند رسید که در این سال نیز به علت نبود قطعه و تحریم ها بیش از ۸۰ فروند پرواز نمی کردند.

نیکزاد در تیرماه سال ۱۳۹۰ کار خود را در وزارت راه وشهرسازی آغاز کرد و در پایان سال ۱۳۸۹ تعداد هواپیماهای ایران ۲۰۱ فروند بود که از این تعداد، تعداد زیادی از هواپیماها به دلیل مشکلات فنی و نبود قطعات یدکی زمینگیر بودند.

آمار رسمی نشان می دهد تعداد ناوگان هوایی کشور در سال ۱۳۹۰ به ۲۰۸ فروند و تعداد صندلی های آن به حدود ۳۴ هزار صندلی رسیده بود، اما در این سال با زمینگیری بیش از ۱۰۰ فروند هواپیماهای مسافری، به طور عملی بیش از ۱۵ هزار صندلی غیر قابل استفاده بود.

در پایان سال ۱۳۹۱ که دولت دهم در ماه های پایانی کار خود قرار داشت، تعداد ناوگان هوایی ایران به ۲۲۳ فروند رسید که بیش از ۱۱۰ فروند آن زمینگیر بود. تعداد صندلی هوایی ایران نیز در این سال ۴۰ هزار صندلی بود، اما به طورعملی بیش از ۱۸ هزار صندلی آن به علت زمینگیر بودن ۱۱۰ فروند هواپیما غیر قابل استفاده بود.

آمار به خوبی نادرستی ادعای وزیر پیشین راه و شهرسازی را نشان می دهد. برخلاف آنکه وی مدعی شده است کشور در زمان آغاز به کار وی (تیرماه ۱۳۹۰) ۱۱۴ فروند هواپیما داشته، تعداد هوایپماها درآن سال ۲۰۸ فروند بوده و در پایان سال ۱۳۹۱ به ۲۲۳ فروند رسیده است. یعنی در خوشبینانه ترین حالت در دوره مسئولیت وی ۲۵ فروند به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است نه ۱۱۰ فروند.

بیشتر هواپیماهایی که در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ وارد ناوگان هوایی کشور شدند بیش از ۲۰ سال عمر داشتند زیرا به علت تحریم های ظالمانه شرکت های هوایی نمی توانستند هواپیماهای کمتر از ۱۵ سال سن وارد کنند. این مساله سبب شده بود به طور عمده هواپیماهای قدیمی از رده خارج و هواپیماهایی که در دنیا خریداری نداشتند وارد ناوگان هوایی کشور شوند که تامین قطعات آن نیز با هزینه های سه برابری تامین می شد و عملا در این سال ها، تعدادی از شرکت های هوایی کشور فعالیت های خود را متوقف کردند.

دولت یازدهم در شهریور ماه ۱۳۹۲ روی کار آمد و تعداد هواپیماهای کشور در پایان این سال و در مدت شش ماه به ۲۵۴ فروند رسید گرچه ۱۰۰ تا ۱۱۰فروند آن پرواز نمی کردند ، اما تعداد هواپیماهای فعال از ۱۱۳ فروند به ۱۴۴ فروند افزایش یافته بود.

در سال ۱۳۹۳ تعداد هواپیماهای ایران ۲۴۸ فروند بود. در اردیبشهت ماه سال ۱۳۹۴ با توجه به فضای مثبتی که رویکرد تعاملی دولت تدبیر و امید با دنیا فراهم کرده بود تعداد ۹ فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شد که در میان آنها ۷ فروند هواپیمای مدرن ۳۴۰ سری ۶۰۰ بودند که هم اکنون در ناوگان هوایی فعال هستند و بیشتر در مسیرهای بین المللی پرواز می کنند.

در ادامه این روند در پایان سال ۱۳۹۴ تعداد ناوگان هوایی ایران به ۲۶۸ فروند با بیش از ۴۵ هزار صندلی و در پایان سال ۹۵ به حدود ۲۸۰ فروند افزایش یافت که هم اکنون نیز حدود ۹۰ فروند آن زمینگیر هستند که از دولت های قبل به دولت یازدهم به ارث رسیده است.

ایران برای تامین نیازهای هوایی خود هم اکنون به ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد و در این راستا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق شده است قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با شرکت ایرباس ، ۸۰ فروند با شرکت بوئینگ و ۲۰ فروند را با شرکت ای تی آر منعقد کند.

از این هواپیماها تاکنون ۳ فروند ایرباس وارد ناوگان هوایی ایران شده و تا چند روز آینده ۴ فروند دیگر وارد کشورمی شود و به تدریج در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ فروند ای تی آر و ۳ فروند ایرباس به جمع ناوگان هوایی ایران می پیوندند. بوئنیگ نیز تحویل هواپیماهای خود را به هما از سال ۲۰۱۸ آغاز می کند.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی درباره صنعت هوانوردی کشور می گوید: صنعت هوانوردی ایران ۲۴۵ فروند هواپیما دارد که ۱۰۰ فروند آن اکنون زمین گیر است؛ فرودگاه های کشور به بزرگترین گورستان هواپیما تبدیل شده و ۱۴۵ هواپیمای موجود نیز عمر بیش از ۲۴ سال دارند و برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی که خزانه و بودجه عمومی حتی یک درصد این میزان سرمایه گذاری را ندارد.

«با برنامه ریزی مناسب و ارائه مدل «اجاره به شرط تملیک» با منابع صد درصد خارجی موفق شدیم بدون اتکا به منابع بودجه عمومی و دولت، خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را در دستور کار قرار داده و آن را نهایی کنیم.»

«امروز با افتخار می گوییم همه واسطه های خود را برای تامین ناوگان هوایی حذف کردیم و حتی من به رئیسان هیات مدیره شرکت های بوئینگ و ایرباس و ای.تی.آر اعلام کرده ام که ما به صورت مستقیم با شما مذاکره می کنیم و هیچ واسطه ای حق ندارد در بخش خرید هواپیما بین شرکت ایرانی و این شرکت ها وارد شود.»

وی خرید هواپیما و ورود تدریجی هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور را اقدام های بزرگ مجموعه وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید عنوان می کند.

آخوندی امضای قراردادهای خرید هواپیما را بزرگترین دستاورد برجام می داند و می افزاید: «همه پرداختی های خرید هواپیما به صورت رسمی گشایش اعتبارات می شود و این شکست رژیم صهیونیستی و تحریم ها را نشان داد؛ از کم لطفی های برخی از دوستان در این زمینه متاسفم.»

به گزارش ایرنا، دردوره ای در دولت های نهم و دهم حتی تصمیم بر این شد که به علت کمبود هواپیماهای مناسب پروازهای داخلی نیز به یکی از شرکت های همسایه واگذار شود که با مخالفت شدید برخی از مسئولان نظام ابن طرح کنار گذاشته شد.

با رفع تحریم ها و عقد قرارداد با شرکت های بزرگ هواپیماسازی جهان هم اکنون میانگین عمر ناوگان هوایی ایران به حدود ۲۳ سال رسیده و با ورود هر هواپیمای نو به ناوگان هوایی ایران این ناوگان جوانتر می شود.

نظر شما