شناسهٔ خبر: 38815 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فرج‌الله رجبی:

ناهمگونی در منظر شهری نتیجه بی‌توجهی شهرداری‌ها/ شورای‌شهر جلوی پروژه‌های غیراصولی شهرداری را بگیرد

فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس بر این باور است که شهرداری ها با عدم رعایت اصول شهرسازی، سبب ناهمگونی در منظر شهری و افزایش ترافیک شده اند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با خانه‌ملت در خصوص ضرورت‌های اجرای پروژه های شهری با توجه به پیوست‌های ترافیکی و شهرسازی، با تاکید بر توجه به ملاحظات شهرسازی، ترافیکی و مدیریت بحران در تمام پروژه شهری، گفت: هر دستگاهی اعم از شهرداری باید ساخت و سازها را منطبق با کاربری‌های مصوب انجام دهد اما شهرداری ها عموما چندان به این موضوعات توجه نمی‌کنند به عنوان نمونه در پهنه‌ای با کاربری مسکونی به ساخت و ساز اداری می‌پردازند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حقیقت شهرداری ها ضمن تعبیه خدمات عمومی مانند ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، فارغ از مکان‌یابی و تابعیت از مطالعات کارشناسی باید مصوبات لازم را از کمیسیون ماده 5 اخذ کند تا نوع کاربری با کاربری های مجاور و طرح‌های مصوب همخوانی داشته باشد اما متاسفانه این موارد را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها عموما کاربری‌هایی که مورد نظر دارند را دنبال می‌کنند، افزود: ساخت و سازها و تراکم ساختمانی در کلان‌شهرهای چون پایتخت نوعی ناهماهنگی و عدم تطابق با طرح‌های مصوب دارد لذا مشکلاتی را به لحاظ ترافیک، شهرسازی و ناهمگونی منظر شهری و دسترسی ها ایجاد کرده است.

رجبی با تاکید بر اینکه شورای شهر باید مصوباتی را بگذرانند که شهرداری‌ها بدون مصوبه اقدام به ساخت و ساز در هر کاربری را نداشته باشند، گفت: در حقیقت رعایت اصول شهرسازی منطبق بر مصوبات و توجه به کاربری‌های همگون، در تسهیل خدمات رسانی به مردم کمک می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ساخت و سازهای شخصی بدون توجه به طرح‌های مصوب علاوه بر اینکه به چهره شهر آسیب‌زده، سبب ساخت و سازه‌های مسکونی در مکان‌های نامناسب شده بنابراین شهر آسیب دیده و مشکلات و تبعات بسیاری به جا گذاشته است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: شهرداری‌ها باید به اصول شهرسازی مقید بوده و تمامی پروژه‌ها را منطبق بر کاربری مصوب اجرا کنند در غیر این صورت مشکلات ادامه خواهد داشت./

نظر شما