شناسهٔ خبر: 39388 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد:

پروازهای قطری به آسمان ایران منتقل شد/ رشد۲۰۰سورتی پروازهای عبوری

قطر یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: از امروز تمام پروازهای ایرلاین های قطری برای تردد به آفریقا و اروپا از آسمان ایران عبور خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وی در گفت وگو با مهر درباره وضعیت ایرلاین های قطری پس از چالش های اخیر این کشور با تعدادی از کشورهای عربی که منجر به تحریم عبور هواپیماهای این کشور از آسمان کشورهای عربستان سعودی، امارت متحده عربی، بحرین و مصر شده، اظهار کرد: این چهار کشور مهم حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا اعلام کرده اند آسمان خود را بر روی هواپیماهای متعلق به شرکت های هواپیمایی قطر به خصوص قطرایرویز به عنوان شرکت حامل پرچم این کشور مسدود خواهند کرد که قرار است این تصمیم از امروز اجرایی شود.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با این وضع، تنها راه عبور پروازهای قطری، از آسمان ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: بیشترین پروازهای ایرلاین های قطری به سمت شمال آفریقا و جنوب اروپا صورت می گیرد که تا پیش از این اتفاق، هواپیماهای قطری ابتدا وارد حریم هوایی عربستان و سپس مصر می شدند که با اجرای تحریم هوایی قطر، مجبورند با عبور از حریم هوایی آسمان ایران و سپس عراق و اردن به سمت شمال آفریقا بروند.

این مقام مسئول ادامه داد: پروازهای هواپیماهای قطری به مقاصد اروپای شمالی، مرکزی و حوزه آتلانتیک شمالی، در گذشته با عبور از آسمان بحرین به سمت کویت، عراق، ترکیه و سپس شمال اروپا حرکت می کردند که در صورت اجرای تحریم هوایی قطر، شرکت های هواپیمایی مجبورند با عبور از آسمان ایران، وارد فضای ترکیه شده و سپس به اروپا خواهند رفت.

این مقام مسئول سابق در مرکز کنترل ترافیک آسمان کشور افزود: در حال حاضر در هر شبانه روز ۹۵۵ پرواز عبوری از آسمان ایران تردد می کنند که در صورت تحریم شدن ایرلاین های قطری و عبور هواپیماهای آنها از آسمان ایران، احتمالا روزانه ۲۰۰ پرواز به این تعداد افزوده می‌شود.

وی درباره استقبال ایران از این موضوع نیز اظهار کرد: مجوز عبور هواپیماهای عبوری از ایران را سازمان هواپیمایی کشوری پس از دریافت درخواست کشورها و ایرلاین های دنیا صادر می کند که در مورد قطار نیز ما از آن استقبال خواهیم کرد؛ چون موجب درآمدزایی برای کشور می شود.

این منبع آگاه در شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات قطری ها، سفر به شاخ آفریقا پس از تحریم ایرلاین های این کشور از سوی هواپیمایی مصر خواهد بود، تصریح کرد: در این صورت ایرلاین های قطری می بایست با عبور از آسمان عمان و جنوب ایران، از آسمان عراق به شاخ آفریقا تردد کنند. این موضوع مسیر آنها را طولانی تر خواهد کرد؛ چون قبلا با عبور از آسمان کویت و مصر، به راحتی وارد آفریقا می شدند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان درآمد شرکت فرودگاه ها از پروازهای عبوری خارجی از آسمان ایران گفت: این درآمدها به دلایل امنیتی قابل ذکر نیست چون کشورهای همسایه با اطلاع از رقم ایران، نرخ عبور از آسمان خود را به صورت رقابتی با ایران کاهش می دهند که منجر به کاهش درآمدهای کشور می شود.

نظر شما