شناسهٔ خبر: 3948 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

نوسازی بافت فرسوده نیازمند پشتیبانی دولت و شهرداری‌/ واحدهای زیر ۱۰۰ متر ۷۶ درصد بافت‌ فرسوده تهران را شکل می‌دهند

عبادالله فتح اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه اکنون حدود ۷۶ درصد از بافت‌های فرسوده تهران را واحدهایی با مساحت کمتر از ۱۰۰ مترمربع تشکیل داده‌اند گفت: این آمار آسیب‌های اجتماعی و کارتن‌خوابی در تهران را به دنبال دارد یعنی خلاء شرافت مسکونی امکان اسکان افراد را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «شهر، شهروند و رسانه» قبل از ظهر امروز (۱۳ بهمن‌ماه) در ساختمان «نگارستان شهر» بوستان گفتگو تهران برگزار شد. این نشست با حضور عبادالله فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی منتظرالقائم مدیرگروه ارتباطات دانشگاه تهران و جمعی از اصحاب رسانه برپا شد.

فتح‌اللهی با بیان اینکه موضوع شهر و نوسازی آن بحث قدیمی، تاریخی و آزموده‌ شده‌ در تمام جوامع بشری است و ایران با سابقه ۲۵۰۰ ساله میراث گرانبهایی در این عرصه دارد، گفت: شهرها هم مانند سایر پدیده‌ها مراحل مختلف شکل‌گیری، دوره استفاده و دوره فرسودگی دارند. نیاز همه شهرها علاوه بر تامین شرایط روزمره، باید به گونه‌ای باشد که نیازهای آتی شهرها را برطرف کرده و آسایش و آرامش مورد توقع محیط زیست را فراهم کند.

وی ادامه داد: عوارض در بستر زمان اتفاق می‌افتند و گاهی گستردگی معضلات، ممیزی‌هایی را تعریف می‌کند. در بافت فرسوده علاوه بر ممیزی‌ها و ملاک‌های نظری، سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام فنی مطرح است. به محلاتی که این سه ویژگی در آن‌ها از مرز ۵۰ درصد گذشته باشد فرسوده اطلاق می‌شود. نوسازی بافت فرسوده نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت، مقامات محلی و شهرداری‌هاست.

وی با اشاره به اینکه برای شهرهایی که نرمال به وجود می‌آیند و مراحل تاریخی و پیری را نرمال طی می‌کنند شرایط بهسازی نیز نرمال است، توضیح داد: برخی شهرها بر اساس استانداردها ایجاد نشده‌اند. در ایران برخی شهرها به دلیل مسایلی مانند مهاجرت‌های دسته‌جمعی در ادوار مختلف یا مباحث تاریخی بر اساس ریزدانگی شکل گرفته‌اند و عموما نخستین آسیب بافت‌های فرسوده تهران نیز موضوع ریزدانگی است.

فتح‌اللهی درباره آسیب‌های بافت فرسوده تهران توضیح داد: در مناطق مسکونی تهران شاهد انواع فرسودگی هستیم. فرسودگی تاریخی مثل وضعیت منطقه ۱۱ و ۱۲، فرسودگی غیر استاندارد مثل محلات جوادیه و شمیران نو، فرسودگی روستایی مثل ده‌ ونک و دامنه البرز و فرسودگی حواشی شهر مانند مناطق ۱۵، ۱۸ و ۱۹ که به تهران ملحق شده‌اند. پنج درصد جمعیت تهران در بعد وسیعی از آن ساکن‌اند و از سوی دیگر در پنج درصد از مساحتش ۲۲ درصد جمعیت تهران سکونت دارند. اکنون حدود ۷۶ درصد از بافت‌های فرسوده تهران را واحدهایی با مساحت زیر ۱۰۰ مترمربع تشکیل داده‌اند. این آمار آسیب‌های اجتماعی و کارتن خوابی در تهران را به دنبال دارد یعنی خلاء شرافت مسکونی، امکان اسکان افراد را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ما باید هیمنه و شکوه محیطی را ایجاد کنیم تا شهر مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با فقر مضاعف تاریخی مزمن پنهان و آشکار در بافت‌ فرسوده مواجه هستیم افزود: بافت‌های فرسوده تبدیل به پارادوکسی شده‌اند که نیاز به همکاری رسانه‌ها و مسئولان را نمایان کرده است. هنوز منشوری برای تعامل رسانه‌ها و بافت فرسوده فراهم نیست. وکلای مجلس قانون می‌نویسند اما برای پیگیری آن هیچ عزمی ندارند.

این گزارش تکمیل می‌شود.../ 

نظر شما