شناسهٔ خبر: 39677 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تشریح کرد:

آخرین وضعیت تکمیل بزرگراه کربلا / راه‌اندازی سمن‌سراهای کرمانشاه برای تسهیل بازآفرینی شهرها/ تحویل تمام واحدهای بدون معارض مسکن مهر استان تا پایان امسال

مسعود شریفی مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه از انجام مناقصه برای ساخت قطعات پایانی بزرگراه کربلا همچنین برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۱۶ سمن‌سرا برای تسهیل و هماهنگی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد دربازآفرینی شهری خبر داد و گفت: تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر کرمانشاه ۹۴ درصد پیشرفت کرده و تا پایان امسال تمام واحدهای دارای متقاضی و بدون معارض تحویل می‌شوند.

مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و با بیان اینکه مناقصه ساخت قطعه ۱۰ و پایانی بزرگراه کربلا انجام شده، از آغاز عملیات ساخت این قطعه خبر داد.

شریفی توضیح داد: یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل تکمیل بزرگراه کربلاست که ساخت قطعات ۵ الف، ۶، ۷، ۸، ۹ آن در مجموع به طول ۳۶ کیلومتر و واریانت قطعه ۶ به طول یک کیلومتر و کنارگذر شهر کرند و تقاطع غیرهمسطح ابتدای کنارگذر شهر سرپل ذهاب را شامل می‌شود و مناقصه ساخت قطعه ۱۰ و پایانی این بزرگراه هم به طول ۹ کیلومتر انجام شده است. درصورت تخصیص اعتبار تمام قطعات این بزرگراه تا سرپل‌ذهاب تکمیل می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه با اشاره به ساخت بزرگراه اسلام‌آباد غرب – پل‌دختر گفت: با تکمیل عملیات ساخت بزرگراه، مسیر اسلام‌آباد غرب به پل‌دختر چهار خطه می‌شود. مسیر اسلام‌آباد غرب به پل‌دختر در دو قطعه ۲۷ کیلومتری به بزرگراه تبدیل می‌شود که مسیر اسلام‌آباد غرب به حمیل ۵۰ درصد رشد کرده و حمیل به گردنه شاهبداغ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است.

شریفی با اشاره به اجرای پروژه‌های سه راهی هرسین به هرسین و محور بیستون – سنقر  عنوان کرد: تاکنون دو کیلومتر از محور بیستون – سنقر افتتاح شده و یک کیلومتر دیگر نیز تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره بهسازی محور جوانرود- ثلاث باباجانی عنوان کرد: احداث این محور شامل سه قطعه جاده اصلی ثلاث باباجانی به جوانرود و نیز بیاشوش است که درمجموع ۶۲ کیلومتر طول دارد. ساخت قطعه دوم این پروژه درحال اجراست و ساخت قطعه اول نیز اخیرا شروع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه همچنین به بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه به عنوان کریدور توسعه غرب ایران اشاره کرد و افزود: طول این مسیر ۴۵۰ کیلومتر است که تمام قطعات آن تعیین تکلیف شده‌اند و فعال هستند.

وی همچنین گفت: اخیرا بهسازی محور اسلام‌آباد غرب – قلاجه هم به طول هفت کیلومتر شروع شده است.

سکونت ۳۵ درصد جمعیت شهری کرمانشاه دربافت ناکارآمد

شریفی همچنین عنوان کرد: استان کرمانشاه با مساحت ۲۵ هزار و ۹ کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت ایران و با جمعیت ۱۹۴۵۲۲۷ نفر، ۲.۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و این استان در آخرین تقسیمات سیاسی دارای ۱۴ شهرستان و ۳۲ شهر و بیش از ۲۶۰۰ روستای دارای سکنه بوده و ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. در هفت شهر مطالعه شده در استان حدود ۲۲۰۰ هکتار بافت‌های ناکارآمد مشتمل بر ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی، ۹۰۰ هکتار بافت میانی و ۸۰۰ هکتار بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده که بالغ بر ۳۵ درصد جمعیت شهری استان را در خود جای داده است.

وی به مسئله رشد شتابان جمعیت روستاهای اطراف کلانشهر کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد:  کرمانشاه رتبه پنجم را از نظر تعداد محله‌های اسکان غیررسمی به خود اختصاص داده است. توجه به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری درکرمانشاه از سال ۷۳ همزمان با برنامه دوم توسعه تحت عنوان بافت مسئله‌دار شهری با توجه موضعی به بافت‌های کهن آغاز و محله فیض‌آباد به عنوان پایلوت هدف برنامه‌های این دوره قرار گرفت و با تملک حدود ۳۰۰پلاک، دو معبر شمالی - جنوبی و شرقی - غربی بازگشایی و اقدامات متعدد کالبدی و عمرانی در آن انجام شد. شرکت مادرتخصصی در حوزه سكونتگاه‌های غيررسمی، کرمانشاه را به عنوان یکی از استان‌های پیشرو  برای اجرای طرح ارتقای شهرنگر بافت‌ها و محلات دارای اسكان نامتعارف انتخاب و طرح را در چهار محله یعنی جعفرآباد، شاطرآباد، دولت‌آباد و كولی‌‌آباد با مشاركت بانك جهانی به انجام رساند.

شهبازی تصریح کرد: ۴۹ پروژه توانمندسازی مصوب سفر مقام معظم رهبری دراستان عملیاتی شده که ۱۴ مورد آنها به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه همچنین به معرفی پروژه‌های کلیدی و پایه محرک درتوسعه استان پرداخت و گفت: در این راستا می‌توان به پروژه راه‌آهن غرب کشور، پروژه قطار شهری کرمانشاه، انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل استان کرمانشاه، تکمیل شبکه بزرگراهی درد ست انجام استان و آسفالت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار به طول ۵۸۵ کیلومتر، ایجاد لجستیک پارک استان کرمانشاه و تشکیل منطقه آزاد قصرشیرین اشاره کرد. همچنین به منظور کمک و تسهیل فعالیت سمن‌ها ایجاد ۱۶ سمن سرا در استان در دستور کار استانداری است که از این تعداد سه سمن‌سرا در شهر کرمانشاه ایجاد خواهد شد.

تحویل ۳۵ هزار واحد مسکن مهر استان

 شریفی همچنین عنوان کرد: از ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در تعهد اداره‌کل راه و شهرسازی کرمانشاه تاکنون ۳۵ هزار واحد تحویل شده و به پیشرفت ۹۴ درصدی در بهره‌برداری از واحدهای مسکن مهر رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال تمام واحدهای دارای متقاضی و بدون معارض تحویل می‌شوند، گفت: ۶۰۰۰ واحد مسکن مهر دارای متقاضی و بدون معارض داریم که تا پایان امسال تحویل می‌شوند و مابقی واحدها که دارای معارض قانونی یا فاقد متقاضی هستند سال آینده تحویل خواهند شد.

نظر شما