شناسهٔ خبر: 39767 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا اعلام کرد:

توجه به اقدامات کالبدی، یکی از سیاست های اصلی در امر بازآفرینی شهری/ ضرورت توجه به مسئله فقر در تحقق فرآیند بازآفرینی شهری

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تأکید کرد: در مسیر باز آفرینی شهری، مسئله توسعه و تجهیز خدمات روبنایی در محدوده‌های هدف به عنوان یک رویکرد اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجید روستا، عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست چهارم از دفتر چهاردهم سلسله نشست‌های موضوعی با محور "ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری" و موضوع "توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای" گفت: توجه به اقدامات کالبدی در کنار توانمندسازی ساکنان محلات یکی ازسیاست‌های بازآفرینی شهری درتوسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیر ساخت‌های شهری و محله ای است.

روستا با اشاره به اینکه اقداماتی که با رویکرد توانمندسازی، بهسازی و نوسازی انجام می شود، از جمله اقدامات کالبدی محسوب می‌شود، گفت: یکی از عرصه‌های رویکرد بازآفرینی شهری مسئله فقر است.

وی در تعریف فقر تصریح کرد: فقر یعنی دسترسی یا عدم دسترسی، برخورداری یا عدم برخورداری از فرصت‌ها و یا خدماتی که در فضای شهری در قالب توزیع عامدانه  بین همه اقشار جامعه به صورت یکسان در دسترس قرار نمی گیرد.

عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه باید به مسئله فقر شهری به صورت جدی توجه شود، افزود: اقدامات کالبدی باید براساس ابعاد فقر ساکنان در دستور کار قرار بگیرد یعنی برای فقر بهداشت، درمانگاه و بیمارستان ، برای مسئله فقر آموزشی، مدرسه، برای فقر امنیت، پاسگاه ساخته شود تا مشکلات مردم حل شود.

وی با اشاره به این که آیا در این راه و در کم کردن مسئله وجودی فقر در محلات هدف توانستیم کاری انجام دهیم گفت: بعداز سال ها کار در محدوده های ناکارآمد شهری باید ببینیم این مداخلات در زندگی چه کسانی تاثیر داشته، چقدر در برگیرنده بوده و چه قدر منجر به سرمایه اجتماعی شده و چه مقدار توانسته مشارکت مردمی در این محلات را افزایش دهد.

در ادامه دکتر روستا چند پرسش پیش رو را برشمرد: آیا توسعه خدمات و امکانات روبنایی و زیر ساخت های شهری و محله‌ای  در فرایند بازآفرینی نقش و تاثیری دارد؟ ملاحضاتی که در «توسعه خدمات و امکانات روبنایی و زیر ساخت های شهری و محله ای» باید در نظر داشت تا منجر به تحقق اهداف بازآفرینی شهری شود، چیست؟ و چه الزاماتی برای تحقق برنامه های فوق الذکر و همچنین پایداری این فرایند ضروری است؟

وی با بیان این‌که آسیب شناسی اقدامات انجام شده با توجه به نگاه به ارتقای کیفیت زندگی به  بحث هویت و بحث توسعه محلی منجر نشده است، ادامه داد: چرا در کشور این اقدامات منجر به توسعه محلی مناسب نشده و بحث‌های مشارکت‌های مردمی و نهاد سازی نتوانسته است گسترش یابد در حالی که این موضوع مهمترین رویکرد بازآفرینی شهری است؟

در ادامه مجید روستا به اقدامات انجام شده در محلات مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در شهرهای بابل، اصفهان، کرمانشاه، زاهدان، شیراز، سنندج، گنبدکاووس، بندرعباس، یاسوج توسعه امکانات و خدمات روبنایی با هدف ارتقای زیرساخت های شهری و محله‌ای انجام شده است.

وی به برخی از اقدامات انجام شده در «اوصیا محله» اشاره کرد و تصریح کرد: اقدامات انجام شده در این محله مشتمل بر مرمت خانه اوصیا، مرمت امامزاده، تجهیز عرصه عمومی مرکز محله با کاربری فضای سبز و زمین بازی، مرمت مسجد و تکیه پنج شنبه بازار می باشد. مهمترین بخش از اقدامات پروژه بهره‌گیری از معماری سنتی و باززنده سازی فرم های اصیل معماری بومی بوده است.

روستا همچنین به اقدامات انجام شده در اصفهان اشاره کرد و گفت: ۲۰ محله اسکان غیر رسمی در اصفهان شناسایی شد که محله زنیبیه به عنوان یکی از محلات دارای اولویت انتخاب و پروژه هایی نظیر احداث شبکه های آب و فاضلاب، روشنایی معابر، احداث پارک و فضای سبز، مراکز آموزشی و درمانی در آن محله و سایر محلات شناسایی شده و به اجرا درآمده‌است.

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی ایران اضافه کرد: برنامه‌های توانمندسازی و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در محله های «دولت آباد»، «شاطر آباد» و «جعفرآباد» کرمانشاه ، محله های «شیرآباد»، «کریم آباد» ، «پشت گاراژ»و «کارخانه نمک» در شهر زاهدان، محله های «سهل آباد»، «سعدی» و «مهدی آباد» در شهر شیراز، محله «دولت آباد» شهر یاسوج، محله های «ایسینی» و « دو هزار» در شهر بندرعباس، محله « بدلجه» در شهر گنبدکاووس و محله «عباس آباد» در شهر سنندج انجام شده است./

نظر شما