شناسهٔ خبر: 40254 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

ايران و فرانسه کارگروه مشترک مشورتی تشکیل می‌دهند/ تعریف کریدور حمل‌ونقل ترکیبی جنوب- غرب در نشست ۵ جانبه/ پیشرفت ۹۴ درصدی عملیات زیرسازی راه آهن رشت - قزوین/ كاهش زمان در محاسبه فرمول جریمه تأخیر از مقصد

گزارش آخر هفته راه‌آهن قزوین- رشت مقدمه‌ای برای صادرات به اروپا،  ادامه راه‌آهن قزوین- رشت تا آستارا نیازمند ۲۹۰۰ میلیارد تومان است، سرعت قطار در مسیر تهران- قزوین- زنجان به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد و ۸۰هزار میلیارد ریال برای طرح های راه و شهرسازی کشور مصوب شد سایر عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

راه‌آهن قزوین- رشت مقدمه‌ای برای صادرات به اروپا

به گفته جهانگیری، گیلان می‌تواند علاوه بر ایفای نقش توسعه‌ای برای کشور، نقش فراملی هم برعهده گیرد و حلقه اتصال با کشورهای حاشیه خزر، آسیای میانه و قفقاز باشد.

وی با اشاره به روند احداث راه‌آهن قزوین - رشت، بر ضرورت شتاب در تکمیل این خط ریلی و اتصال آن به انزلی، آستارا و سپس جمهوری آذربایجان تاکید و اظهار کرد: از این طریق است که می‌توانیم کالاهای خود را به قاره اروپا صادر کنیم.

پیشرفت ۹۴ درصدی عملیات زیرسازی راه آهن رشت - قزوین

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود : عملیات ریل‌گذاری مستقیم ۴۱ كیلومتر از مسیر ۱۶۴ كیلومتری این محور باقی‌مانده است كه با احتساب خطوط ایستگاهی تا كنون ۱۴۲ كیلومتر عملیات ریل‌گذاری انجام شده است.

وی به پیشرفت فیزیكی ۹۴ درصدی عملیات زیرسازی راه آهن رشت - قزوین اشاره کرد و گفت: این رقم تا شهریورماه سال ۱۳۹۲، ۵۲ درصد بوده است که  تا خرداد ماه سالجاری به ۹۴ درصد رسیده است.

 ادامه راه‌آهن قزوین- رشت تا آستارا نیازمند ۲۹۰۰ میلیارد تومان است

خادمی در ادامه با اشاره به سایر قطعات راه آهن قزوین- رشت- ٖآستارا بیان کرد: اولویت دولت در خصوص این پروژه تکمیل راه آهن قزوین – رشت، اتصال این خط به بندر انزلی، امتداد آن تا آستارا به طول ۱۸۵ کیلومتر با هزینه‌ای معادل ۲۹۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر تامین منابع مالی باید به ارزش یک هزار میلیارد تومان به طور نقدی تملک اراضی صورت گیرد.

وی افزود: یکی از راه‌های تامین مالی این پروژه استفاده از فاینانس‌های خارجی است که دراین خصوص مذاکرات متعددی با کشورهای مختلف صورت گرفته اما جدی‌ترین مذاکرات ما با کشور آذربایجان درحال انجام است زیرا این پروژه برای آذربایجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ايران و فرانسه کارگروه مشترک مشورتی تشکیل می‌دهند

وزير راه و شهرسازی در ادامه سفر به فرانسه با الیزابت بورن وزیر جدید حمل و نقل فرانسه ديدار و پيرامون اجرای توافقات حمل و نقلی بعد از برجام بين دو کشور و همچنين بر سر تشکیل یک کارگروه مشترک مشورتی مذاكره كرد و هر دو مسئول به تفاهم رسیدند.

در این دیدار دو طرف ضمن مرور جزییات بیشتری از فرازهای همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی و قطارحومه‌ای مشارکت شرکت‌های فرانسوی و سرمایه‌گذاری برای تکمیل زیربناهای حمل و نقل ایران، توسعه مترو و مونوریل، خرید تجهیزات و نوسازی ناوگان تاکید کردند.

تعریف کریدور حمل‌ونقل ترکیبی جنوب- غرب در نشست ۵ جانبه

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری نشست ۵ جانبه میان روسای راه‌آهن‌ کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان در آذربایجان گفت: این جلسه با هدف تعریف کریدور حمل‌و‌نقل ترکیبی به نام جنوب- غرب و بررسی حمل بار از جنوب شرق آسیا، هندوستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان به اروپا و بالعکس برگزار شد.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن ایران بیان داشت: در این اجلاس مسیر دقیق مشخص شد که عبارت است از؛ بمبئی هند-بندرعباس ایران- آستارای آذربایجان- بندر باتومی و پوتی در گرجستان-  بندر اوکراین- لهستان( به صورت ریلی) که از آنجا بار به داخل اروپا توزیع می‌شود.

كاهش زمان در محاسبه فرمول جریمه تأخیر از مقصد

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن از كاهش مرز پرداخت خسارت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت خبر داد. علی كاظمی منش مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن درباره كاهش مرز پرداخت خسارت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت گفت: از گذشته تاكنون هر قطار مسافری در صورت رسیدن به مقصد پس از مرز تعیین‌شده، مشمول پرداخت ۵۰ در صد بهای بلیت به‌عنوان خسارت به مسافران بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس مصوبه جدید هیئت‌مدیره، در صورت تأخیر قطار به میزان حدود ۲ برابر مرز تعیین‌شده، ۱۰۰ درصد بهای بلیت به مسافران پرداخت خواهد شد.

سرعت قطار در مسیر تهران- قزوین- زنجان به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد

مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور گفت: با ۲ خطه شدن خط آهن تهران-قزوین-زنجان که در دست اقدام است، سرعت قطارها در این مسیر از ۱۴۰ به ۲۰۰ کیلومتر و میزان حمل بار در آن نیز از ۲۲.۵ تن به ۳۰ تن افزایش می بابد.

خدایی در ادامه با اشاره به اقدام های صورت گرفته در خط آهن در حال احداث قزوین-رشت،افزود: این مسیر به طول ۱۶۴ کیلومتر و هفت ایستگاه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برخوردار بوده و در سال جاری نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

۸۰هزار میلیارد ریال برای طرح های راه و شهرسازی کشور مصوب شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۸۰ هزارمیلیارد ریال برای ۴۱۱ طرح ملی حوزه راه و شهرسازی که بیشتر آنها طرح های نیمه تمام است در قانون بودجه سال جاری مصوب شده است.

امین گفت: در برنامه ششم توسعه پنج هزار کیلومتر آزاد راه و یک‌هزار کیلومتر شبکه ریلی توسط بخش خصوصی احداث می‌شود.

نظر شما