شناسهٔ خبر: 40287 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش دما و گردوغبار در مناطق مختلف کشور دردسرساز شد/ افزایش دمای هوای خوزستان ادامه دارد

گرما به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان از امروز شنبه تا اواخر هفته دوباره شاهد افزایش دمای هوا دربیشتر نقاط استان خواهیم بود، این در حالی است که روز چهارشنبه گذشته دمای هوای اهواز به ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید و به عنوان گرم‌ترین شهر جهان معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایران  واشنگتن پست به نقل از یک کارشناس مؤسسه هواشناسی فرانسه، دمای شهر اهواز مرکز خوزستان در روز پنجشنبه گذشته به حدود ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید که چنین دمای هوایی حداقل در ۱۰سال اخیر در هیچ نقطه‌ای از ایران ثبت نشده و بی‌سابقه بوده است. البته  پیش از این در سطح جهان چنین دماهایی در نقاطی نظیر «دره مرگ» امریکا و «العزیزیه» لیبی تجربه شده است.

«کوروش بهادری» مدیرکل هواشناسی خوزستان در این خصوص با تأکید بر اینکه از امروز شنبه تا اواخر هفته دوباره شاهد افزایش دمای هوا دربیشتر نقاط استان خواهیم بود، گفت: روز چهارشنبه گذشته دمای هوای اهواز به ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید و اهواز گرم‌ترین شهر جهان بود.

به گزارش هواشناسی خوزستان، در این روز دمای هوای باوی، کارون، حمیدیه، شوشتر، آغاجاری، امیدیه، آبادان، هندیجان، خرمشهر، شوش و دزفول نیز به ۵۳ درجه رسید. پیش‌بینی شده است که حداکثر دمای هوا در روزهای شنبه تا دوشنبه در خوزستان به ۵۰درجه سانتی‌گراد برسد.  همچنین در سیستان و بلوچستان هم وقوع بادهای ۱۲۰ روزه در شمال این استان، در چند روز گذشته ۸۳۱ نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

آسمانی صاف و آفتابی در اغلب مناطق کشور

«احد وظیفه» مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد که امروز شنبه درغالب مناطق کشور آسمانی صاف و آفتابی حاکم خواهد بود. طی این مدت در مناطقی از استان‌های خراسان‌ شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان وزش باد به نسبت شدید پیش‌بینی می‌شود که در منطقه زابل با گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا همراه است.

تحمل گرمای بالای ۵۰ درجه بدون آب و برق

«حسین عباسی» از ساکنان شهر اهواز که کار آزاد دارد، در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: تحمل گرمای بالای ۵۰ درجه بدون آب و برق در شهرهای خوزستان بسیار سخت‌تر از حد تفکر خیلی هاست و خواهان رسیدگی به این مشکلات در گرمای طاقت فرسای تابستان هستیم.

«مجتبی لاری» از اهالی شهر اهواز نیز با اشاره به اینکه امسال گرمای شدید زودتر از هر سال در خوزستان شروع شده، افزود: کابل‌های فرسوده برخی شهرها که ظرفیت پذیرش بار سنگین مصرف برق را ندارند، این بار هم با افزایش مصرف به دلیل افزایش دمای هوا، کم آورده و آتش می‌گیرند.

لزوم توجه به زیرساخت‌ها

«هدایت‌الله خادمی»، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش درگفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر اینکه توجه نکردن به زیر ساخت‌ها باعث ایجاد مشکلات قطع برق و آب در خوزستان شده، افزود: مشکلات فراوان به جا مانده از رسیدگی نکردن به آب و برق باعث شده این موضوع تبدیل به بحران در استان شود و مردم از این وضعیت گله‌مند هستند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر بسیاری از شهرهای خوزستان با مشکلات قطع آب و برق مواجه بوده‌اند، اما رسیدگی مطلوب برای برطرف شدن آن صورت نگرفته، تصریح کرد: گلایه‌های شدیدی از سوی مردم در این خصوص صورت گرفته و آنان خواستار برطرف شدن این مشکلات از سوی دستگاه‌های ذی ربط و مسئول هستند.

گرمای هوا ۱۳ نفر را در گتوند روانه بیمارستان کرد

«یوسف بهداروندی» رئیس شبکه بهداشت و درمان گتوند در خوزستان نیز در این باره به ایرنا، گفت: در چند روز گذشته به دلیل افزایش دمای هوا و گرمای شدید، ۱۳ نفر در بخش های مرکزی و عقیلی این شهرستان راهی بیمارستان ۳۲ تختخوابی کارون گتوند شدند که کوچک‏ترین این بیماران ۲۴ ساله و مسن ترین آنان ۹۱ ساله بودند.این افراد پس از انجام اقدامات پزشکی، همگی مرخص شدند. بهداروندی با پیش بینی افزایش دمای هوا در روزهای آینده، به مردم توصیه کرد: در ساعات اوج گرما از تردد غیر ضروری در زیر تابش آفتاب خودداری کرده و در صورت مشاهده ضعف و بی حالی در بدن خود، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

قطع اضطراری ۱۷ فیدر خطوط فشار متوسط برق اهواز

درهمین حال، «حسن کریمی» مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز هم با اشاره به اینکه چهارشنبه گذشته (هفتم تیرماه) با مدیریت مصرف برق از سوی مردم در مجموع شاهد ۱۰ دقیقه قطع اضطراری ۱۷ فیدر(تغذیه کننده) برق در این شهر بودیم، اظهار داشت: مردم اهواز در امر صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف برق درگرمای شدید روز چهارشنبه گذشته نقش به‌سزایی داشتند. مردم در این روز یکی از گرم‌ترین روزهای سال را تجربه کردند و با همکاری و عملی کردن توصیه‌های مدیریت مصرف برق در ساعت اوج مصرف که در اهواز از ساعت ۱۲ تا ۱۸ و از غروب آفتاب تا ساعت ۲۴ بود، کمک قابل توجهی در کنترل و مصرف بهینه برق و انرژی داشتند. وی افزود: رعایت الگوی مصرف و استفاده نکردن از لوازم الکتریکی غیرضروری در ساعت اوج مصرف باعث کاهش بار شبکه شده و زمینه پایداری هرچه بیشترشبکه را برای اهواز در شرایط گرم و سخت آب و هوایی به همراه داشته است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز به مردم توصیه کرد، در ساعت اوج مصرف برق همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد بروز قطع برق نباشیم.

گرمای هوا در قشم قربانی گرفت

همچنین براساس گزارشات رسیده، پسر بچه ای ۲.۵ ساله اهل روستای «گوری» جزیره قشم در هرمزگان که حوالی ظهر پنج شنبه از خانه خارج شده بود، پس از گذشت چند ساعت جسم بی جانش در میان نخلستان‏های  این روستا توسط اهالی کشف و پس از انتقال وی به خانه بهداشت دولاب، پزشک از فوت این کودک بر اثر گرمازدگی خبر داد.

مشکلات طوفان در شمال سیستان و‌بلوچستان

از طرفی، «علی اکبر نصیری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به اینکه ۱۲۰ نفر با بیماری‌های تنفسی و چشمی در چند روز گذشته به علت وقوع بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان در مراکز درمانی این مناطق بستری شدند، اظهار داشت: طوفان شدید همراه با گرد و خاک در این مدت موجب مراجعه ۸۳۱ نفر از مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز به مراکز درمانی شد که همگی به غیر از ۱۲۰ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی دچار مشکلات تنفسی ناشی از گرد و خاک حاکم بر هوای منطقه هستند. تمام مراکز بهداشتی و درمانی این مناطق در حالت آماده باش برای ارائه خدمات به بیماران در شرایط بحرانی از جمله طوفان هستند. با این حال، پایگاه خبری- اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وبدا) به نقل از «پیرحسین کولیوند» سرپرست سازمان اورژانس کشور، افزود: بیمارستان‌های این مناطق با هیچ گونه کمبود منابع از جمله نیروی متخصص، دارو و تخت مواجه نیستند و به صورت معمول در طوفان‌های ۱۲۰ روزه و روزهایی که آلودگی هوا و گرد و غبار افزایش می‌یابد مراجعه به مراکز درمانی بین ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی توان پاسخگویی به مراجعات را دارند.

طوفان در بیشتر مناطق سیستان و‌بلوچستان

براساس این گزارش، «مصدق گودرزی» کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: طوفان شدید که از چند روز گذشته موجب کاهش دید در شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز شده بود، روز پنجشنبه گذشته فروکش کرد، اما از امروز شنبه دوباره علاوه بر شمال استان، سایر نقاط سیستان و بلوچستان را هم تحت پوشش قرار می‌دهد و موجب افزایش سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک خواهد شد. سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود که امکان دارد همزمان چند پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند. منطقه سیستان در شمال این استان حدود ۲ دهه است که با بحران خشکسالی و وزش طوفان و گرد و غبار و گسترش بیماری‌های چشمی، تنفسی، ریوی و سل ناشی از این طوفان‌ها رو به رو بوده است.

رکورد ۶۷ ساله گرما در تبریز شکسته شد

با ورود موج گرمای تابستان امسال‌، با ثبت دمای۳۹ درجه سانتیگراد در ایستگاه تبریز (فرودگاه)، رکورد گرم‌ترین دمای ثبت شده در هفتم تیرماه از بدو تأسیس این ایستگاه شکسته شد. به گزارش فارس، رکورد قبلی مربوط به هفتم تیرماه سال ۱۳۴۰ شمسی بود که دمای هوا به ۳۸ درجه سانتی‌گراد رسیده بود.

اختلاف۳۰درجه‌ای دمای هوا در نقاط مختلف کهگیلویه وبویراحمد

«ولی بهره‌مند»، کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمدهم گفت: اختلاف دمای گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط این استان در ۴۸ساعت گذشته به بیش از ۳۰درجه سانتی‌گراد رسید. در شبانه روز گذشته حداکثر و حداقل دمای هوای شهر لیکک گرم‌ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد به ۴۷ و ۳۲ درجه سانتی‌گراد رسید و بیشترین و کمترین درجه هوای شهر سی سخت خنک‌ترین منطقه این استان ۱۷ و ۳۴ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است. وی بیان کرد که بیشترین و کمترین دمای ایستگاه‌های هواشناسی در ۳ منطقه گرمسیری امامزاده جعفر(ع) ۴۷ و ۲۵، دوگنبدان ۴۶ و ۲۵ و دهدشت در جنوب این استان ۴۵ و ۲۳ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است. کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که کمترین و بیشترین دمای هوای شهر یاسوج مرکز این استان در این مدت ۱۸ و ۳۶ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

تداوم ۱۰ ساله وضعیت بارش نامناسب در کشور

در عین حال، «محمد حاج رسولی ها» مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران هم در جریان بازدید از عملیات اجرایی سد احمد بیگلوی مشگین شهر در استان اردبیل در گفت‌و‌گو با ایرنا، اعلام کرد: امسال برای دهمین سال متوالی شرایط بارندگی کشور شرایط مناسبی نیست. در سال آبی جاری ۲۲۳میلیمتر بارندگی در کشور رخ داده که نسبت به متوسط سال گذشته و متوسط درازمدت پایین‌تراست. با وجود وقوع سیلاب‌های متعدد درمناطق مختلف هم‌اکنون ورودی تمامی سدهای کشور عدد قابل توجهی نیست. وی با بیان اینکه یکسان نبودن بارندگی در استان‌های مختلف ایران از مشکلات اصلی تأمین منابع آبی در کشور است، افزود: هم‌اکنون وضعیت استان‌های مرکزی از دیگر مناطق کشور بحرانی‌تر است. اولویت بهره‌برداری از منابع آبی وسدهای موجود با مصرف آب شرب است و مردم با صرفه‌جویی در مصرف آب باید یاریگر مسئولان باشند./

نظر شما