شناسهٔ خبر: 40424 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطزچیان خبر داد:

خروج از دوران ركود ۲ ساله ترانزیت و افزایش ۱۲ درصدی ترانزیت كالا در ۳ ماهه ابتدای سال جاری

محمدجواد عطرچیان مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: با گذر از دوران ركود ۲ ساله گذشته در امر ترانزیت كالا از مرزهای كشور و در پی برقراری رابطه تجاری و اقتصادی، بین شرق آسیا و كشورهای اروپایی از طریق خاك ایران، طی ۳ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود : در پی اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمان‌های ذی‌ربط و برنامه‌ریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل‌ونقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی در كشور طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، ۶۱۵ هزار  تن را مواد نفتی و یک‌میلیون و ۶۹۴ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند.

عطرچیان افزود: طی مدت مذكور عمده‌ترین كالاهای ترانزیت ورودی از مرزهای كشور مازوت با ۹/۱۹ درصد است و پس‌ازآن به ترتیب انواع پنبه، پارچه، قطعات اتومبیل و برنج با ۶ / ۳، ۱ / ۳ ، ۹ / ۲ و ۷ / ۲ درصد می‌باشند

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی افزود: در مدت‌زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهید رجایی با ۸۲۷ هزار تن معادل ۸ / ۳۵  درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس‌ازآن مرزهای پرویز خان با  ۹ / ۱۶  درصد و بازرگان با ۳ / ۱۱ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئوپلیتیک خود به‌عنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل‌ونقل است.

عطرچیان بابیان این‌که روند رو به رشد ترانزیت عمدتاً با تکیه‌بر كریدور شمال به جنوب شکل‌گرفته است، افزودباید هم‌زمان به كلیه مبادی ورودی و خروجی كالا در شمال، جنوب، شرق و غرب كشور كه تکمیل‌کننده كریدورهای بین‌المللی هستند، توجه ویژه‌ای از سوی سازمان‌های ذی‌ربط انجام شود

وی اعلام كرد: تجهیز امكانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل با انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام تمام سازمان‌های دولتی در حركتی هماهنگ به‌منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصربه‌فرد ترانزیت مؤثر باشد

نظر شما